اقتصاددان : لزوم حمایت دولت از طرف های عرضه  برای خروج از رکود اقتصادی

یک اقتصاددان، با بیان اینکه دولت تلاش می کند اقتصاد ایران را هر چه سریعتر از دوره رکود خارج و وارد رونق پایدار کند، گفت : بسته جدید اقتصادی دولت آغاز خوبی است، اما نمی تواند به معنی عبور از رکود اقتصادی باشد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حسن سبحانی در مصاحبه با رادیو اقتصاد، اظهار داشت: اقتصاد ایران برای رسیدن به شاخص های بالای رشد و توسعه اقتصادی به گسترش فرهنگ و نهادهای کارآفرینی نیاز دارد و باید همه مردم کار، کار، کار و باز هم کار را ارزش بدانند و در تولید ثروت دخیل باشند نه اینکه منتظر معجزه آفرینی دیگران بمانند.

وی، افزود: تا زمانی که فرهنگ کارآفرینی در همه ارکان جامعه نهادینه نشده است نمی توانیم از رکود خارج شویم و باید دولت به جای تحریک طرف های تقاضا برای حمایت از طرف های عرضه یا همان بخش تولید کالا و خدمات برنامه ریزی کند و اصلی ترین اولویت هم کاهش هزینه تمام شده تولید است.

سبحانی، گفت: کاهش هزینه تمام شده تولید باعث می شود محصولات ایرانی از قدرت رقابت قیمتی خوبی در مقابل کالاهای خارجی برخوردار باشند و توسعه صادرات غیرنفتی هم تحقق خواهد یافت.

وی، افزود: در بسته جدید اقتصادی دولت تلاش بر این است که بخشی از کالاهایی که تولید و در انبارها ذخیره شده است، به فروش رود تا بخش تولید به نقدینگی دسترسی پیدا کند، اما باز هم پس از یک دوره گردش تولید باز هم انبارها پر خواهد شد در حالیکه بخشی از مردم هم بدهکار نظام بانکی شده اند.

سبحانی،گفت: تا زمانی که نرخ سود بانکی بالاست نمی توان به رونق تولید امیدوار بود.

وی، افزود: البته اقتصاد ایران با مزیت ها و استعدادهای متنوع در کنار مشکلات و مسائل اقتصادی متعددی روبروست و ایجاد تراز میان تلاش ها برای حل مشکلات و توسعه تولید و ثروت به برنامه ریزی گسترده و هوشمند نیاز دارد و نمی توان از این بسته انتظار بیش از توانمندی آن داشت و فقط در کوتاه مدت پاسخگو خواهد بود.

سبحانی، اظهارداشت: از دولت انتظار می رود در دوره برجام از همه فرصت ها برای حمایت از طرف های عرضه اقتصاد ملی و بخش تولید و همچنین توسعه صادرات غیرنفتی استفاده کند.

401401

کد خبر: 545230

وب گردی

وب گردی