داغ فاجعه منا با شناسایی پیکر رکن آبادی تازه شد

با شناسیایی پیکر غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان که چهارشنبه، چهارم آذر بعد از کش و قوس های فراوان صورت گرفت داغ فاجعه منا یک بار دیگر برای مردم تازه شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، حج تمتع امسال شاهد حادثه ای خونبار بود. در پی ازدحام جمعیت در مراسم رمی جمرات فاجعه منا شکل گرفت و تعداد زیادی از حاجی ها کشته و زخمی شدند.

هم اکنون پس از گذشت 64 روز از زمان اتفاق افتادن این فاجعه که عامل آن عدم مدیریت آل سعود بود، غم بزرگی برای مردم ایران دوباره زنده شد و پس از همکاری نکردن های فراون ریاض بالاخره پیکر دیپلمات سابق کشورمان شناسایی شد و به برخی از گمانه زنی ها پایان داد.

تا زمانی که پیکر مرحوم رکن آبادی شناسایی شود گمانه زنی های بسیاری درباره سرنوشت وی مطرح شده بود که تا هم اکنون تا پایان نتیجه آزمایشات و نتایج پزشکی قانونی که قرار است در کشور خودمان بر روی پیکر وی صورت بگیر هنوز نمی توان به طور دقیق علت مرگ وی را مشخصا اعلام کرد.

در حالی بعد از گذشت 64 روز پیکر رحوم رکن ابادی شناسایی شده است که سفیر سابق کشورمان در لبنان در سال های گذشته توسط ایادی سعودی و ماجدالماجد تهدید به مرگ شده بود و قرار بود مقابل سفارت ایران در لبنان ترور و کشته شود. گفته می شود وی در سال های اخیر و قبل از جابه جایی از بیروت به تهران، روابط مناسب و استراتژیکی با حزب الله لبنان داشته و از این نظر مورد غضب صهیونیست ها و سعودی ها واقع شده بود. وی دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه لبنان، بیروت بود.

العربیه از رکن‌آبادی که از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۴ در لبنان ماموریت سفارت را بر عهده داشت به نام کسی یاد می‌کند که در نزدیکی احزاب لبنان برای توافق بر سر دولت توافقی در لبنان نقشی اساسی داشت، العربیه می‌نویسد معروف است که رکن آبادی روابط محکمی با حزب‌الله لبنان داشته‌است.

بعد از اعلام خبر مفقود شدن غضنفر رکن آبادی در حادثه منا، ابتدا سعودی ها اعلام کردند که شخصی به نام غضنفر رکن آبادی وارد عربستان سعودی نشده است، حال آنکه تصاویر گذرنامه سفیر سابق ایران در بیروت، نشان می‌دهد که وی با همین نام و قانونی به همراه سایر حجاج ایرانی وارد عربستان سعودی شده بود.
به دنبال آن وزارت خارجه کشورمان با انتشار مدارک گذرنامه او اعلام کرد که رکن‌آبادی با گذرنامه شخصی‌اش به عربستان سفر کرده است و حتی تصاویر وی در هنگام خواندن بیانیه پایانی مراسم برائت از مشرکین به صورت مستقیم از صدا و سیما پخش شده است.

بعد از این موضع گیری بچگانه سعودی ها، روزنامه روزنامه الجمهوریه مدعی شده بود که غضنفر رکن آبادی در بیمارستان‌ سعودی بستری است، اما مدیر عملیات پزشکی حج هلال احمر ضمن رد این خبر اعلام کرد که از رکن آبادی خبری نداریم.

برخی از مقامات کشورمان و نمایندگان مجلس بارها از احتمال زنده‌بودن آقای رکن آبادی سخن گفته بودند.

به عنوان مثال علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز ۲۸ مهرماه به نقل از مقام‌های وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود که رکن‌آبادی در حادثه منا زنده بوده و با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده، اما پس از آن مفقود شده‌است. مرتضی آقا تهرانی، نماینده تهران در مجلس در یک سخنرانی گفته بود، سفیر پیشین ایران در لبنان زنده است و به اسرائیل تحویل داده شده‌است. با این حال حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران، احتمال ربوده شدن غضنفر رکن‌آبادی را بسیار ضعیف دانسته‌ بود. مرتضی رکن آبادی برادر دیپلمات سابق کشورمان در همان ابتدا ادعاهای مربوط به درگذشت رکن آبادی را رد کرد و اندکی بعد در سخنانی ادعا کرد که بردارش توسط نیروهای امنیتی عربستان و موساد ربوده شده است.

تا اینکه حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۳ آذر، اعلام کرده بود که به سرنخ‌های بیشتری در مورد سرنوشت آقای رکن‌آبادی رسیده‌ اند.

و سرانجام پس از گذشت دو ماه پیکر وی بر اساس آزمایش دی اِن اِی شناسایی شد.

اهمال‌کاری و بی‌مبالاتی و نبود مدیریت صحیح و تکبر و عدم برنامه‌ریزی و تحقیقات شفاف زیر سایه ناتوانی و انکار ضعف‌های درونی در حاکمان عربستان است که باید در این مورد پاسخ گو باشند.

201/201

کد خبر: 549600

وب گردی

وب گردی