کارگاه ارزیابی مقالات و کنفرانس های بی اعتبار بین المللی در واحد ایلام دانشگاه آزاد اسلامی

کارگاه ارزیابی مقالات و کنفرانس های  بی اعتبار بین المللی با حضور مسئولان ، اعضای هیات علمی و مدیران واحد ایلام برگزار شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در خصوص برگزاری این کارگاه به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: یکی از مشکلاتی که گریبانگیر جامعه دانشگاهی است بحث مقالات، مجلات و کنفرانس های نامعتبری است که نه به اخلاق پژوهشی پایبندند و نه صلاحیت علمی دارند.

دکتر شهریار عباسی گفت: متاسفانه بازار مجلات تقلبی، تجارت پر رونقی است که ضرورت دارد مورد شناسایی قرار بگیرند و توجه به رفع آسیب های آن باید دوچندان باشد.

عباسی خاطرنشان کرد: قصد داریم جهت بالابردن اطلاعات و تعیین شاخص های شناسایی مجلات نامعتبر، کارگاههای ارزیابی مقالات، مجلات و کنفرانس های نامعتبر و همینطور کارگاه های تدوین مقاله های علمی پژوهشی را بصورت ماهیانه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام برگزار کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد ایلام نیز در این کارگاه گفت: به منظور کیفی سازی و ارتقای فعالیت های پژوهشی در واحد ایلام و دوری از ورود به مقالات و کنفرانس های ملی و بین المللی نامعتبر، این کارگاهی برگزار شده است.

دکتر شهرام مامی تصریح کرد: این ضرورت از سوی دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان یکی از پایه های تولید علم و دانش در کشور و به دلیل رشد و حرکت مترقی تولید علم در کشور و جهش مناسب دستاوردهای علمی در ایران به درستی تشخیص داده شده است.

وی عنوان کرد: این کارگاه آسیب شناسانه به مدت 16 ساعت و برای کلیه اعضای هیئت علمی، مدیران و معاونین پژوهشی واحدهای استان ایلام برگزار شد که با توجه به محتوای خوب آن، با استقبال خوبی مواجه شد.

مامی افزود: برگزاری چنین کارگاههایی، اثرگذاری مطلوبی در جهت رشد علمی و کیفی سازی دانش تولیدی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام خواهد داشت.

در کارگاه ارزیابی مقالات، مجلات و کنفرانسهای ملی و بین المللی نامعتبر، دکتر ولی بریم نژاد ضمن برشمردن شاخص هایی برای شناسایی مقالات و مجلات و کنفرانس های نامعتبر گفت: فرض بر این است که همه پژوهش ها درست انجام می گیرند ولی باید مواظب بود که سودجویان از دستاوردهای علمی سوءاستفاده نکنند.

وی گفت: در ارزیابی ها باید به اصطلاحات تقلبی، هایجکت شده، بی اعتبار و با اعتبار توجه کرد که هر کدام تعاریف خود را دارد.

بریم نژاد در تعریف نشریه های علمی معتبر گفت: نشریه علمی داخلی معتبر، باید دارای مجوز از وزارتین و حوزه علمیه باشد و در بعد خارجی نشریه ای معتبر است که امتیاز آن متناسب با درجه اعتبار آن توسط هیئت ممیزه تعیین می شود.

وی ضمن برشمردن رفتارهای سوء پژوهشی گفت: جعل داده ها، تحریف داده ها و سرقت علمی بیشترین آمار در رفتارهای سوء پژوهشی است.

بریم نژاد گفت: بداخلاقی های علمی و فریبکاری های ناپسند در محیط علمی موضوعی حساس و چند بعدی است و باید با آن برخوردی متناسب صورت بگیرد.

وی ضمن تأکید بر پاسداشت اصول اخلاقی در پژوهش گفت: متولیان امور آموزشی و پژوهشی باید شناخت دقیقی از این فریبکاریها داشته باشند و انواع آن را بشناسند.

10101

کد خبر: 547400

وب گردی

وب گردی