کتاب "اصول کار در آزمایشگاه و ایمنی زیستی" توسط کاوه خیرخواه رحیم آباد دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست واحد علوم و تحقیقات تألیف شد.


به گزارش ایسکانیوز در این کتاب آمده است: ایمنی زیستی حاصل نگرانی بشر از پیشرفت سریع علم در حوزه های زیستی است و برای راحت تر کردن زندگی بشر به کار می رود. ولی اگر به طور حساب نشده عمل نشود، زبان های غیرقابل جبران به همراه دارد.


در ادامه بیان شده است: صنعتی شدن کشورها و به دنبال آن افزایش بیابان ها، از دست رفتن جنگل ها، نازک شدن لایه ازن، گرمایش جهانی و ... از اولین نمونه های زیان بار به محیط زیست در اثر پیشرفت علمی بشر است. با پیشرفت سریع علوم زیستی و ارتقاء سطوح زیست شناسی آزمایشگاه های تحقیقاتی تبدیل به مکان های پرخطر برای محققان، محیط زیست و انسان های دیگر شده است.


تماس با مواد سمی و داروهای سرطان زا، پخش پرتوهای مضر و شیوع ژن های تغییریافته نمونه هایی از خطرات عفونت های میکروبی هستند؛ بنابراین به کارگیری اصول و روش هایی خاص برای به حداقل رساندن این خطرات الزامی است. در سراسر دنیا روش کار در آزمایشگاه ها به صورت دستورالعمل هایی به نام Good laboratory Practice  یا به اختصار GLP تدوین و در اختیار محققان قرار می گیرد تا محقق بتواند با دستگاه ها، مواد و وسایل خطرآفرین آشنا شوند و از نحوه صحیح کار و دفع پسماند تحقیقاتی اطلاع پیدا کند. در سوی دیگر  پژوهشگران با حفظ شرایط ایمنی در برابر خطرات بالقوه و بالفعل در آزمایشگاهها باید بتوانند به حداقل سطح مطلوب ایمنی زیستی (Biosafety) برسند.


کتاب مذکور تحت عنوان اصول کار در آزمایشگاه و ایمنی زیستی با حضور جمعی از محققان در انتشارات پژوهشگاه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی در 13 فصل ارزیابی خطر زیستی، حیوانات آزمایشگاهی، تجهیزات آزمایشگاهی، پوشش حفاظت فردی، روش های ایمن کار در آزمایشگاه، حوادث احتمالی و فوریت های پزشکی، استریل کردن و ضدعفونی، مدیریت پسماند آزمایشگاهی، دی ان ای نوترکیب، مواد شیمیایی، خطرات الکتریکی، ایمنی پرتوها و دستورالعمل و سازمان های مسئول ایمنی زیستی به رشته تحریر در آمده است.


براساس این گزارش این کتاب به همت کاوه خیرخواه دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست واحد علوم و تحقیقات و با همکاری دکتر محمد حسن اصغری وسطی کلائی، امیر امیری یکتا، شیما بهنام منش، مریم حاجی کرم رعیت، زهرا شایق، اعظم صمدیان، دکتر رضا عمانی سامانی، سید شهاب الدین میرشاه ولدی، مصطفی نجار اصل و مهدی هادی گردآوری  و توسط دکتر پروانه افشاریان ویرایش علمی شده است.


20101

کد خبر: 329988

وب گردی

وب گردی