نماینده سابق ایران در هیئت عامل اوپک، تاکید کرد: با توجه به اینکه به فصل پاییز و زمستان نزدیک می شویم و تقاضای نفت افزایش می یابد، قیمت نفت کانال 50 دلار در هر بشکه را از دست نمی دهد.


به گزارش ایسکانیوز، محمد علی خطیبی در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: نوسان قیمت نفت در محدوده 40 تا 50 دلار حفظ خواهد شد و با توجه به مازاد عرضه ای که وجود دارد پیش بینی نمی شود قیمت ها افزایش جدی داشته باشد.


وی افزود: همچنان بازار جهانی نفت با افزایش عرضه روبرو است و این روند اجازه نمی دهد قیمت نفت به سطح واقعی خود افزایش یابد اما با توجه به اینکه تقاضای نفت در فصل سرما بیشتر می شود و میزان مازاد عرضه کاهش خواهد یافت انتظار داریم قیمت ها نوسان جدی نداشته باشد.

کارشناس ارشد مسائل جهانی نفت گفت: پیش بینی شده است در سال آینده میزان تقاضا تا یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش یابد و با توجه به اینکه ایران برنامه افزایش تولید دارد به نظر می رسد افزایش یک میلیون بشکه ای تولید نفت ایران به خوبی در بازار جلب شود و تاثیر منفی بر وضع قیمت ها نداشته باشد.


خطیبی، افزود: اقتصاد چین به عنوان موتور پیشران اقتصاد جهانی با کاهش نرخ رشد روبرو شده است که تاثیر منفی بر تقاضای این کشور و همچنین تقاضای نفتی کشورهای دیگر دارد و تنها راه برای بهبود قیمت جهانی نفت همکاری کشورهای تولیدکننده برای مدیریت طرف های عرضه است.


نماینده سابق ایران در اوپک، با تاکید بر لزوم مدیریت طرف های عرضه در سازمان اوپک با همکاری تولیدکنندگان غیراوپک گفت: آشفتگی در اقتصاد چین و کاهش تقاضای جهانی سبب شده است کاهش قیمت نفت ماندگار شود.


وی اظهارداشت: اقتصاد چین هموراه با نرخ رشد دو رقمی موتور رشد تقاضای نفت بوده است که در حال حاضر نرخ رشد اقتصادی چین کاهش یافته است و روزانه 2 میلیون بشکه نفت مازاد به بازار روانه می شود.


در اجلاس اوپک تصویب شد که روزانه تا 30 میلیون بشکه نفت تولید کنند اما در عمل 32 میلیون بشکه تولید می کنند.


سقوط قیمت نفت از تابستان پارسال آغاز شده و از 100 دلار به ازای هر بشکه به حدود 40 دلار هم رسیده است.


با آغاز سال جدید میلادی قیمت ها به محدود 60 دلار برای هر بشکه نیز افزایش یافت امادر حال حاضر به حدود 40 دلار هم رسیده است.

401
کد خبر: 333783

وب گردی

وب گردی