وزیر نیرو، گفت: برغم کافی بودن ظرفیت برق تولیدی در کشور در استان های خوزستان، تهران و مازندران مشکل خاموشی در ساعاتی از تابستان داشتیم.


به گزارش ایسکانیوز ؛ حمید چیت چیان در نشست خبری در جمع خبرنگاران ؛ علت این خاموشی ها را گرمای بیش از حد هوا، پربار شدن ترانسفورماتورها و ظرفیت خطوط انتقال دانست و افزود: این خاموشی ها به ناچار و بر اساس مصرف زیاد در این مناطق اتفاق افتاده است و ربطی به کمبود تولید ندارد.


وی، ظرفیت تولیدی برق کشور را 73 هزار و 550 مگاوات اعلام کرد و گفت: زمان اوج مصرف برق (پیک مصرف) در تابستان با 50 هزار و 177 مگاوات در روز 20 تیر ثبت شده است.


چیت چیان، افزود: امسال 6 و 3 درصد ظرفیت برق قابل تولید کشور افزایش یافته در حالی که اوج مصرف حدود سه درصد افزایش یافته است.


وی، گفت: در دو سال اخیر 29 واحد نیروگاهی به ظرفیت 4 هزار و 91 مگاوات وارد شبکه سراسری شده است.


وزیر نیرو، افزود: 11 پست 400 کیلوولت، 14 پست 230 کیلوولت، 26 پست 132 کیلوولت، 68 پست 63 کیلوولت در دو سال اخیر بهره برداری شده است.


چیت چیان، گفت: 10 نیروگاه تجدیدپذیر با ظرفیت 78 مگاوات به بهره برداری رسیده است.


وی، با اشاره به اینکه در شرایط پساتحریم شاهد رونق تولید خواهیم شد، افزود: هم اکنون میزان بدهی صنعت برق 15 هزار و 500 میلیارد تومان است که این رقم در ابتدا دولت یازدهم 20 هزار میلیارد تومان بود.


چیت چیان، با اشاره به اینکه 5 هزار میلیارد تومان بدهی در بخش آب به پیمانکاران داریم، افزود: با بهبود شبکه مالی و مکانیزم هایی که در قانون رفع موانع تولید پیش بینی شده است بتوانیم بر این مشکلات فایق آییم و بدهی های این صنعت را پرداخت کنیم.


وی، درباره برنامه های وزارت نیرو در زمینه آب و برق در دوره پساتحریم، گفت: مصارف آب و برق در این شرایط افزایش می یابد بنابراین نیازمند استفاده از فناوری های جدید برای تولید برق با راندمان بالاتر هستیم.


وزیر نیرو، ادامه داد: توربین های فعلی نیروگاه ها در کلاس E است که برنامه ریزی کردیم به کلاس F برسیم تا راندمان به بالای 58 درصد برسد.


چیت چیان ؛ هوشمندکردن شبکه برق را از دیگر اقدامات این وزارتخانه برشمرد و گفت: این موضوع در مدیریت بار و مصرف نقش بسزایی خواهد داشت.


وی، ارتقای سطح فناوری و ارتقای ظرفیت های تولید و توزیع برق در شبکه پساتحریم را در دستور کار وزارت نیرو دانست که شرایطی برای انتقال فناوری نیز فراهم خواهد شد.


چیت چیان، درباره نگرانی برخی از تولیدکنندگان بخش خصوصی در زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور، گفت: شرایط پساتحریم زمینه ای برای انتقال فناوری پیشرفته فراهم خواهد کرد و وزارت نیرو هیچ قراردادی امضا نخواهد کرد مگر انتقال فناوری در آن پیش بینی شده باشد.


وی، ادامه داد: همزمان با ورود شرکت های خارجی و سرمایه گذاران خارجی امکان فاینانس طرح ها فراهم می شود.

وی، گفت: دولت یازدهم از آغاز فعالیت خود نگاه ویژه‌ای به آب داشته و در دو سال اخیر 12 بار نشست شورای عالی آب را تشکیل داده و تصمیم های کلیدی، راهبردی و مهمی را گرفته که در دستگاه‌های مختلف در حال اجراست.


 چیت چیان، با اشاره به اقدامات بخش آب در دو سال اخیر گفت: وزارت نیرو میزان آب قابل برداشت منابع آب زیرزمینی و سطحی را دشت به دشت، استان به استان و در هر استان به تفکیک حوضه های مختلف آبریز و مصارف آن تعیین کرده است.


20 سال آینده منابع آب زیرزمینی به سطح ایستابی می‌رسد

وی با بیان اینکه با ادامه روند کنونی در 4 تا 5 سال آینده میزان تراز منفی منابع آب زیرزمینی به صفر می‌رسد، گفت: در 20 سال آینده منابع آب زیرزمینی به سطح ایستابی خود برسد.


چیت چیان اظهار داشت: همچنین در نظر داریم حدود 55 درصد از منابع آب سطحی استفاده و بقیه آن به منظور حفظ محیط زیست در دریاچه‌ها و تالاب‌ها رها شود.


وزیر نیرو از بهره‌برداری از 9 سد در 8 استان به حجم 436 میلیون مترمکعب در هفته دولت خبر داد و گفت: علاوه بر آن 4 سد در سه استان به حجم 61.4 میلیون مترمکعب آبگیری شده است.


وی، افزود: در دو سال اخیر 65 شبکه آبیاری و زهکشی در 19 استان به ظرفیت 76 هزار و 150 هکتار به بهره‌برداری رسیده و حدود 7975 حلقه چاه غیرمجاز حذف شده است.


چیت‌چیان، در ادامه نیز از بهره‌برداری از 13 طرح آب‌رسانی به 36 شهر با حجم 288.6 میلیون مترمکعب در دو سال اخیر خبر داد و گفت: 12 تصفیه‌خانه آب و 20 تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور به بهره‌برداری رسید.


وی، درباره آب‌رسانی روستایی در دولت یازدهم گفت: 1743 روستا نیز در این مدت از آب مطمئن برخوردار شد.


چیت چیان، با اشاره به افزایش یک میلیون و 350 هزار مشترک آب شهری در دولت یازدهم، گفت: همچنین 400 هزار مشترک آب روستایی و یک میلیون و 60 هزار مشترک جدید فاضلاب شهری به جمع مشترکان اضافه شده است.


وزیر نیروی دولت یازدهم میزان آب بدون درآمد را 24.7 درصد اعلام کرد و گفت: در دو سال گذشته میزان آب بدون درآمد با 1.3 درصد کاهش از 26 درصد به 24.7 درصد رسیده است.


وی یادآور شد: در طول فعالیت دولت یازدهم ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل و 27 اقدام اساسی برنامه‌ریزی شده است.

401
کد خبر: 323826

وب گردی

وب گردی