رئیس مرکز تحقیقات مسکن و راه، گفت: سامانه های هشدار و پاسخ سریع به هنگام زلزله در مرکز تحقیقات مسکن و راه طراحی شده است و این سامانه ها حدود 25 ثانیه قبل از وقوع زلزله هشدار لازم برای آگاهی از وقوع زلزله را می دهد.


به گزارش ایسکانیوز، محمد شکرچی زاده، با بیان اینکه برای آگاهی از وقوع زلزله باید از کارهای علمی و فناورانه برای کاهش خسارات استفاده کنیم افزود: سامانه هشدار و پاسخ سریع در مرکز تحقیقات طراحی شده است و استفاده از این سامانه ضروری است.


رئیس مرکز تحقیقات مسکن و راه گفت: این سامانه این شرایط را پیش می آورد که بتوانیم قبل از وقوع زلزله شریان های حیاتی مانند ایستگاه های گاز و نیروگاه ها را از مدار خارج کنیم.


شکرچی زاده با اشاره به اینکه با به کارگیری این سامانه ها می توانیم خسارات را کاهش دهیم افزود: در زلزله ها حدود 30 تا 40 درصد قربانیان در اثر ریزش آوار و تخریب ساختمان ها از بین می روند که این سامانه می تواند از 50 درصد حوادث احتمالی جلوگیری کند.


وی گفت: در کشور هر 10 سال یکبار یک زلزله به بزرگی بیش از 7 ریشتر رخ داده که معمولا این زلزله ها در شهرهای کمتر از 100 هزار نفر بوده است.


شکرچی زاده افزود: اگر زلزله بیش از 7 ریشتر در کلان شهر ها رخ بدهد انتظار تلفات بسیار زیاد است.


رئیس مرکز تحقیقات مسکن و راه گفت: کشور ما از لحاظ زمین لرزه وضع مناسبی ندارد و علاوه بر آن ساخت و سازهایی که انجام شده نگران کننده است.


شکرچی زاده افزود: اگر با یک دوره بازگشت 200 ساله به زلزله نگاه کنیم در دهه 1830 زلزله بزرگی در کلان شهر تهران رخ داد که می‌توانیم با ساخت و سازهای مناسب از بروز تلفات زیاد جلوگیری کنیم.

401
کد خبر: 327795

وب گردی

وب گردی