پخش خبر مریضی محمدرضا شجریان از برنامه تلویزیونی 20:30  و همچنین عیادت حسین فریدون و وزیر بهداشت  از این هنرمند به نظر می رسد که راه را  برای پایان ممنوع الکاری شجریان را باز می کند.
به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، تقریبا در سه هفته اخیر محمدرضا شجریان با خبرهای مختلفی در رسانه ها مطرح بود. شروع این خبرها با  اجرای کنسرت شجریان در ترکیه و هجوم ایرانی ها به این کشور بود.
در گزارشی که ایسکانیوز منتشر کرده بود،  مشخص شد با برگزاری کنسرت محمدرضا شجریان -که می تواند وسیله خوبی برای به جریان افتادن بخش فرهنگی و رونق آن باشد-  در ترکیه و ممنوع الکاری این خواننده در کشورش، برای اجرای دو روز کنسرت این خواننده 11میلیاردتومان پول از ایران خارج می شود.
بعد از این خبر، برخی از سایت ها ادعا کرده بودند که استاد محمدرضا شجریان در حال آماده‌سازی یک تصنیف باشکوه با مضمون و محتوایی درباره خدمات و تلاش‌های آیت الله هاشمی رفسنجانی است.این کار موسیقایی که از چندی پیش و به سفارش معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است، ابتدا در جلسه بزرگداشت حافظ که در همین نهاد علمی و آموزشی برگزار گردید مطرح شد. استاد شجریان بعد از دریافت این پیشنهاد ابتدا با فروتنی نداشتن شرایط مناسب برای خواندن آواز و مشکلات کهولت سن برای حنجره را بهانه‌ای برای نپذیرفتن این پیشنهاد کرده است اما در ادامه و با توضیح اهمیت این موضوع و اختصاص بودجه‌‌ای در شان استاد آواز ایران، این پیشنهاد در دستور بررسی و برنامه ریزی برای تهیه ترانه مناسب توسط ایشان قرار گرفت.
عیادت دستیار ویژه رییس جمهور , حسین فریدون از استاد محمد رضا شجریان
که البته این خبر هم توسط موسسه دل آواز و هم توسط معاون فرهنگی دانشگاه آزاد تکذیب شد.
خبربعدی مربوط به لغو کنسرت «محمدرضا شجریان» که قرار بود 4 سپتامبر (13 شهریور) در استانبول ترکیه برگزار شود .سایت دل آواز وابسته به شجریان درباره لغو این برنامه نوشت: «بدین وسیله به اطلاع می‌رساند، متاسفانه امکان اجرای «کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز» در استانبول به دلایل فورس ماژور در تاریخ معین فراهم نیست. به همین دلیل تیم برگزاری کنسرت با سپاس بسیار از شما عزیزان بر آن شد تا اجرای این کنسرت را به تاریخ دیگری موکول نماید. از همین رو با پوزش از کلیه عزیزانی که اقدام به تهیه بلیت نموده‌اند تقاضا می شود از طریق فرم تماس موجود در همین صفحه اطلاعات خود را شامل: نام کامل (مطابق بلیط خریداری شده)، تعداد بلیت، شماره سفارش، مبلغ پرداختی، ۴ رقم آخر کارتی که به وسیله آن پرداخت انجام شده، شماره تماس و شماره کارت و نام صاحب کارتی که تمایل دارند مبلغ به آن باز پرداخت شود را برای ما ارسال نمایند. لازم به ذکر است که به دلیل حجم بالای بلیت‌ها این بازپرداخت به صورت مرحله‌ای برای عزیزان واریز خواهد شد. همچنین از طریق رسانه‌های رسمی شرکت دل آواز و محمدرضا شجریان به زودی تاریخ جدید اجرای این برنامه به اطلاع شما عزیزان گرامی خواهد رسید.» درباره دلایل لغو این کنسرت هیچ توضیح دقیقی ارائه نشده است.
1441085909698_3
چندی بعد خبر مریضی شجریان و بستری شدن وی به دلیل عفونت ریوی منتشر شد.خبری که در بخش خبری 20:30 منتشر شد. همچنین حسین فریدون(مشاور رئیس جمهور) و سید حسن قاضی زاده هاشمی  وزیر بهداشت از شجریان عیادت کردند.
همچنین  شب گذشته همزمان عادل فردوسی پور که معمولا به حوادث اجتماعی واکنش نشان می‌دهد، این بار هم سکوت نکرد و برای استاد شجریان، آرزوی سلامتی کرد. البته او اعلام کرد که خوشبختانه مشکل استاد جدی نیست و خسرو آواز ایران به زودی به آغوش خانواده باز خواهد گشت.
تمام این اخبار در حالی است که سال گذشته های پیروز ارجمند درباره ممنوعالکاری شجریان و اینکه وی چرا نمی تواند در ایران کنسرت دهد به ایسکانیوز گفته بود:  من از نظر موسیقی می گویم که آقای شجریان، از نظر فنی مورد تأیید است اما بخش های دیگری هم در نظام وجود دارد که باید برای اجرای یک کنسرت، تأییدیهبدهند.
همچنین نوش آبادی گفته بود: آقای شجریان چهره شناخته شده ای است در زمینه موسیقی خدمات غیر قابل انکاری انجام داده است. رویکرد خود ایشان به گونه ای بوده که بین نظام و خودشان فاصله ایجاد کرده اند اما راه بازگشت باز است مشروط بر اینکه به چهارچوب های نظام متعهد باشند و جبران صحبت ها و رفتارهای گذشته را بکند. نمی توان هم منتقد بود هم نپذیرفت و هم متعهد نبود.
وی  به پرسش اختصاصی خبرنگار  ایسکانیوز مبنی بر اینکه این جبران به چه صورت باید باشد گفت: ما منتظر چراغ سبز اقای شجریان هستیم. ایشان برخی صحبت هایی را انجام داده اند که می بایست بابت آنها عذر خواهی کنند. فاصله بین نظام و اقای شجریان توسط خود ایشان ایجاد شده توسط خود ایشان با تغییر رفتار و گفتارشان برطرف خواهد شد. نوش آبادی اضافه کردگرفتن و یا انتشار عکس مسولان در کنار افراد به معنای پذیرفته شدن تمام افکار و رفتار آنها توسط مسولان نیست.
حال با تمام این تفاسیر باید دید  آیا این روند به معنی چراغ سبز نظام و ممنوع الکاری شجریان است و این خواننده پیشکسوت به جای اینکه مهرماه در قونیه به صحنه رود، مجوز اجرا در کشور را خواهد گرفت؟
10۵۰۱

کد خبر: 332097

وب گردی

وب گردی