دلارهمچنان در ایران ارزان است/ جهش نرخ ارز درآینده  اجتناب ناپذیر خواهد بود

یک کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه دولت باید نرخ ارز را حتی برای جبران کسری بودجه واقعی کند، گفت: افزایش تقاضا برای دریافت ارز در آستانه سال نو میلادی و یکسان نبودن نرخ ارز و ایجاد تقاضای واهی برای دریافت ارز سبب بالارفتن قیمت دلار شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بهاء الدین حسینی هاشمی،افزود: تقاضا برای خرید ارز از عرضه آن در آستانه سال نو میلادی بیشتر است و باعث افزایش قیمت ارز در بازار می شود.

وی، ادامه داد: یکسان نبودن نرخ ارز، یک تقاضای واهی برای دریافت ارز ایجاد می کند و باعث تشدید قیمت ها می شود.

حسینی هاشمی، افزود: کسری درآمد ارزی دولت به خاطر پایین آمدن قیمت مواد معدنی خام و نفت خام زیاد شده است و این عدم توازن در بازار عرضه و تقاضای ارز سبب افزایش قیمت دلار می شود.

این کارشناس اقتصادی، درباره تاثیر نرخ ارز در صادرات، گفت: افزایش نرخ ارز در بخش صادرات تاثیر مثبت دارد و سبب می شود درآمد صادرکنندگان به ریال افزایش پیدا کند و هزینه های تولید را جبران کند.

وی، ادامه داد: در مقابل افزایش نرخ ارز برای واردکننده ها مناسب نیست و سبب گران شدن کالاهای وارداتی می شود و ممکن است کالاهای وارداتی نتواند با تولیدات داخلی رقابت کند.

حسینی هاشمی، درباره افزایش قیمت دلار در بودجه سال آینده، گفت: افزایش قیمت دلار ممکن است درآمد ریالی دولت را افزایش دهد، اما این افزایش کافی نیست و دولت همچنان ارز خود را ارزان می فروشد.

وی، ادامه داد: در حال حاضر نرخ دلار دولتی 3000 تومان و دلار در بازار آزاد 3600 تومان است و در عمل دولت در ازای هر دلار دولتی 600 تومان سود به افرادی که دلار دولتی دریافت می کنند، می دهد.

این کارشناس اقتصادی، افزود: این اقدام سبب تشدید تقاضا در بخش دولتی می شود و بخش دولتی توان تأمین این میزان ارز را ندارد و در عمل این تقاضاها با تأخیر به بازار آزاد منتقل می شود.

وی، ادامه داد: این اقدام سبب تشدید قیمت ها در بازار آزاد می شود و اثرات منفی این افزایش قیمت دلار در بودجه از اثرات مثبت آن بسیار بیشتر است.

حسینی هاشمی، در پاسخ به این سؤال که آیا دولت با این افزایش قیمت قصد تأمین کسری بودجه را دارد؟ گفت: ‌ارزش کالاهای صادراتی مثل مواد خام معدنی و نفت خام به شدت کاهش پیدا کرده و دولت به شدت تحت فشار کسری بودجه است ولی افزایش دلار برای تأمین کسری بودجه نیست.

وی، ادامه داد: همه کشورهای نفتی درگیر این کاهش قیمت نفت هستند و مجبورند تا ارزش دلار را به صورت معقول و منطقی بالا ببرند تا کسری بودجه کمتر شود.

حسینی هاشمی،افزود: نرخ ارز همچنان در ایران ارزان است و دولت باید نرخ ارز را حتی برای جبران کسری بودجه واقعی کند.

این کارشناس اقتصادی، با بیان اینکه اگر دولت قیمت رسمی ارز را 3600 تومان اعلام کند قطعاً نرخ ارز کاهش پیدا می کند، گفت: در صورت واقعی شدن نرخ ارز، تقاضای کاذب در بازار وجود نخواهد داشت و با تقاضاهای واقعی، ثبات به بازار برمی گردد.

وی، قیمت چهار هزار تومان را برای دلار منطقی دانست و خاطر نشان کرد : در صورت مداخله دولت در بازار ممکن است این افزایش قیمت تا چند ماه آینده عقب بیفتد، اما در آینده جهش نرخ ارز اجتناب ناپذیر خواهد بود.

401401

کد خبر: 560225

وب گردی

وب گردی