سرتیپ «شرف لقمان»، سخنگوی نیروهای یمنی عربستان را داعش بزرگ نامید که به پایان خود نزدیک می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، لقمان با وعده حوادث غیر مترقبه و جدید علیه عربستان، گفت: ارتش یمن ابتکار عمل را علیه سعودی ها به دست گرفته و موجب شده دشمنان در قبال عملیات ارتش یمن واکنش نشان دهند.

وی تاکید کرد: ارتش یمن به پایان مساله القاعده و تروریست های داعش در یمن نزدیک شده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری نهرین نت، لقمان با اشاره به نحوه آغاز تجاوز سعودی - عربی به یمن اظهار داشت: تجاوز سعودی ها به یمن ما را غافلگیر کرد، چرا که هیچ گاه پیش بینی نمی کردیم همسایه ما به یمن خیانت کند و به کشورمان حمله ور شود، به ویژه که عربستان، متصدی طرحی بود که طرح کشورهای خلیج (فارس) نامیده شد.

وی افزود: حمله عربستان و ائتلاف عربی به یمن در چارچوب توطئه ای صورت گرفت که نطفۀ آن در سال 2011 بسته شد و هدف از آن خلع سلاح ارتش یمن یا تبدیل آن به ارتشی غیرفعال بود؛ در این میان، عبدربه منصورهادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به منظور از کار انداختن سامانه موشکی یمن، با عربستان و مزدوران این کشور به توافق رسید.

سخنگوی نیروهای مسلح یمنی همچنین درباره جانبداری برخی از تشکیلات نظامی یا ارتش یمن از طرف های درگیر در این کشور، خاطر نشان کرد: این جانبداری از سوی یگانِ اول ارتش و تیپ های وابسته به آن صورت گرفت که 27 تیپ را شامل می شود. وی افزود: یگان اول، تصمیم گرفت جانبداری پیشه کند و اساس کار خود را به جای وفاداری به وطن وفاداری به حزب قرار داد.

لقمان با تاکید بر اینکه ارتش یمن متشکل از گارد ریاست جمهوری و یگان های مستقل، به وطن وفادارند، خاطر نشان کرد: ما فقط یک هدف داریم و آن، نبرد با متجاوزان است، بنابراین از همه نیروهای داخلی می خواهیم در مبارزه با متجاوزان با یکدیگر متحد شوند.

وی گروه های تروریستی القاعده و داعش را دو سازمان وابسته به عربستان دانست و گفت: این دو گروه در چارچوب نقشه ای برای ایجاد باصطلاح امارت اسلامی در یمن، به این کشور آمده اند.

این مقام نظامی یمنی خاطر نشان کرد: ارتش یمن در سال های 2012 و 2013 در حملات گسترده ای که علیه نیروهای القاعده در مناطق جنوبی داشت، به پیروزی های بزرگی دست یافته و در آستانه یکسره کردن کار این گروه تروریستی بود که ناگهان عربستان به یمن حمله کرد، زیرا متوجه شده بود القاعده و داعش که بازوهای عربستان در یمن هستند، به خطر افتاده اند.

وی افزود: من به صراحت اعلام می کنم که عربستان، داعشِ بزرگ است، زیرا همین کشور است که از ابتدا، داعش را حمایت کرد و افرادی را برای فعالیت در آن به خدمت گرفت.

سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن همچنین درباره تحولات میدانی این کشور نیز گفت: ما در منطقه وادی الضباب به پیشرفت هایی دست یافته ایم و به شورش المخلافی و دار و دسته اش پایان دادیم، هرچند او در زمان حاضر فراری است، در هر صورت می دانیم او کجاست و توانایی رسیدن و دستیابی به او را هم داریم.

لقمان درباره وضعیت شهر عدن نیز خاطرنشان کرد: پیش از تجاوز به یمن، میان ما و برادران جنبش جنوب در عدن توافق هایی وجود داشت؛ آن ها به دلیل برخی مسایل مشخص تاریخی، نسبت به حضور ارتش یمن در عدن حساس بودند و ما در آستانه امضای توافقنامه ای بودیم که بر اساس آن، حمایت مناطق جنوبی، توسط مردم جنوب صورت گیرد، اما با آغاز تجاوز به یمن هیچ فرصت و چاره ای برایمان نماند جز اینکه خودمان به دفاع از عدن برخیزیم.

وی افزود: وقتی با قبایلِ موجود در این شهر توافق کردیم، راه حلِ بهتر را آن دیدیم که با این توافق، از حجم خسارت هایی که به این شهر وارد می شود، بکاهیم و به این ترتیب، انرژی خود را صرف مقابله با متجاوزان کردیم؛ بنابراین بدون اینکه کسی متوجه شود، از این شهر خارج شدیم؛ با این حال، همه نیروهای خود را از عدن خارج نکردیم و هنوز شماری از نیروهای ما آن جا هستند و بر اوضاع و همچنین بر اجرای راهبرد دفاعی جدید، نظارت می کنند.

لقمان ادامه داد: در همین چارچوب، ابتدا شیوۀ دفاع سنتی در دستور کار قرار داشت، اما در مرحله بعد، نقشه جنگ بلندمدت و درگیر کردن دشمن در جنگ فرسایشی را به کار گرفتیم و اجرای این نقشه، مستلزم تاکتیک ها و راهکارهای جدید بود.

وی درباره راهبرد اصلی ارتش یمن نیز گفت: فرماندهی یمن به این نتیجه رسیده که قطع کردن دم متجاوزان فایده ای ندارد و باید سر افعی را قطع کرد، به همین دلیل مناطق گسترده ای از جنوب عربستان را تصرف کردیم و در واقع این مناطقِ تصرف شده، مناطق یمنی بودند که عربستان آن ها را اشغال کرده بود و اقدام ما بازپس گیری مناطق اشغالی یمن از عربستان است.

این مقام نظامی یمنی، سپس ضمن اشاره به اینکه یمنی ها هیچ خصومتی با ملت عربستان ندارند، تأکید کرد: عربستان در آستانۀ پایان دوره قدرت منطقه ای است.

سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن درباره میزان آمادگی نیروهای یمنی نیز گفت: در زمان حاضر، ما در عمق خاک عربستان هستیم و آن ها یارای مقابله با ما را ندارند؛ آن ها ادعا می کردند توانمندی های ما را از بین بردند، اما ناگهان آن ها را با موشک اسکاد هدف قرار دادیم و اعلام کردیم باز هم آنها را غافلگیر می کنیم.

در همین راستا، سامانۀ جدید نظامی به نام «توشکا» را رونمایی کردیم که آن ها چیزی از آن نمی دانستند. پس از آن، سامانۀ جدیدی برای مقابله با زره پوش ها رونمایی کردیم و آن سامانه کورنت بود. ما با کورنت هایمان، اسطورۀ شکست ناپذیرِ آمریکایی شان یعنی زره پوش های آبرامز را هدف قرار دادیم و به آتش کشیدیم و به زودی، غافلگیری های تازه ای برای آن ها خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: ارتش یمن ابتکار عمل را در دست گرفته و اکنون این ما هستیم که بر اوضاع چیره ایم و آن ها به واکنش های انفعالی روی آورده اند، این در حالی است که در ابتدای تجاوز، این ما بودیم که در قبال تجاوزها عکس العمل نشان می دادیم.

عربستان در ائتلاف با 9 کشور عربی منطقه به جز عمان از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز کرد تا عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن جنبش مردمی انصارالله که امنیت شهرهای یمن را در اختیار دارد، جلوگیری کند.

تا کنون هیچ یک از سازمان های جهانی و بین المللی اقدامی جهت جلوگیری از حملات عربستان به یمن به عمل نیاورده اند.

302302
کد خبر: 331555

وب گردی

وب گردی