دومین همایش ملی انیمیشن امروز صبح در کیش کار خود را آغاز کرد، در این همایش حجت الله ایوبی که قرار بود در مراسم حضور داشته باشد، به دلیل آنچه جلسه ضروری در وزارت فرهنگ عنوان شد نتوانست در افتتاحیه همایش حاضر باشد. در این مراسم از علی اکبر صادقی تقدیر شد.

animation-iran-600x350
به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در مراسم افتتاحیه دومین همایش ملی انیمیشن که امروز صبح که در جزیره کیش برگزار شد، علی اکبر صادقی، نقاش برجسته ایرانی زمانی که از او تقدیر به عمل امد گفت: ما که دیگر پیر شدیم. در هفتاد و هشت سالگی چه می‌توانیم بکنیم؟
او ادامه داد: هنر سه مرحله دارد؛ صنعت هنر، مبانی هنر و خلاقیت هنر.
صادقی در پایان گفت:‌ دو خط موازی هرگز به هم نمی‌رسند مگر اینکه عاشق یکدیگر شوند تا در یک نقطه به هم برسند. تمام جهان از نقطه عشق آغاز می‌شود.
در ادامه لوح تقدیر صادقی با حضور مهدی مسعودشاهی، دکتر حسینی (رئیس مدرسه سینما)، طباطبایی‌نژاد و قاسم‌خان اهدا شد.
علیرضا قاسم‌خان، دبیر علمی این همایش، گفت:  از برگزاری اولین دوره این همایش 7 سال می‌گذرد و در این فاصله انیمیشن ایران فراز و نشیب‌های بسیار داشته است.
او ضمن اشاره به مشکلات مختلف در زمینه انیمیشن گفت:‌ مجموعه فعالیت‌های انیمیشن ایران از تولید، پخش، قصه و... دچار بحران‌هایی است که باید برای آن چاره‌جویی کرد و راه حل پیدا کرد.
قاسم‌خان سپس به ارائه توضیحاتی در مورد برنامه های دومین همایش ملی انیمیشن پرداخت و ادامه داد: بخش پژوهش این همایش به محورهایی می‌پردازد که با توجه به مسائل انیمیشن در هفت سال گذشته طراحی شده است. ما دو برنامه اصلی داریم که برنامه اول شامل ارائه هشت مقاله است که همگی در کتابی منتشر می‌شوند.
این مستندساز افزود: مجموعه 60 مقاله به ستاد رسید که از میان آن‌ها هشت مقاله در همایش ارائه می‌شود.
او افزود: این برنامه شامل هفت کارگاه نظری است که اصلی‌ترین مسائل انیمیشن ایران را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
قاسم خان در پایان گفت:‌در این همایش شاید قرار نیست به مسائل پاسخ بدهیم بلکه می‌کوشیم پرسش‌هایی تازه درباره انیمیشن ایران طراحی کنیم.
سپس روان‌بخش صادقی مدیر آسیفای ایران با اشاره به همایش اول انیمیشن گفت: شاید در همایش اول ایده‌های بسیار نابی داشتیم و در آن دوره در پی تعریف و توصیف انیمیشن ملی ایران بودیم. اما با توجه به فاصله هفت ساله‌ای که میان برگزاری دو همایش اتفاق افتاد، سیاست‌گذاری همایش دوم آسیب‌شناسی انیمیشن ایران است که در کارگروه‌های مختلف معرفی می‌شود.
او ادامه داد: برای خود من این پرسش مطرح است که ما از انیمیشن ایران چه توقعی داریم و این همایش‌ها و بحث‌های نظری کمک می‌کند تا حلقه اتصال بین تولید و مدیریت انیمیشن را پر کنیم و امیدواریم نتیجه این همایش راهکاری برای آینده انیمیشن ایران در تولید و آموزش ارائه بدهند نه اینکه صرفا در قالب یک کتاب، آرشیو شود.
صادقی افزود:‌ نترسیم از اینکه برای 10 سال آینده برنامه‌ریزی کنیم، چون باید برنامه‌هایی داشته باشیم که با تغییر مدیران هم پابرجا بماند.
وی در بخش پایانی صحبتش از رئیس سازمان سینمایی گلایه کرد که در این همایش حضور نداشت.
مدیر آسیفای ایران یادآور شد: هر چند آقای ایوبی پیش از این گفته بود که امسال سال انیمیشن است اما در جلسات سیاست‌گذاری ما شرکت نکرد و در افتتاحیه همایش نیز حضور ندارد که از نظر ما نشانه کم علاقه‌گی ایشان است. اما امیدوارم در جمع هنرمندان انیمیشن حاضر شوند و درد دل‌های ما را بشنوند.
سپس طباطبایی‌نژاد رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی توضیحی را درباره غیبت ایوبی در این برنامه ارائه کرد.
وی گفت:‌ آقای ایوبی خودش پیگیر و مسبب برگزاری این همایش بود و از ابتدای امسال مأموریت مرکز را به دو بخش مستند و انیمیشن تقسیم کرد و حتی تأکید داشت تا ما تمرکز بیشتری بر انیمیشن داشته باشیم.
طباطبایی‌نژاد اضافه کرد: ایشان و خانواده‌اش جزو میهمانان همایش بود اما به دلیل شرایطی که وزارت ارشاد دارد، آقای وزیر امروز جلسه‌ای را برای آقای ایوبی و معاونانش ترتیب داد و ایشان ناچار به عذرخواهی شد و ابراز شرمساری کرد که اتفاقی ناخوشایند اما ضروری موجب غیبتش شده است.
او در ادامه با اشاره به تاریخچه انیمیشن ایران یادآور شد: بدون تعارف باید بگوییم انیمیشن هنر صنعتی است که ششمین دهه عمر خود را می‌گذراند، اما مروری بر وضعیت آن ما را به تصویر پیرکودکی می‌رساند که هنوز بلوغ خود را تجربه نکرده است.
رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تأکید بر ضرورت توسعه متوازن امور خاطرنشان کرد: توسعه مقدمه دارد که رشد اندام‌وار و متوازن است. به عنوان مثال آقای ایوبی امسال به دنبال جذب 50 میلیارد تومان بودجه از معاون ریاست جمهوری بود تا این بودجه را برای انیمیشن اختصاص دهد اما این پرسش پیش می‌آید که آیا ترزیق این بودجه به این شکل موجب رشد غیرمتوازن انیمیشن نمی‌شود؟
طباطبایی‌نژاد ادامه داد: این مباحث و مجموعه مباحث دیگر ما را به برگزاری این همایش مجاب کرد که امیدواریم ماحصل آن چشم‌اندازی درست درباره انیمیشن را برای ما و سیاست‌گذاران ترسیم کند.
او ابراز امیدواری کرد که همایش ملی انیمیشن به صورت دوسالانه و هر بار در یکی از استان‌ها برگزار شود.
طباطبایی‌نژاد گفت:‌با همین گردهمایی‌هاست که اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.
در پایان برنامه نیز انیمیشن «گلباران» اولین کار علی‌اکبر صادقی که در کانون پرورش فکری تولید شده بود به نمایش درآمد.
اولین روز همایش ملی انیمیشن کار خود را با ارائه چهار مقاله ادامه می‌دهد.
503
کد خبر: 333582

وب گردی

وب گردی