احداث دهکده 40 هکتاری سالمندان با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی و شهرداری اصفهان

نخستین دهکده سالمندان ایران با وسعت 40 هکتار با مشارکت شهرداری اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در مجاورت این دانشگاه احداث می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در جلسه‌ای که به همین منظور با حضور شهردار اصفهان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، گفت: خیلی خوشحالم که این مهم اتفاق می‌افتد. با توجه به مشکلات اجتماعی و جمعیت رو به رشد سالمندی که با آن روبه‌رو هستیم، این موضوع از چند سال در قالب یک ایده دانش‌بنیان مطرح شد.

دکتر احمدعلی فروغی ابری افزود: اکنون بالغ بر ۷۰۰ هزار سالمند در شهر اصفهان داریم و تا سال ۱۴۰۰ با جمعیت بسیار بالایی از سالمندان روبه‌رو هستیم، تحقیقاتی جهانی حاکی از آن است که هرچه به سالمندان توجه شود، امید به زندگی در جوانان زیاد می‌شود و هرچه به سالمندان کم‌توجهی شود ضرر می‌کنیم.

فروغی گفت: این طرح را نخستین بار با مهندس تاکی، استاد معماری و یک دانشجوی نخبه، کار کردیم و من هم مشاور بودم. این طرح برای ده هزار نفر جمعیت پیش‌بینی شده است. ما این طرح را خیلی دقیق طراحی کرده‌ایم و اگر این طرح الگو شود، همه استان‌ها باید انجام دهند. در این طرح ما سالمندان را در سه گروه طبقه بندی کرده‌ای: بعضی آگاهی دارند و کاملاً متحرکند، بعضی آگاهی دارند و متحرک نیستند و بعضی نه آگاهی دارند و نه متحرکند.

وی افزود: در اصفهان خانواده‌ها برای پدر و مادر فداکاری می‌کنند و آنان را حتی در شرایط خاص نگهداری می‌کنند، اما گاهی وضع به‌گونه‌ای است خود سالمندان طلب مرگ می‌کنند و بعضی دختران و پسران هنگامی که از اداره می‌آیند و پدر و مادر را در این حالت می‌بینند، طلب مرگ برای آنان می‌کنند و این بسیار دردناک است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با تأکید بر اهمیت این طرح گفت: این طرح بسیار بزرگ است و متناسب با وضع سالمندان است. افرادی که متحرک و آگاه هستند باید روز‌ها در مرکز باشند و شب‌ها به منزل بروند، حتی هتل در طرح پیش‌بینی شده است. در این طرح برای هر سه نفر یک نفر پرستار پیش‌بینی شده و سه هزار پرسنل برای اداره آنان نیاز است، یعنی ده هزار نفر را سه هزار نفر اداره کنند، در این طرح پزشک، کلینک و درمانگاه بر اساس نیاز واقعی پیش‌بینی شده است و در مجموع کار ارزشمندی است.

شهردار اصفهان هم در باره این طرح گفت: این طرح، کار ارزشمندی است. دهکده سالمندان قابلیت‌های زیادی دارد و کاربری‌های مسکونی، خوابگاه، اداری، سالن‌های گردهمایی، فضاهای تفریحی، هتل و تفرجگاه‌های مختلف و فضاهای عمومی و خصوصی و ویلاهایی زیبا در آن تعریف شده است.

مهدی جمالی‌نژاد افزود: از محاسن این طرح نزدیکی با بیمارستان الزهرا (س)، بیمارستان فارابی و شهرک پزشکان است و از مزایای احداث این طرح در مجاورت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، کاهش هزینه‌ها به دلیل نزدیکی به شهر و وجود فضای سبز است.

شهردار اصفهان در ادامه بیان کرد: من به شدت علاقه‌مند هستم که این طرح عملیاتی شود. هرچند ممکن است هزینه آن چندصد میلیارد باشد،می‌توان با ایجاد سهام و مشارکت بخش خصوصی کار را به حرکت انداخت. این یک پروژه هفت، هشت ساله است و بهتر آن است که بخش خصوصی پشت این قضیه باشد تا بتوان به پیشرفت آن امیدوار بود وگرنه سرنوشت آن مانند سایر پروژه‌هایی خواهد شد که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند اما هنوز به اتمام نرسیده‌اند. بخش خصوصی می‌تواند در زمینه ساخت هتل، فضاهای تجاری و سیتی‌سنتر فعال شود.

جمالی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: این دستور دین است که به افراد پیر و مسن باید کرامت داشته باشید؛ این مقطع سنی خیلی سخت است همه ما هم در این مسیر در حال حرکت هستیم. بد‌ترین چیز این است که انسان احساس کند زیادی است و بدون منظور زنده است.

دکتر پیام نجفی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، نیز در این باره گفت: مجاورت دهکده سالمندان با دانشگاه، با توجه به وجود مرکز تحقیقات پرستاری سالمندی از اولویت‌های دانشگاه است و با توجه به فعالیت شرکت دانش‌بنیان طب‌الصادق(ع) در این دانشگاه، طب سنتی را هم می‌توانیم در کنار پردیس سالمندی گسترش دهیم.

20101

کد خبر: 561065

وب گردی

وب گردی