در همایش مسئولان مجله های علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، راهکارهای نمایه کردن و ارتقای مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و استانداردهای نمایه سازی نشریات در پایگاه‌های بین‌المللی ارائه شد.

در همایش مسئولان مجله های علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، راهکارهای نمایه کردن و ارتقای مجلات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و استانداردهای نمایه سازی نشریات در پایگاه‌های بین‌المللی ارائه شد.



به گزارش ایسکانیوز، همایش مسئولان مجله های علمی صبح امروز با حضور دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش های شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


میترا طباطبایی مدیرکل مرکز گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: همایش مسئولان مجله های علمی به منظور آشنایی با شبکه مدیریت نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، رونمایی از سامانه ارزیابی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، بررسی روند مدیریت مجله در برنامه سیناوب ، بررسی مبانی انتشار آثار توسط ناشران بین المللی و استانداردهای نمایه سازی نشریات در پایگاه‌های بین‌المللی برگزار شد.


وی به ارائه گزارشی از روند برگزاری این همایش پرداخت و گفت: بیش از 288 نفر برای شرکت در همایش ثبت نام کرده اند و از 367 مجله مصوب دانشگاه آزاد اسلامی تنها 182 مجله با توجه به بخشنامه ارزیابی مجلات علمی واجد شرایط بودند که برای حضور در همایش امروز انتخاب شدند.

طباطبایی افزود: تنها ملاک ارزیابی مجلات، سامانه مدیریت نشریات و دریافت نسخه چاپی آخرین شماره مجله است.

وی ادامه داد: معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به منظور پیشبرد اهداف و سیاست های دانشگاه در زمینه انتشار مجله های علمی و همچنین افزایش هرچه بیشتر کیفیت این مجله ها ، «همایش مسئولان مجله های علمی دانشگاه» با حضور سردبیران، مسئولان مجله های علمی دانشگاه آزاد اسلامی و نمایندگان ناشران بین المللی Springer و Elsevier را برگزار کرد.

مدیرکل مرکز گسترش علم و علم سنجی خاطرنشان کرد: همچنین به منظور آشنایی شرکت کنندگان با چگونگی نمایه شدن مجله ها در پایگاه های علمی و مبانی انتشار، نمایندگان این دو ناشر بین المللی به ارائه کارگاه های آموزشی می پردازند.

باید داوری مستمر برای نشریات علمی داشته باشیم

در ادامه علی اسکندری، نماینده دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: با وجود اینکه وزارت علوم از سال 93 به سمت کیفی شدن نشریات علمی گام برداشته است، هنوز شاهد انتشار مجلاتی با کیفیت پایین هستیم که یکی از دلایل آن لزوم ارائه مقاله جهت ارتقاء اساتید و دفاع دانشجویان برای رساله است.

وی با اشاره به تعداد نشریات علمی کشور، گفت: در حال حاضر حدود 1100 نشریه دارای درجه علمی پژوهشی و علمی ترویجی در سطح کشور داریم و همچنین 1150 پرونده نیز در دست بررسی است.

اسکندری با اشاره به همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم، گفت: به منظور نمایه شدن نشریات، سامانه ای با همکاری اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در حال راه اندازی است.

نماینده دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری امور پژوهشی وزارت علوم به مجموعه اقدامات وزارت علوم در این راستا اشاره کرد و افزود: ازجمله فعالیت های انجام شده برای انتشار مجلات می توان به راه اندازی سامانه ارزیابی نشریات و داوری اشاره کرد و خواستار یک داوری مستمر در خصوص نشریات علمی شد.

وی افزود: از 155 نشریه انگلیسی 22 نشریه دارای استانداردهای کافی برای ISI شدن بوده و 60 نشریه نیز با برگزاری کلاس های آموزشی و حمایت های مادی و معنوی امکان ارتقا به درجه A را دارد.

گفتنی است در این همایش دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سیمین کامبخش فرد نماینده انتشارات اشپرینگر و دکتر مارک چاهین نماینده انتشارات الزویر نیز حضور داشتند.

20101


کد خبر: 332549

وب گردی

وب گردی