بهمن کشاورز: برخی برای ایجاد اختلاف بین کانون وکلا و قوه قضاییه تلاش می کنند

رئیس اتحادیه کانون های وکلا دادگستری ایران (اسکودا) گفت: قوه قضاییه و کانون وکلا همواره برای گسترش عدالت  در کشور تلاش می کنند و روابط بسیار خوب و نزدیکی با یکدیگر دارند و هیچ تقابلی میان این دو وجود ندارد.

علی فراهانی: چندی پیش، جلسه ای با حضور رئیس و مقامات عالی دستگاه قضایی و اعضای هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز به منظور ارتقای عدالت قضایی و با موضوع کیفیت امر دفاع و همکاری با نظام قضایی کشور برگزار شد. اعضای هیات مدیره کانون وکلا با ریاست دستگاه قضایی در خصوص مشکلاتی مانند وضعیت معیشتی وکلا و اینکه بسیاری از وکلای جوانان وضع شغلی مناسبی ندارند به گفتگو پرداختند و در رابطه با احساس امنیت حرفه‌ای وکلا و نوعی نگرانی و احساس ناامنی از برخی برخوردها، با رئیس دستگاه قضا رایزنی هایی انجام دادند. ضمن اینکه در مورد بروز برخی از سو‌ءتفاهم‌ها آیت الله آملی لاریجانی دستور داد تاشخصی به عنوان رابط با کانون وکلا تعیین شود تا بهتر بتوانند مشکلات و مسائل کانون وکلا به او ارائه شود.

بهمن کشاورز، در خصوص به ثبت رسیدن کانون وکلا به عنوان شرکت غیر انتفاعی و دریافت شناسه ملی توضیح داد و به ایسکانیوز گفت: به موجب قوانین موجود کلیه اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی و... باید دارای شناسه ملی باشند. شناسه ملی عبارت است از عددی که تمام فعالیت های اشخاص حقوقی به وسیله آن شناخته خواهند شد.

اشخاص حقوقی بدون شناسه ملی با مشکل مواجه بودند

او در ادامه گفت: سر آغاز موضوع تخفیف شناسه ملی و اشخاص حقوقی از قانون مبارزه با پولشویی بود و سپس رفته رفته موارد دیگری در جوار آن اضافه شد به نحوی که اشخاص حقوقی بدون داشتن شناسه ملی قادر به هیچ اقدام اقتصادی از قبیل خرید و فروش اموال، افتتاح یا مسدود کردن حساب های بانکی و... نبودند و با مشکل مواجه می شدند.

به گفته کشاورز، آیین نامه ها و ضوابط مربوط مرجع صدور شناسه ملی برای انواع اشخاص حقوقی تعیین شده که در نهایت گفته شده اگر برای یک یا چند نفر از اشخاص حقوقی مرجع معینی برای صدور شناسه مشخص نشده بود اشخاص حقوقی برای دریافت شناسه ملی باید به سازمان ثبت احوال و املاک مراجعه می کردند و کانون های وکلا هم از آن جمله بودند.

کانون وکلا قادر به تنظیم اساسنامه نبود

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: کانون های وکلا زمانیکه به سازمان های ثبت محل مراجعه می کردند با مشکل مواجه می شدند و باید به اداره مربوطه برای به ثبت رساندن آن ها و با دادن شناسه ملی تقاضای اساسنامه می کردند، کانون های وکلا نمی توانستند در قانون خود و آیین نامه ای که برای این موضوع قانون نوشته شده اساسنامه تنظیم و اجرا کنند. به دلیل اینکه در این مورد تفاهمی وجود نداشت و کار صدور شناسه ملی به درازا کشید و طبیعتا این تاخیر باعث اثرات منفی و عسر و حرج کانون وکلا شد.

او به در ادامه به مشکلات و ضعف ها اشاره کرد و گفت: مشکل کلی، اساسنامه ای بود که ادارات ثبت مطالبه می کردند و کانون های وکلا نه می خواستند و نه می توانستند چیزی به نام اساسنامه تنظیم کنند. زیرا اگر فراتر از قانون آیین نامه ای حرکت می کردند امکان پذیر نبود چراکه اختیار قانونی در این زمینه برای کانون وکلا وجود نداشت.

مذاکرات ریاست جمهوری اثر بخش بود

کشاورز درباره حل این معضل توضیح داد: مقامات نهاد ریاست جمهوری با مسئولان سازمان ثبت مذاکراتی داشتند تا مصادیق اساسنامه روشن شود و نتیجه همان لایحه قانونی استقلال و دیگر قوانین مربوطه، سند موثقی برای ادارات ثبت باشد.

او در پاسخ به این سوال که برخی از منتقدان بر این باورند که این اقدام کانون در شان و منزلت کانون وکلا نبوده و اگرهم این کار صورت گرفته حداقل شناسه ملی بر اساس زمان و تاریخ استقلال کانون وکلا به ثبت می رسید نه تاریخ سال 94، تاکید کرد: شناسه ملی برای هر کانون به طور جداگانه صادر شده است و کانون وکلا مرکز تنها کانونی نیست که شناسه ملی دارد و تا آنجایی که من آگاهی و اطلاع دارم تا به امروز حدود 7 کانون دیگر شناسه ملی خودشان را دریافت کرده اند و اگر هم شناسه ای اخذ نکرده باشند به این دلیل است که فرآیند صدور شناسه برای آن ها طول کشیده و علت خاص دیگری ندارد.

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه گفت: قانون تعیین کرده که اشخاص حقوقی بدون شناسه ملی نباشند و صدور این شناسه برای افراد مذکور موکول به ثبت رسیدن در اداره ثبت شده است و اینکه گفته می شود چرا به همان تاریخ استقلال کانون وکلا به ثبت نرسیده کاملا طبیعی است زیرا لایحه نیازی به ثبت ندارد.

برخی به دنبال ایجاد اختلاف بین کانون وکلا و قوه قضاییه هستند

رئیس اسکودا در پاسخ به این سوال که برخی ادعا کردند که برگزاری همایش بین المللی کانون وکلا (IBA) که چندی پیش در برج میلاد تهران برگزار شد نوعی قدرت نمایی کانون وکلا علیه قوه قضاییه بوده است، تاکید کرد: واقعیت امر این است که کانون وکلا هیچ تقابلی نسبت به قوه قضاییه نداشته و ندارد و برگزاری چنین همایشی در تاریخ حقوقی ایران بی سابقه بوده است. بنابراین باید موجب مباهات و افتخار کانون و سیستم قضایی کشور باشد. چراکه کانون وکلا ایران توانسته است با این ابعاد آن هم با وجود سخنرانان و مهمانان بزرگ داخلی و خارجی چنین مراسمی را برگزار کند.

کانون وکلا و قوه قضاییه روابط خوبی دارند

به گفته کشاورز، مطمئن باشید افرادی که چنین ادعایی را مطرح می کنند قطعا از سوی قوه قضاییه چنین سخنانی بیان نشده است بلکه از جانب اشخاصی گفته شده تا شاید بتوانند میان کانون وکلا و قوه قضاییه تقابلی ایجاد کنند و قطع به یقین چنین ادعاهایی را هم از جانب کانون نسبت به قوه قضاییه بیان می کنند.

این حقوقدان به نقش کانون وکلا و قوه قضاییه در کشور اشاره کرد و گفت: قوه قضاییه و کانون وکلا همواره برای گسترش عدالت در کشور تلاش می کنند و روابط بسیار خوب و نزدیکی با یکدیگر دارند.

کانون وکلا باید مستقل باشد

او افزود: وکلای دادگستری در کنار قوه قضاییه به فعالیت کاری خود مشغول هستند اما کانون وکلا هنوز هم معتقد است که کانون های وکلا باید مستقل باشند و قوه قضاییه نباید در امور کانون دخالتی داشته باشد.

کشاورز در خصوص مناقشه بین اسکودا و کانون وکلا مرکز بر سر همایش بین المللی وکلا (IBA) که با نامه و صدور بیانیه شکل گرفته بود، اشاره کرد و گفت: بی تردید مسائل مربوط به کانون های وکلا باید در داخل خانواده بزرگ وکلا حل و فصل شود اما اگر نامه و بیانیه هایی که توسط دوستان مطبوعاتی می شود و نیاز به پاسخ و روشنگری داشته باشند قطعا مجبور به رسانه ای کردن جوابیه هستیم. اما من به شخصه هیچوقت راضی به مطبوعاتی شدن سوء تفاهمات خانواده وکلا نبوده و نیستم.

بهمن کشاورز و علی نجفی توانا مشکلی باهم ندارند

او گفت: هیچ مشکل و سوء تفاهمی بین من و علی نجفی توانا، رئیس کانون وکلا مرکز وجود ندارد و اصولا هیچ وکیلی نباید با همکار خود مشکل شخصی داشته باشد جز مسائل صنفی. بنابراین من ئ علی نجفی توانا با یکدیگر تعارض و تقابلی نداریم.

20102

کد خبر: 500740

وب گردی

وب گردی