تهران- ایسکانیوز: سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی در کشورهای توسعه یافته هفت برابر ایران است .

یک کارشناس تغذیه با اعلام این مطلب نسبت به کاهش مصرف لبنیات در ایران هشدار داد و گفت: در کشورهای توسعه یافته سرانه مصرف شیر در سال 500 کیلوگرم است اما در ایران فقط 70 کیلوگرم است و به نظر می رسد مسئولان باید راهی برای حل مشکل بیابند.

علی میلانی بناب با اشاره به بحران مصرف پیش آمده به دلیل اعلام استفاده برخی برندهای لبنی از روغن پالم گفت: روغن پالم روغنی گیاهی است که از میوه درخت نخل برداشت می شود و در اغلب مناطق جنوب شرقی آسیا کشت می شود.

وی با اشاره به اینکه  حدود 50 الی 60 درصد روغن وارداتی به ایران از همین نوع است،گفت: مشکل اصلی روغن پالم اسید چرب موجود در آن است که سبب افزایش کلسترول می شود .

وی گفت:چنین اتفاقی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد. روغن پالم صرفا مصرف خوراکی ندارد و در محصولات صنعتی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی و سوخت مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: مصرف پالم در بسیاری کشورها به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد . این روغن آسیب کمتری نسبت به بنزین به محیط زیست وارد می کند اما مشکل اینجاست که افزایش نیاز به این روغن منجر به از بین رفتن جنگل ها در اندونزی، مالزی، کلمبیا و برزیل شده است و این امر خود ضربه ای به محیط زیست وارد می کند .

وی در ادامه افزود:سیاست کنترل قیمت مواد لبنی باعث شد تا تولیدکنندگان مواد لبنی چربی شیر را به خامه تبدیل کنند و به جای آن برای مواد لبنی پرچرب از روغن پالم اضافه کنند. وقتی وزیر بهداشت در مقابل این مساله موضع می گیرد، قطعا مساله بسیار جدی شده است.

وی گفت: باید نظارت های شدیدی در این حوزه صورت گیرد تا امکان تکرار ماجرا و بی اعتمادی مردم به مواد غذایی مصرفی از میان برود .
کد خبر: 47657

وب گردی

وب گردی