مدرسه فرشته ها /اشتغال دغدغه بزرگ دانش آموزان استثنایی

زهره حاجیان : مدرسه استثنایی مهرآیین از مدارس مجهز ویژه دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی با ظرفیت 150 دانش‌آموز کم توان ذهنی درمقطع متوسطه پیش‌حرفه‌ای و متوسطه حرفه‌ای، امروز در منطقه 18 تهران افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز مدیر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به اینکه این مدرسه 6 هزار 400 مترمربع مساحت دارد و دارای 40 اتاق آموزشی، توانبخشی و پرورشی است گفت: این مدرسه دارای تجهیزات آب‌درمانی، استخر، سونا، جکوزی، کارگاه‌های تخصصی ویژه کم‌توانان ذهنی، شامل مشبک‌سازی، قالیبافی و پرورش گیاهان آپارتمانی است.

وجیه الله پرویزی گفت: این مدرسه استثنایی به همت آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران و آموزش و پرورش منطقه 18 و با اعتبارات اداره‌کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس شهر تهران و با اعتبار 3 میلیارد تومان، آماده‌سازی و ساخته شده و دارای سالن ورزشی، اتاق رایانه، آسانسور و دو سیستم گرمایشی و سرمایشی است.

بچه های مهرآئین چشم به راه حمایت

اسماعیل انصاری - مدیر مدرسه - حدود25 سال است که در آموزش وپرورش استثنایی فعالیت می کند و3 سالی است که مدیریت مدرسه استثنایی منطقه را برعهده دارد.

او درباره فعالیت مجتمع آموزشی مهرآئین می گوید: بیش از 5 سال از فعالیت آموزشی مدرسه مهرآئین در ساختمان قدیمی که در مجاورت این مدرسه قرار دارد می گذرد. با ساخت این پروژه دانش آموزان دوره متوسطه را به این مکان منتقل کردیم و مدرسه قبلی برای دانش آموزان استثنایی دوره راهنمایی اختصاص یافت.

به گفته انصاری در میان دانش آموزان مدرسه استثنایی مهر آئین دانش آموزان متفاوتی مشاهده می شود .عده ای از این بچه ها از سطح هوشی پایینی برخوردار بوده وعدهای بهره هوشی نزدیک به عادی دارند .

او به نحوه شناسایی و معرفی دانش آموزان به مدرسه اشاره می کند ومی گوید: اولین راه شناسایی در دوره ابتدایی است که با انجام تست هوش مشخص می شوند، گروهی هم حتی تا چند سال اول ابتدایی را در مدارس عادی درس می خوانند ودر صورت عدم پیشرفت به این مدارس ارجاع داده می شوند اما دانش آموزان مدرسه استثنایی منطقه از نقاط دور ونزدیک به این مدرسه می آیند . انصاری می گوید: ما در اینجا دانش آموزانی از حوزه جنوب وجنوب غربی شهر تهران داریم .بچه ها از مناطق 18،21،17،9،19،11،10 و... برای آموزش به این مدرسه می آیند.

تحصیل در این مدرسه رایگان است

آموزش در این مدرسه رایگان است وهیچ هزینه ای از بچه هادریافت نمی شود.هزینه کتاب وبیمه تنها هزینه ای است که از این بچه ها دریافت می شود.

به گفته مدیر مدرسه هزینه سرویس دانش آموزان مدرسه استثنایی از سال گذشته توسط شهرداری منطقه پرداخت می شود تا خانواده ها دیگر دغدغه پول سرویس را نداشته باشند.

انصاری به موفقیت دانش آموزان استثنایی در سال گذشته اشاره می کند ومی گوید: « بچه ها در سال گذشته در رشته های ورزشی مختلف در بین دانش آموزان استثنایی رتبه های خوب برتری کسب کردند. طبق آمارهای اعلام شده حدود 15 درصد از این بچه ها در سال گذشته جذب بازار کار شدند.

این دستان توانا به چوبها شکل می دهند

اینجا کارگاه مشبک مجتمع است و بچه ها در کنار معلم خود مشغول آموزش می بینند ، نگاهشان آرام و معصوم است وقتی می شنوند خبرنگارم دست از کار می کشند و جز دو نفری که آرام کیفهای خود را برمی دارند و از کلاس خارج می شوند منتظر نوبت می شوند تا حرف بزنند .

امید نوروزی دانش آموز پایه سوم متوسطه تند وبا کمی اضطراب حرف می زند. هنگام صحبت دنبال کلمات مناسب است. او از مدرسه اش راضی است و می گوید: امکانات این مدرسه بهتر از مدرسه نیکان است. اینجا ما چند کارگاه داریم و بهتر آموزش می بینیم.من با کمک معلمم می توانم با چوب جاکلیدی و آئینه درست کنم.

او هم مانند همه دوست دارد برای جامعه مفید شود،در حالیکه معلم مدرسه را نشان می دهد، می گوید: دوست دارم روزی من هم معلم شوم، درست مثل آقای الیاسی.

انگار برادر امید قنادی دارد و چندین بار به او پیشنهاد داده تا درکسب وکار کمکش کند. اما درس و مشق این فرصت را به امید نمی دهد تا به برادرش کمک کند. او معتقد است درس ومشق برایش مهم تر است.می خواهد در دانشگاه علوم زیستی بخواند.او در حالیکه از اینکه گواهینامه پایان تحصیلش نام استثنایی می خورد نگران است و می گوید: رشته مشبک را دوست دارم .وقتی از چوب شکل های مختلفی می سازم لذت می برم. اگر چه با آموزش هنر مشبک می توانیم در آینده شغل خوبی داشته باشیم .اما از اینکه کسی کارنامه ام را با نام استثنایی ببیند خجالت می کشم.

اشتغال دغدغه بزرگ دانش آموزان استثنایی

ظاهرش نشانی از مشکلی ندارد. خود را سعید صالح زاده معرفی می کند و می گوید: « مهم ترین مشکل ما در خواندن یا نوشتن است. معلمان ما اینجا هنر مشبک وقالی بافی را به ما آموزش

می دهند . در حالیکه در بازار هنگام حساب وکتاب دچار مشکل می شویم چون نمی توانیم بخوانیم.

معلم کلاس، سعید را دانش آموزی تلاشگر می داند و در پاسخ خواسته سعید که آموزش بیشتر است، می گوید: « بچه هایی که اینجا هستند مشکل ذهنی دارند ،پس معمولا در بازار کار دچار مشکل

می شوند. ما در اینجا هر اندازه به دانش آموزان آموزش دهیم چون بازار کار واقعی نیست، با حضور در جامعه و بازار کار باز هم مشکلاتی دارند. آن دسته از بچه هایی که روابط اجتماعی خوبی دارند موفق تر می شوند.

سعید برای اینکه روی پای خود بایستد مدتهاست در حرفه های مختلفی مانند رستوران وگارسونی کار کرده است .او این روزها در مغازه جگرکی دایی اش کار می کند.او می گوید: دوست دارم روی پاهای خودم بایستم و به کسی محتاج نباشم. از دیدن غصه و دلتنگی مادرم ناراحت می شوم. می خواهم در آینده سوپر مارکتی داشته باشم و روی پای خود بایستم .دوست ندارم کسی با دیدن ناتوانایی هایمان، ما رو مسخره کند.

اگر چه بقیه حرفی نمی زنند اما تایید حرفهای امید وسعید باعث می شود تا دغدغه همه دانش آموزان مدرسه مهرآئین را بدانیم .حرف همه آنها یکی است اشتغال به کار.

بچه هایی که صادق هستند

محمد رضا صفدری برخلاف دانش آموزان عادی از شیطنت در چهره و رفتارش خبری نیست وصادقانه حرف میزند صداقتش به دل می نشیند، می گوید: ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه همجوار اینجا درس خواندم .حالا دبیرستانی هستم. آن دوره درس ها آسانتر بود ،اما اینجا درس ها سنگین است. با وجودی که سعی می کنم. صحبت های معلممان را خوب گوش کنم باز هم نمی توانم طرح مورد علاقه خود را روی چوب درآورم.این موضوع باعث می شود از دوستانم خجالت بکشم .

وقتی خداحافظی می کند با خود فکر می کنم این دانش آموزان چقدر پاک و صادق هستند و خواسته هایشان چقدر کوچک است.!

نبود مشاور و روانشناس مشکل اصلی

جثه هایی بزرگ دارند، اما ذهن کوچک آنها باعث شده تا رفتاری کودکانه داشته باشند.

عده ای گوشه حیاط ورزش می کنند نگاه و لبخندشان صادقانه و پاک است در گوشه ای از حیاط مدرسه بر روی ویلچری به سختی نشسته و برنامه را نگاه می کند. چهره خندانش نشان از رضایتش از برنامه دارد. علاوه بر مشکل ذهنی مشکل حرکتی هم دارد و به سختی صحبت می کند. خود را جواد آژیق معرفی می کند البته چون هنگام بیان کلمات مشکل دارد نام فامیلش را خوب متوجه

نمی شوم چند بار تکرار می کند. جواد کلاس سوم دبیرستان درس می خواند او می گوید: مدرسه مان بزرگ و نوساز است .ما اینجا خیلی چیزها داریم که بسیاری از مدارس استثنایی ندارند. اینجا ما 2 کارگاه قالی بافی و2 کارگاه فرش بافی داریم.

جواد در گذشته در مدرسه نیکان درس می خواند.او معتقد است مدرسه قبلی کوچک بود و امکانات این مدرسه را نداشت، اما این مدرسه از نظر وسعت و زیبایی واقعا خوب و پیشرفته است. نوساز بودن مدرسه باعث شده تا برخی از امکاناتش هنوز به خوبی راه اندازی نشده باشد.جواد در ادامه در مورد مشکلات دانش آموزان ذهنی وحرکتی می گوید: به جز من 3 نفر دیگر از دوستانم هم مشکل ذهنی وحرکتی دارند.عمده مشکل ما در اینجا سوار و پیاده شدن از سرویس مدرسه واستفاده از سرویس بهداشتی است. البته مسئولان مدرسه ودوستانمان همواره در این زمینه به ما می کنند.

جواد وجود مشاور و روانشناس در مدرسه استثنایی را ضروری می داند و می گوید: بچه های استثنایی با توجه به شرایط خاصشان گاهی اوقات به مشورت و راهنمایی مشاوران دارند وفضای بزرگ حیاط مدرسه اگر سبز تر شود محیط دلچسب تر می شود.

بچه ها در حیاط به صف ایستاده اند. مینی بوس آسمان آبی ،زمین پاک از ناحیه یک شهرداری برای اجرای برنامه خود این مدرسه را انتخاب کرده اند. مجری در حال اجرای برنامه است. دانش آموزان در حالیکه با نظم وترتیب در صف ایستاده اند با دست و هورا او را همراهی می کنند. چهره معصوم و پاکشان نشان از صداقت درونشان دارد. چه بی ریا و به دور از حیله و نیرنگ های زندگی شادی خود را با یکدیگر تقسیم می کنند.

یکی از معلمان مدرسه : بچه هایی که صادق و توانمندند

یداله الیاسی یکی از معلمان مدرسه استثنایی مهر آئین بیش از 25 سال آموزش در مدارس استثنایی را بر عهده دارد. او درحالیکه به مشکل اصلی بچه های استثنایی اشاره می کند ،می گوید: متاسفانه مشکل اشتغال به کار اصلی ترین مشکل آنها است. بسیاری از این بچه ها با وجود توانایی هایی که دارند، از سوی دیگران برای کار پذیرفته نمی شوند. ما در اینجا با آموزش حرفه های مشبک و قالی بافی سعی می کنیم تا حداقل بچه ها در حرفه ای مهارت کسب کنند.اما عدم اطمینان دیگران به این بچه ها باعث می شود تا بسیاری از آنها بعد ازآموزش هم نتوانند از مهارتشان استفاده کنند.

معمولا بچه های ناتوان ذهنی یا حرکتی به دلیل مشکلشان افرادی گوشه گیر هستند و روابط اجتماعی خوبی ندارند این موضوع باعث می شود تا نتوانند با دیگران ارتباطی خوب برقرار کنند.معلم مدرسه استثنایی منطقه در نوبت ظهر در مدارس عادی درس می دهد.

او می گوید: صداقتی که در بین این بچه ها وجود دارد در بین بچه های عادی دیده نمی شود. این بچه ها اگر بخواهند با تلاش می توانند موفق شوند.

او در پایان اشتغال به کار دانش آموزان استثنایی را حق مسلم آنها می داند ومی گوید: از نظر قانونی نهادها و ارگان ها موظفند 3 درصد از کارکنان خود را از بین این بچه ها انتخاب کنند. اگر این شیوه اجرا شود بچه های استثنایی کمتر دغدغه کار را خواهند داشت.

مدرسه مهر آئین در یک نگاه:

مرکز آموزشی مهر آئین یک از بزرگترین پروژه های استثنایی شهر تهران است که در زمینی به متراژ6400 متر مربع بنا شده است .حدود 120 دانش آموز پسر متوسطه بین گروه های سنی 14 تا22 سال در آنجا مشغول به تحصیل هستند .امکانات این مدرسه عبارتند از:اتاق سایت،نمازخانه،سالن اجتماعات ،2 کارگاه آموزش مشبک و2 کارگاه آموزش قالی بافی ،اتاق آموزش پرورش گیاهان آپارتمانی ،اتاق ورزش ،آسانسور،استخر آبدرمانی ،جکوزی ،سرویس بهداشتی فرنگی، سیستم سرمایشی وگرمایشی مجهز و...که با کمک اداره نوسازی بنا شده است .ساخت این پروژه حدود 3 سال به طول انجامید. ساختمان این مدرسه با مساحتی حدود 3240 متر مربع از 2 طبقه و 40اتاق تشکیل شده است و حدود 33 نفر معاون ،مدیر وکادر آموزشی مسئولیت آموزش در این مدرسه را بر عهده دارند. کلاسهای این مرکز آموزشی طبق استاندارد ظرفیت 7 تا 11 نفر را دارد.

105105

کد خبر: 502690

وب گردی

وب گردی