صالح آبادی: لزوم همکاری همه دستگاه ها برا ی ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: ساماندهی 25 درصد حجم پولی کشور که در اختیار موسسات مالی و اعتباری است، مشکل است و نیاز به همکاری همه دستگاه های مربوط دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، علی صالح آبادی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما، گفت: موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز می توانند کار را برای موسسات مجاز سخت کنند زیرا تحت نظارت و ضوابط بانک مرکزی نیستند و مقررات این بانک را رعایت نمی کنند و سپرده قانونی هم نزد این بانک ندارند.

وی، افزود: این موسسات با توجه با اینکه ملتزم به رعایت مقررات پولی کشور نیستند مشکلاتی را برای نظام مالی کشور ایجاد می کنند.

صالح آبادی، ادامه داد: با توجه به اینکه بانک مرکزی اقدامات خوبی را آغاز کرده و مشغول ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز است دادستانی هم در کنار این بانک کمک کند تا این موسسات تحت مقررات و ضابطه بانک مرکزی درآیند.

وی، در بیان علت کند بودن برخورد با این موسسات، گفت: برخی از این موسسات غیرمجاز بسیار گسترده شده اند به طوری که یکی از آنها بیش از 600 شعبه دارد و این تعداد بسیار بیشتر از شعبات برخی از بانک های ما است.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات، با اشاره به اینکه بانک مرکزی در این زمینه ورود کرده تا با این موسسات برخورد و تعیین تکلیف کند، تاکید کرد: این کار سختی است و همه دستگاهها از جمله مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه هم باید در این زمینه کمک کنند.

صالح آبادی، گفت: این موسسات باید ساماندهی شوند و باید مجوز لازم را از بانک مرکزی دریافت کنند و ضوابط این بانک ها را رعایت کنند.

وی افزود: مقامات پولی، هم در پی آن هستند که مشکلی به ویژه برای سپرده گذاران پیش نیاید.

رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار، در پاسخ به این پرسش که موسسات غیرمجاز مالی و اعتباری تا چه اندازه می توانند بر روی بازار سرمایه تاثیر بگذارند؟ گفت:‌ بازار سرمایه متاثر از عوامل متعددی است و شرایط کلان اقتصاد داخل و بین المللی و قیمت نفت بر آن اثر می گذارد و نرخ سود بانکی هم یکی از عوامل مهم اثر گذار روی این بازار است و هر چه آن نرخ پایین تر باشد به نفع بازار سرمایه است.

وی، افزود: بانک ها هم علاقمندند تا نرخ سود کاهش یابد، اما یکی از عوامل کاهش نیافتن نرخ سود، موسسات غیر مجاز هستند زیرا برای جلب مشتری های بیشتر نرخ سود بالا به سپرده گذاران می پردازند.

صالح آبادی، با بیان اینکه حجم نقدینگی بازار سرمایه بزرگتر از حجم نقدینگی موسسات غیر مجاز است، ادامه داد: ارزش بازار بورس و فرابورس بیش از 300 هزار میلیارد تومان است و نقدینگی حدود 870 هزار میلیارد تومان است.

وی در پاسخ به اینکه کار ساماندهی موسسات مالی و اعتباری کی به پایان می رسد؟گفت: بانک مرکزی این موضوع را در دستور کار قرار داده است و از طرف دیگر خود موسسات هم باید همکاری کنند.

401401

کد خبر: 548559

وب گردی

وب گردی