پیشنویس قطعنامه یونسکو درباره دیوار ندبه: این دیوار بخش جدایی ناپذیر مسجدالاقصی است

با ادامه حملات اسرائیل به مقدسات اسلامی و مسیحی فلسطین و تلاش برای یهودی سازی آن، کشورهای عربی عضو یونسکو به تازگی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره تعلق "دیوار ندبه" به مسجدالاقصی ارائه دادند که این قطعنامه با خشم و نارضایتی مقامات تل‌آویو روبه‌رو شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: میدان "دیوار البراق" یا دیوار غربی (اسامی دیگر دیوار ندبه) بخش جدایی‌ناپذیر از مسجد الاقصی است.

طبق گفته منابعی دیپلماتیک، قرار است متن این پیش‌نویس که به امضای الجزائر، مصر، امارات، کویت، مراکش و تونس رسیده امروز(چهارشنبه) یا فردا( پنج‌شنبه) برای رای گیری به شورای اجرایی یونسکو ارائه شود.

یونسکو در بیانیه‌ای با اشاره به مخالفت ایرینا بوکووا، دبیرکل این سازمان و تاسف وی نسبت به پیشنهاداتی که اخیرا در شورای اجرایی مطرح شده، پیشنهادات مذکور را به منزله ایجاد تغییرات در وضعیت فعلی بخش تاریخی شهر و حصار اطراف آن دانست.

در این بیانیه از شورای اجرایی یونسکو خواسته شده تصمیماتی اتخاذ کند که موجب افزایش تنش در منطقه نشده و به اماکن مقدس شهر احترام گذاشته شود.

گفتنی است طرح پیشنهادی کشورهای عربی که تل‌آویو آن را به فلسطینی‌ها نسبت می‌دهد، واکنش شدید این دولت را به دنبال داشت.

معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مدعی "فریب‌کاری و تحریف" تاریخ از سوی فلسطینیان شد و اعلام کرد: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین "دروغ‌های" یاسر عرفات، (رئیس فقید تشکیلات خودگردان) را ادامه می‌دهد .

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد در راستای بازگرداندن آرامش به قدس، اصول مرکز مدیریت اماکن مقدس قدس را به دو طرف یادآور شد.

کری در همایشی در واشنگتن گفت: علاوه بر عبدالله دوم، پادشاه اردن، با بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) چه در آلمان و چه در خاورمیانه دیدار خواهم کرد.

301301

کد خبر: 523051

وب گردی

وب گردی