دانشگاه آزاد اسلامی توانایی برعهده گرفتن 60 درصد از بار آموزش عالی کشور را دارد/اجرای طرح های جدید شیماد و سیکاپ در دانشگاه آزاد اسلامی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به سند آمایش سرزمینی گفت: این سند با توجه به نیاز 31 استان تدوین شده است و تا سال 1404، 60 درصد از بار آموزش عالی کشور در دست دانشگاه آزاد اسلامی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حمید میرزاده در همایش هم اندیشی و همسویی که صبح امروز با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی و جمعی از معاونان و مسئولان دانشگاهی برگزار شد، به مرور برنامه های در دست اجرای دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: خوشبختانه تمامی امور این دانشگاه با سکانداری و هدایت فردی نظیر آیت الله هاشمی رفسنجانی و تلاش و جدیت مدیران این مجموعه پیش می رود.

وی با اشاره به دور اندیشی آیت الله هاشمی در تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: در زمانی که ایشان فرماندهی جنگ را نیز برعهده داشتند و در شرایطی که تمامی اذهان متوجه موضوع جنگ بود، آیت الله هاشمی با دور اندیشی و درک نیاز جامعه، بحث تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی را خدمت امام(ره) مطرح کردند و پس از تایید ایشان نهال این دانشگاه در سال 61 بنا نهاده شد.

دکتر میرزاده افزود: خوشبختانه پس از گذشت سه دهه آن نهال نوپا به یک الگوی موفق جهانی در امر آموزش عالی تبدیل شده است که باید به همگان آن را معرفی کرد. چرا که یک موسسه غیر دولتی توانست با سرمایه مردم به یک موسسه بزرگ علمی و کارآفرینی تبدیل شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به وجود برخی دشمنی ها و حسادت ها با این دانشگاه خاطر نشان کرد: آن زمان که آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز تصمیم به تاسیس این دانشگاه گرفتند عده ای کهنه اندیش و دلواپس با این کار مقابله کردند، در حالیکه این دانشگاه توانست جایگاه خود را در توسعه کشور به اثبات برساند.

وی با اشاره به وجود 5 میلیون فارغ التحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یک محاسبه ساده بیانگر آن است که اگر دانشگاه آزاد اسلامی وجود نداشت سالانه فقط برای حدود ١٠ درصد از این تعداد از دانشجویان که برای ادامه تحصیل مجبور به مهاجرت به دیگر کشورها می شدند، سالانه حدود 60 میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شد.

محور هدایت تمامی طرح ها در دانشگاه مصوبات هیات امناست که در راس آن آیت الله هاشمی است

دکتر میرزاده در ادامه گفته های خود به طرح های در دست اجرا در این دانشگاه پرداخت و گفت: محور هدایت تمامی این طرح ها بر اساس مصوبات هیات امناست که در راس آن آیت الله هاشمی است خوشبختانه ایشان همیشه همراه جریان تحولات دانشگاه بوده اند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: متاسفانه کاهش جمعیت جوان در کشور و از سوی دیگر افزوده شدن رقبای این دانشگاه در دولت سابق، دو چالشی است که دانشگاه با آن روبروست به همین خاطر باید طرح های نوینی برای برون رفت از این مشکلات طراحی و اجرا کرد.

وی ، وجود 550 هزار صندلی خالی در مقاطع کاردانی و کارشناسی را ناشی از سیاست های اشتباه دولت گذشته در گسترش بی رویه 2640 موسسه آموزش عالی برشمرد و گفت: سعی ما بر این است که برنامه های این دانشگاه متناسب با نیازهای کشور طراحی شود.

دکتر میرزاده با اشاره به ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور گفت: سالانه حدود یک میلیون نفر متقاضی ورود به دوره های کارشناسی ارشد وجود دارد که از این میزان تنها 28 درصد موفق به ورود به دانشگاه می شدند همچنین در مقطع دکترا نیز مجموع دانشگاه های سراسری و آزاد تنها پاسخگوی نیاز 8 درصد از داوطلبان هستند.

وی با اشاره به برخی انتقادها به دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته جذب هیات علمی به شکل جدی در دستور کار قرار دارد، در این راستا نیز فرایند جذب نسبت به گذشته بسیار کوتاه تر شده به گونه ای که طبق برنامه های پیش بینی شده تا پایان سال 96، 20 هزار عضو هیات علمی جذب این دانشگاه خواهند شد.

دکتر میرزاده همچنین از ارسال پرونده های اعضای هیات علمی به واحدها برای انعقاد قرار داد در آینده نزدیک خبر داد.

وی همچنین در ادامه گفته های خود به موضوع راه اندازی طرح ساها (آزمایشگاه بزرگ ملی ) اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح بیش از 11 هزار کارگاه و آزمایشگاه در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با یکدیگر تجمیع شدند، البته ساها تنها یک سامانه دانشگاه آزادی نیست بلکه طرحی ملی است و امکان استفاده از آن برای تمامی دانشجویان و اعضای هیات علمی وجود دارد.

جذب 35 هزار عضو هیات علمی دولتی به صورت نیمه وقت و حق التدریس در دانشگاه آزاد اسلامی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به همکاری بیش از 70 هزار عضو هیات علمی با این دانشگاه گفت: خوشبختانه 35 هزار عضو هیات علمی دولتی به صورت نیمه وقت و حق التدریس جذب شده اند، البته این شیوه همکاری در دنیا نیز مرسوم است. این تعداد عضو هیات علمی برای ما یک گنجینه بزرگ علمی به شمار می رود.

دکتر میرزاده خاطر نشان کرد:در سال ٩٢ نسبت استاد به دانشجو یک به ٥٥ بود و در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی یک به ٤٧ است که تا پایان سال 96 این نسبت به یک به 35 خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هر دانشگاهی باید به موضوع اشتغال فارغ التحصیلان نیز توجه داشته باشد، گفت: بر این اساس طرح شفا(شهرک های فناوری آزاد) و گسترش شرکت های دانش بنیان به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای طرح های جدید در دانشگاه آزاد اسلامی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از راه اندازی طرح های دیگری همچون شیماد(شبکه یکپارچه مالی اداری دانشگاه) و سیکاپ(شبکه یکپارچه کتابخانه ها و پایان نامه ها) خبر داد.

دکتر میرزاده در ادامه با اشاره به طرح تجمیع 3 گفت: هدف از این طرح کوتاه کردن فرایندها و چابک سازی سازمانی است.

وی به حمایت 240 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دومین سال متوالی طی نامه ای حمایت خود از دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام داشتند که در تاریخ پارلمان ایران کم نظیر یا بی نظیر است.

دکتر میرزاده افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح برجام نیز نشان دادند مصالح مردم و حمایت از حقوق آنها برایشان در اولویت قرار دارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به سند آمایش سرزمینی گفت: این سند با توجه به نیاز 31 استان تدوین شده است و تا پایان سال 1404، 60 درصد از بار آموزش عالی کشور در دست دانشگاه آزاد اسلامی قرار خواهد گرفت.

دکتر میرزاده در پایان گفت: در حال حاضر 9 سازمان بر کار دانشگاه آزاد اسلامی نظارت می کنند که امیدواریم با همکاری هیات موسس بتوانیم به بهبود روش ها کمک کنیم.

۲۰۱۰۱

کد خبر: 545400

وب گردی

وب گردی