معاون وزیر علوم: دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان دانشگاهی معتبر در آموزش عالی قبول داریم/طرح آمایش از سال آینده عملیاتی می شود

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از دانشگاه های بسیار خوب در مجموعه نظام آموزشی کشور مطرح است، بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یکی از دانشگاه‌های بسیار خوب و معتبر قبول داریم.

به گزارش ایسکانیوز، مجتبی شریعتی نیاسر روز گذشته در بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در جمع اعضای هیات رئیسه و استادان هیات علمی این دانشگاه با گرامیداشت هفته بسیج اظهار کرد:، باید با روحیه بسیجی در نظام اسلامی فعالیت کنیم و اهداف متعالی آن را به پیش ببریم.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: اگر امروز قائل باشیم که آموزش عالی کشور روند رو به رشدی داشته است آن را از لطف و توجه خداوند می‌دانیم و اعتقاد داریم با خرد جمعی،‌ خیرخواهی و صمیمیت همه افراد است که نظام آموزش عالی در همه زمینه های فعالیت خود موفق خواهد بود.

شریعتی با توجه به وضعیت نظام آموزش عالی کشور در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در آن دوران حدود 170 هزار دانشجو در سراسر کشور در دانشگاه ها تحصیل می‌کردند اما امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی در میدان دادن به جوانان برای تحصیل و توجه به علم و دانش، حدود چهار میلیون و هشتصد هزار دانشجو در دانشگاه های کشور اعم از دولتی،‌ غیر انتفاعی و آزاد اسلامی تحصیل می کنند که این رشد نسبت تعداد دانشجو پنج برابر بیشتر از مقدار استاندارد آن در دنیا است و ما به عنوان متولیان این نظام باید با جدیت به دنبال چگونگی استفاده از این دانشجویان و رفع مشکلات جامعه توسط این قشر تحصیل کرده باشیم.

معاون آموزشی وزیر علوم با توجه به گسترش دانشگاه ها چه در بخش خصوصی و چه دولتی یادآور شدند: رسیدن به این تعداد دانشجو و گسترش فضای دانشگاهی باید در پایان برنامه ششم اتفاق می‌افتاد که ما الان با آن روبه‌رو هستیم بنابراین برای سامان دادن به آهنگ توسعه آموزش عالی، مشورت، اقدامات و سیاست های انقباضی را در بخش آموزش عالی در پیش گرفته‌ایم که از جمله این سیاست‌ها عدم صدور مجوز تاسیس مراکز جدید آموزشی و کنترل اعطای مجوز رشته چه در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی است. سعی ما بر این است که اعطای مجوز رشته ها تقاضامحور باشد و آموزش عالی کشور بر اساس سیاست تعریف‌شده‌ای حرکت کند و قرار نیست که یک دانشگاه در همه مقاطع تحصیلی دانشجو پذیرش کند و همه رشته‌های تحصیلی را دارا باشد.

شریعتی سخنان و توصیه های مهم رهبری انقلاب را یادآور شد و گفت: مقام معظم رهبری برای نظام آموزش عالی در بخش فرهنگی و آموزشی نکاتی را یادآور شدند که ما به عنوان مسئولان با جدیت به دنبال اجرایی کردن منویات رهبری نظام در بخش آموزشی هستیم.

معاون وزیر علوم در این باره گفت: ما بر اساس آن توصیه ها تاکید جدی بر کیفیت آموزش که شاخصه اصلی آموزشی دانشگاه ها است، کرده و نکته دیگر توجه به طرح آمایش در آموزش عالی بوده که این مورد هم به عنوان یک نقطه حساس و مهم تاکنون در دوره های مختلف با جدیت پیگیری نشده است و ما بنا داریم آن را دنبال کنیم و به خاطر اهمیت فوق العاده آن، تدوین سند آمایش نظام آموزش عالی را در بهمن سال گذشته آغاز کردیم و اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال رسیدگی است که تدوین و تصویب آن موجب اعتلای آموزش عالی و بسترسازی برای حرکت آینده است.

وی از جمله مهمترین هدف های طرح آمایش را ماموریت‌دار کردن دانشگاه،‌ سامان دهی مراکز آموزش عالی،‌ یکپارچه سازی نظام پذیرش دانشجو،‌ کیفی سازی آموزش عالی،‌ رابطه هدفمند اشتغال و تحصیل و سطح بندی مراکز آموزش عالی کشور دانست و یادآور شد: در دانشگاه‌های غیردولتی ما این سطح‌بندی را به صورت آزمایشی انجام داده‌ایم و در سال آینده رسما عملیاتی خواهد شد.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از زمان آغاز به کار اینجانب در وزارت علوم جلسات خوب و متعددی با ریاست دانشگاه و معاونان آموزشی قبلی و فعلی داشته‌ایم که با همکاری و تعامل با یکدیگر نتایج خوبی هم از این جلسات گرفته‌ایم.

شریعتی افزود: به عنوان متولی نظام آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یکی از دانشگاه های بسیار خوب و معتبر قبول داریم که از جمله واحدهای موفق این دانشگاه می توان دانشگاه آزاد اسلامی کاشان را نام برد که این دانشگاه یکی از افتخارات ماست.

معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری یادآور شد: با همکاری مسئولان دانشگاه تاکنون 6700 رشته را که فاقد مجوز بوده‌اند، بررسی کرده‌ایم و پایان آبان گذشته رسیدگی به این موضوع تمام شده است.

شریعتی نیاسر بیان کرد: وظیفه داریم کاروان بزرگ آموزش عالی کشور را هدفمند هدایت کنیم تا این کاروان بزرگ با نیروی انسانی ماهر و مجرب اهداف نظام اسلامی را پیش ببرد.

کیفی سازی و درآمدهای غیرشهریه ای از اهداف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان است

براساس این گزارش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کاشان هم در این جلسه با خیرمقدم به معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با توجه به هفته بسیج اظهار کرد: یقینا امنیت، آسایش و توسعه علمی را مدیون ایثارگری های بسیجیان در هشت سال دفاع مقدس هستیم و ما وظیفه داریم آرمان های آنان را به بهترین شکل و تحت هدایت های مقام معظم رهبری پیش ببریم.

مهدی اخباری گفت:‌ سابقه تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی کاشان به عنوان اولین واحد استان اصفهان نگاه دقیق و تیزبین مسئولان این شهرستان از جمله مرحوم آیت‌الله یثربی (ره) به مقوله علم و دانش و نیز توسعه علمی شهرستان بوده و این دانشگاه توانسته است در این راستا گام‌های مثبت و موثری برای توسعه شهرستان در همه زمینه های فرهنگی و عمرانی و صنعتی بردارد.

عضو شورای اقتصاد دانش‌بنیان استان اصفهان افزود: جهش جدیدی در تمامی زمینه‌های آموزشی،‌ فرهنگی و پژوهشی در دانشگاه ازاد اسلامی کاشان در حال شکل گیری است و مسئولان دانشگاه افزایش کیفیت آموزشی که شاخصه مهم نظام آموزشی است و نیز درآمد غیرشهریه‌ای برای دانشگاه را در این جهش و افق پنج ساله در نظر دارند و یقین داریم با لطف خداوند و نیز امکانات آزمایشگاهی و کارگاه‌های فنی و مهندسی و نیز اعضا هیات علمی مجرب در پنج سال آینده خواهیم توانست تا پنجاه درصد درآمد غیرشهریه‌ای داشته باشیم.

اخباری ابراز امیدواری کرد: گسترش تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه مدنظر بوده و در همه رشته‌ها انجام و رشته‌های پیراپزشکی و پزشکی نیز در سال آینده به مجموعه رشته‌های این دانشگاه افزوده شود.

قبل از این جلسه، هیات رئیسه دانشگاه آزاد کاشان به اتفاق دکتر شریعتی بر مزار شهدای گمنام دانشگاه حاضر و با نثار تاج گل به آنان ادای احترام کردند و در ادامه از قسمت های مختلف دانشگاه و مجموعه کارگاه های فنی و مهندسی و ازمایشگاه های دانشگاه بازدید کردند.

20101

کد خبر: 559993

وب گردی

وب گردی