نشست هم اندیشی حوزه و دانشگاه دردبیرخانه تشکل های اسلامی سیاسی/قدمیاری: وحدت حوزه و دانشگاه، محور فعالیت های دانشگاهی قرار گیرد

نشست هم اندیشی حوزه و دانشگاه با حضور دکتر علی قدمیاری مدیر تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهادیان، حجت الاسلام محسنی، دکتر رضا جلالی، دکتر شریعتی، سید محمد تقی قریشی و اعضای تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این نشست دکتر قدمیاری رییس اداره کل تشکل های دانشگاه آزاد اسلامی ضمن خوش آمدگویی به حضار، شهید دکتر مفتح را فردی مومن و محبوب در میان اقشار تحصیلکرده به خصوص دانشجویان دانست و از وی به عنوان تاثیرگذار ترین فرد در جریان وحدت حوزه و دانشگاه نام برد.

او همچنین شهید دکتر مفتح را اسوه ی تجمیع عقلانیت و دیانت دانست و در ادامه افزود: وحدت حوزه و دانشگاه باید محور فعالیت های دانشگاهی قرار داد تا چراغ راهی برای فعالیت های بیشتر در این زمینه باشد.

سپس دکتر رضا جلالی ضمن گرامیداشت ۲۷ آذر و روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: اگر تاریخ را را ورق بزنیم به نتیجه می رسیم که به بهانه ملی شدن صنعت نفت، جنبش های مردمی و دانشجویی فعالیت خود را آغاز کردند.
او در ادامه با بیان حضور نظام سلطه در ایران ادامه داد: در سال های مختلف قبل از انقلاب اسلامی، جنبش های دانشجویی همراه با افکار و احزاب مختلف شکل گرفتند و در راه پیروزی انقلاب اسلامی تاثیر زیادی داشتند.
جلالی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی روحانیت در راس جربیان های مختلف حضور داشتند. شهید دکتر مفتح هم به عنوان یکی از شاخص های ارتباط حوزه و دانشگاه فعالیت می کردند و در واقع نام گذاری وحدت حوزه و دانشگاه از سوی امام راحل پاسداشت دکتر مفتح بوده است.

جلالی افزود: اکنون پس از ۳۷ سال این موضوع در هاله از ابهام قرار گرفته است و به نوعی این جایگاه موثر در عمل نمود ندارد و این مشکل نخواهد شد مگر با ایجاد تحول عظیم در این حوزه کن با رهنمودهای مقام معظم رهبری به آن خواهیم رسید.
جلالی در ادامه بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به صورت امری به دست نمی آید و به کار فرهنگی احتیاج دارد.
در ادامه این نشست شریعتی استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه موضع دین و دانش یک جنجال قدیمی محسوب می شود گفت: برای برنامه ریزی فرهنگی در این حوزه ابتدا باید آینده شناسی و روش شناسی داشته باشیم. وقتی به مسائل گذشته کشور نگاه کنیم متوجه می شویم همیشه حوزه و یا دانشگاه دخیل بوده اند و هر زمان تعامل این دو خوب بوده است اتفاقات به نفع جامعه رقم خورده است. تقریبا همه معتقد به این موضوع هستیم که نگاه مشترک بین حوزه و دانشگاه توسعه فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: درباره روش شناسی هم گفت و گو هم بهترین راه حل است. گفت و گو یعنی هر دو طرف به چشم همکار به یکدیگر نگاه کنند. در تاریخ کشور هرگاه این دوگانه ها با یکدیگر متحدتر بوده اند موفقیت بدست امده است.

او در ادامه در تشریح شاخصه های ایجاد وحدت برای حوزه و دانشگاه گفت: اولین عاملی که باید رعایت شور نگاه یکسان حوزه و دانشگاه به هستی شناسی داشته باشند. سپس باید نگاه مشترک برای توسعه فرهنگی در بین هر دو نهاد ایجاد شود. در نهایت هم برای زیست مومنانه، هم نیاز به دین دار دانشمند است و هم دانشمند دین دار. زیرا هم دانش غیردینی مخرب است و دین دار بدون دانش.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین فرهادیان معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) نیز با اشاره به زحمات بی دریغ شهید دکتر مفتح در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه گفت: توجه شهید دکتر مفتح بر اهمیت ارتباط بین حوزه و دانشگاه" با تلاش‌های بی‌وقفه در زمینه ایجاد وحدت بین دانشجویان و اساتید دانشگاه و عالمان دینی و برگزاری اولین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه سبب شد تا روز شهادت او به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شود.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) در رابطه با وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به این معناست که دانشگاهیان و حوزویان با همدیگر تعامل فکری داشته و چون این دو مکان علمی به یکدیگر نیاز دارند،باید در کنار هم باشند، چرا که جدایی این دو مرکز و قطب علمی کشور بزرگترین لطمه به فرهنگ اسلامی است؛ دشمنان نیز در تلاش هستند تا وحدت بین حوزه و دانشگاه را از بین ببرند اما هر دو قشر باید رسالت خود را نسبت به هم حفظ کنند.

وی اضافه کرد: حوزه و دانشگاه دو بازوی علمی و فرهنگی ولایت و مسئول پاسداری از فرهنگ و ارزش های اسلامی نظام اند. از این رو وحدت این دو نهاد از اهم اموری است که در تبیین جایگاه فکری و فرهنگی نظام باید مورد توجه قرار گیرد و موانع آن برطرف شود؛ زیرا وجود تضاد در مبانی نظری، عقیدتی و علمی این دو پایگاه مهم به ایجاد ناهماهنگی و تضاد در اداره نظام اسلامی منجر می شود و تضعیف نظام را در پی خواهد داشت.

در پایان این نشست دقائقی به پرسش و پاسخ پرداخته شد.

20101

کد خبر: 564871

وب گردی

وب گردی