معاون وزیر جهادکشاورزی،گفت: رقم جدید برنج با نام گیلانه با میزان تولید بالا و کیفیت برنج بومی و مصرف آب بسیار کمتر از ارقام معمول معرفی می شود.


به گزارش ایسکانیوز؛ اسکندر زند، در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه معرفی ارقام کم آب بر از مهمترین اولویت های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است، افزود: رقم برنج گیلانه دوره رشد کوتاهتری دارد اما عطر و پخت خوب برنج بومی را داراست.


وی گفت: میانگین عملکرد تولید برنج گیلانه از ارقام پر محصول نیز بیشتر است.


معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: رقم برنج گیلانه در حال حاضر در مزارع کشاورزان نمونه برای ارزیابی تولید و بذرگیری کشت شده است و سال آینده کشت این رقم جدید فراگیر خواهد شد.


زند همچنین از معرفی رقم جدید چغندرقند خبر داد و گفت: این رقم که نخستین بار به جهان معرفی شده است به خشکی و کم آبی مقاوم است و قابلیت کشت را در فصل پاییز دارد.


وی انتقال کشت برخی از محصولات را از بهار به پاییز از دیگر اولویت های جهاد کشاورزی به منظور مدیریت مصرف آب دانست و افزود: رقم جدید چغندرقند برای صرفه جویی در مصرف آب در فصل پاییز کشت می شود و از آنجا که این بذر زودرس است امکان کشت دوم را برای کشاورزان فراهم می کند.


معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ارقام جدید حبوبات، نخود و پنبه نیز که قابلیت کشت در فصل پاییز را با دوره رشد کوتاهتر دارد از دیگر اقدامات برای کاهش مصرف آب است.


زند افزود: رقم جدید پنبه زودرس به جای مصرف 160 روز آب به 120 تا 130 روز آبیاری در دوره رشد نیاز دارد.


وی گفت: ارقام زودرس ذرت نیز به جای این که محصول 6 تا 7 ماه را اشغال کند و آب بیشتری مصرف کند در مدت 3 تا 4 ماه به مرحله برداشت می رسد.
رئیس سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: ارقام زودرس که مقاوم به کم آبی و خشکی هستند بزودی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و بسیاری از محصولات نیز بجای کشت بهاره به فصل پاییز منتقل خواهند شد.


زند گفت: چندین رقم جدید گندم ، حبوبات و دانه های روغنی نیز که قابلیت کشت دیم را دارد و به خشکی و کم آبی به شدت مقاوم است بزودی به کشاورزان معرفی می شود.


وی، درباره معرفی ارقام کم آب بر افزود: در ایران باستان برای استفاده بهینه از آب از گیاهانی که نیاز آبی کم داشتند استفاده می کردند و ما در حال حاضر با توجه به محدودیت های منابع آب به تأسی از نیاکان خود گیاهان کم آب بر را معرفی و جایگزین خواهیم کرد.


معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده ارزن و ذرت سورگوم به جای ذرت فعلی معرفی و کشت خواهد شد.


زند افزود: سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی 24 رقم جدید محصولات کم آب بر را برای جایگزین کردن ارقام پر آب به کشاورزان معرفی خواهد کرد.


وی همچنین از معرفی 10 گیاه جدید کم آب بر خبر داد و گفت: یکی از گیاهان محصولی به نام کنیو وا است که از خانواده برگ های اسفناجی است که نیاز آبی بسیار کمی دارد.


رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی افزود: مکان های مناسب کشت 10 گیاه جدید کم آب بر ارزیابی و مشخص شده است و این گیاهان برای کشت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

401
کد خبر: 330224

وب گردی

وب گردی