بخشی از گفته های هوشنگ ابتهاج در شب بزرگداشت پوری سلطانی

در شب بزرگداشت پوری سلطانی از پایه‌گذاران علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در ایران که روز گذشته درگذشت، هوشنگ ابتهاج به پشت تریبون رفت و سخنانی درباره پوری سلطانی و همسرش مرتضی کیوان گفت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز در شب بزرگداشت پوری سلطانی که در تاریخ ۱۷خرداد از مجموعه شب های بخارا به همت علی دهباشی در محل موقوفات دکتر افشار برگزار شد، هوشنگ ابتهاج شاعر معاصر درباره پوری سلطانی گفت:

«پوری سلطانی برای من جان جانان است، یعنی مرتضی کیوان . از کیوان چه می‎توانم بگویم . فقط چند نکته ظریف درباره وصیت‎نامه‎ای است که از او به جا مانده. وقتی کیوان این وصیت نامه را می‎نوشت، از سرنوشت خود خبر داشت و می‎دانست چند ساعت دیگر نخواهد بود. اما در دستخط او هیچ ارتعاشی نمی‎بینیم . او که حتی عادت داشت وقت خواندن روزنامه‎های کیهان و اطلاعات غلط‎های آنها را تصحیح می‎کرد. حتی تشدید « اما » را هم می‎گذاشت. این وصیت‎نامه را نیز طوری نوشته که انگار می‎خواهد نامه‎ای معمولی بنویسد....

اما مدام سنگ قبر کیوان را می‎شکستند و ما برای خود علامتی داشتیم تا نشانی از گور او داشته باشیم و بتوانیم بر سر گورش برویم. بعد آنجا را خراب کردند و جایش بوستان درست کردند و بعد هم بوستان را ویران کردند و جایش ساختمان ساختند. وقتی آن بوستان را ساختند من این شعر را روی بشقابی نوشتم و به پوری هدیه کردم.

ساحتِ گور تو سروستان شد

ای عزیز دلِ من

تو کدامین سروی .»

502502

کد خبر: 545676

وب گردی

وب گردی