به گزارش ایسکانیوز، وحید حسینی گفت: برای پایش کیفیت سوخت توزیعی شهر تهران در بهار و تابستان امسال تعداد 10 نمونه سوخت بنزین و ۵ نمونه سوخت دیزل توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران جمع آوری شد و محتوای بنزن، گوگرد و عدد اکتان در نمونههای بنزین و همچنین محتوای گوگرد و عدد ستان در نمونههای دیزل بررسی شد.
او درباره نتایج این بررسیها گفت: نتایج بررسیها نشان میدهد که محتوای بنزین موجود در نمونههای بهار و تابستان با حد استانداردهای یورو 4 یعنی یک درصد حجمی مطابقت داشته است. در صورتی که محتوای گوگرد بنزین سوپر فصل تابستان در ۴ نمونه از ۵ نمونه در حد استاندارد قرار داشت و آن یک مورد نیز تا حد زیادی به استاندارد یورو 4، یعنی50 میلیگرم در لیتر نزدیک بود، این در حالی است که مقدار گوگرد نمونههای بنزین یورو 4 تابستان و نمونههای بنزین بهار (سوپر و یورو 4) فراتر از حد استاندارد و در جاهایی حتی به دو برابر حد مجاز رسیده است.
به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، نتایج آنالیز همچنین نشان داد که در هر ۲ فصل عدد اکتان تحقیقی نمونههای بنزین سوپر با حداقل حد مجاز آن یعنی 91 مطابقت داشتهاند. در صورتیکه نمونههای یورو 4 هنوز به این حد نرسیدهاند. این در حالی است که هرچه عدد اکتان یک بنزین بالاتر باشد احتراق مناسبتری اتفاق میافتد و به موتور ضربه کمتری وارد میشود.
او افزود: بنزین پاک بنزینی است که عدد اکتان آن حداقل 91 باشد که رعایت این حد از استاندارد باعث مصرف سوخت کمتر، توان موتور بالاتر و در نتیجه تولید آلودگی کمتر خواهد شد.
حسینی درباره نتایج آنالیز محتوای گوگرد و عدد ستان در نمونههای دیزل گفت: مقدار گوگرد در تمام نمونههای بهار از حد مجاز 50 میلیگرم در لیتر فراتر رفته، حتی در ۲ مورد این مقدار به ۶ هزار و ۷۵۰ و یک هزار و ۳۱۰ میلیگرم در لیتر نیز رسید، در حالیکه در تابستان تنها محتوای گوگرد یک نمونه فراتر از مقدار استاندارد بود. عدد ستان در اکثر نمونههای بهار و تابستان (به جز یک مورد) در حد مجاز 51 بود.
محتوای گوگرد دیزل هم نوسان دارد که موجب نگرانی است
او با تأکید بر اینکه بررسی کیفیت سوخت به صورت دورهای و منظم انجام می شود، افزود: شاهد نوسان کیفیت سوخت هستیم و برخی پارامترهای سوخت یورو 4 منطبق بر استاندارد یورو 4 نیست. از جمله اینکه عدد اکتان یورو 4 پایین است. در واقع موتورهای احتراق داخلی برای یک عدد اکتان خاص طراحی میشوند. وقتی از بنزینی با عدد اکتان کمتر استفاده میشود میتواند منجر به افزایش انواع آلایندهها، افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر مفید موتور شود.
طبق گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا افزود: محتوای گوگرد دیزل هم نوسان دارد که موجب نگرانی است. چرا که افزایش گوگرد موجود در سوخت میتواند به ۲ طریق نشر آلایندگی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد؛ نخست اینکه افزایش گوگرد در سوخت میتواند به طور مستقیم سبب افزایش هر ۲ آلاینده گوگرد دیاکسید و ذرات معلق سولفیده از تمامی خودروها شود و دومین مسئله اینکه گوگرد باعث کاهش تاثیر سیستم کنترل نشر خودروها می شود و در نهایت انتشار آلایندههایی مانند کربن منو اکسید، هیدروکربن ها، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق میشود.
۲۰۱۰۷