صدای کودکان باید به گوش مسئولان برسد/فاجعه بیمارستان  خمینی شهر یک اتفاق ساده نیست

عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان با فاجعه‌آمیز خواندن اتفاق رخ داده در بیمارستان خمینی‌شهر اصفهان که طی آن بخیه از صورت مجروح کودکی 4 ساله به علت عدم تمکن مالی والدینش کشیده شد؛ از مسئولان و سیاست‌گذاران حوزه سلامت و کودکان خواست تا این فاجعه را، تنها یک حادثه تلقی نکنند و بتوانند با تحقیق و تفحص شرایطی را فراهم کنند تا تمامی کودکان بتوانند آنچنان که در کنوانسیون حمایت از حقوق کودکان قید شده، از امکانات بهداشتی درمانی مناسب در سطح کشور برخوردار باشند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا طاهره پژوهش افزود: حادثه رخ داده فاجعه‌ای عمیق است؛ امیدواریم مسوولان و سیاست‌گذاران آن را صرفا حادثه‌ای اتفاقی تلقی نکنند و با پیگیری‌های خود در همه شهرستان‌های محروم، شرایطی را فراهم کنند تا ضمن تأمین امکانات بهداشتی، درمانی رایگان ویژه کودکان، اعتراضات مردمی نسبت به این مسئله را نیز پاسخگو باشند.

او افزود: ایران با پذیرش پیمان نامه حقوق کودک می‌باید قوانین خود را با قوانیم جهانی منطبق کند. در پیمان نامه حقوق کودکان ماده‌ای وجود دارد که در آن به صراحت، ارتقاء سطح بهداشتی، درمانی و معالجه کودکان تصریح شده است. دولت‌ها موظف‌اند که بهترین امکانات پزشکی درمانی را در اختیار کودکان قرار دهند ولی متأسفانه این حقوق رعایت نمی‌شود.

این فعال فرهنگی تاکیدکرد: در رابطه با شهرستان‌ها وضعیت بهداشتی درمانی کودکان به مراتب دردناک‌تر است. اغلب آن‌ها از دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی و پزشکی مناسب بی بهره و از بیمه سلامت رایگان محروم‌اند. اگرچه روستاییان تحت پوشش بیمه روستایی هستند اما این بیمه تمام خدمات درمانی را پوشش نمی‌دهد و همین مسئله کودکان زیادی را از امکانات پزشکی درمانی و مراقبتی محروم کرده است، در حالی که هیچ گزارشی از وضعیت آنان وجود ندارد و این حقیقت در جایی ثبت نمی‌شود.

پژوهش ضمن اشاره به اینکه شاید واقعه اخیر کمک کند که صدای کودکان به ویژه در مناطق محروم در زمینه لزوم استفاده از امکانات بهداشتی، درمانی مناسب به گوش مسوولان برسد گفت: باید تفکرات حاکم بر جامعه پزشکی و پرستاری مورد بازنگری مجدد قرار گیرد. وقتی در آموزش و پرورش بحث رقابت و حسادت جای مشارکت و مسوولیت‌پذیری را گرفته طبیعتا چنین رخدادهایی ناگزیر است.

این فعال فرهنگی با اشاره به وضعیت کودکان کار تاکید کرد: در رابطه با کودکان کار وضعیت بهداشت و درمان به مراتب وخیم‌تر است. ما بارها از وزارت بهداشت درخواست کرده‌ایم که با پذیرش درمان و معالجه کودکان کاری که با معرفی‌نامه سازمان‌های مردم‌نهاد به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به طور رایگان همکاری داشته و آنان را تحت معالجه قرار دهد اما هنوز این امر عملی نشده در حالی که عدم تمکن مالی چنین فرزندانی به واسطه پرونده‌هایی که در چنین مراکزی وجود دارد، به اثبات رسیده است.

او گفت: بسیاری از این کودکان با بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی و یا سوانحی مثل سانحه سوختگی مواجه هستند اما دولت از تأمین هزینه پذیرش و درمان آن‌ها طفره می‌رود در حالی که می‌تواند با یک بخشنامه بحث ویزیت، معالجه و درمان آن‌ها را تأمین کند. این واقعیت تلخی در جامعه ماست که اخیرا یکی از همین کودکان که دچار سوختگی شده بود و برای درمانش حدود 6.5 میلیون تومان هزینه نیاز داشت که با دشواری و کمک صد در صدی مردمی این هزینه تامین شد.

105105

کد خبر: 562635

وب گردی

وب گردی