پژوهشگر برتر یزد: حمایت از پژوهشگر ایجاد انگیزه برای سازندگی کشور است/ ارتباط پایداری پژوهش با احساس امنیت شغلی پژوهشگر

هفته پژوهش و فناوری در حالی به پایان رسید که خیلی از مسئولان کشور در بازدید از شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی فناوری و فن بازار، قول های بسیار برای حمایت از پژوهشگران و مخترعین بیش از پنج هزار طرح و محصول ارائه شده در این نمایشگاه دادند.

مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی هم به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان و یکی از بال های آموزش عالی در برنامه های بلند مدت خود توجه ویژه ای به حمایت از محققان دارند.

سحر صفرخانی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته آلودگی محیط زیست از دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد یکی از محققین و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی است که این حمایت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را عامل اقدامات پژوهشی خود عنوان می کند.

در ادامه گفت و گوی ایسکانیوز با صفرخانی را می خوانید:

*مختصری از اقدامات ، فعالیت ها و افتخارات خود در زمینه پژوهش شرح دهید؟

طی تحقیقاتی به بررسی جامع ترکیبات گوگردی موجود در نفت خام و از بین بردن آن داشتیم، بنا داشتیم ترکیبات گوگردی را با مایعات یونی از نفت خام حذف کنیم. چرا که این روش به لحاظ فنی و اقتصادی توجیه پذیری قابل قبولی در صنعت دارد. یکی از مهمترین مسائل در مورد مخازن نفتی و گازی، میزان حضور گاز هیدروژن سولفید است که تجمع این گاز در یک مخزن علاوه بر آنکه موجب کاهش انرژی گرمایی و از بین رفتن موجودات دریایی می شود، از نظر زیست محیطی نیز اثرات مخرب و جبران ناپذیری در برخواهد داشت.در این پروژه، بر روی حذف هیدروژن سولفید در نفت خام برداشت شده از چاه های نفت تلاشهایی صورت گرفته تا هیدروژن سولفید ( آلاینده خطرناک در نفت خام و گاز طبیعی) قبل از انتقال و پالایش نفت حذف شود. این گاز(هیدروژن سولفید) اثرات متعدد بدی بر روی محیط زیست و صنعت دارد که باران های اسیدی، سرطان، خوردگی خطوط لوله، سم کاتالیزور و مبدل در اگزوز ماشین ها از اثرات سو این گازها به شمار می روند. پس از تحقیقات لازم از سه نوع مایع یونی که در دسترس و ارزان بود استفاده کردیم. همچنین علاوه بر سه نوع مایع یونی، از سه نوع نمک فلزی به منظور سنتز نانوذرات در محیط مایعات یونی استفاده کردیم تا حذف هیدروژن سولفید از نفت خام اثر بخشی داشته باشد.

*برای انجام این طرح چه کسانی شما را یاری کردند؟

این پژوهش به همت و یاری خداوند مهربان و با راهنمایی دلسوزانه و صبورانه دکتر علی اکبر میران بیگی عضو هئیت علمی پژوهشگاه صنعت نفت ، مشاوره دکتر امیر وحید عضو هئیت علمی پژوهشگاه صنعت نفت و دکتر سید ابوالقاسم میرحسینی عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد شروع شد و به پایان رسید و تاکنون بیش از 10 مقاله علمی از پژوهش انجام شده بدست آمده است. با توجه به اینکه مشغول به تحصیل در رشته مهندسی منابع طبیعی گرایش آلودگی محیط زیست هستم و هیچگونه سررشته ای در خصوص نفت و شیمی نداشتم کار از دقت و حساسیت بالایی برخوردار بود که به لطف خداوند متعال پس از یکسال پژوهش به ثمر رسید.

*از نظر شما یک پژوهشگر باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد؟

به نظر من یک پژوهشگر زمانی موفق است که اول از همه در همه شرایطی توکل به خدا داشته باشد، اعتماد به نفس به موفقیت در پیشبرد کاری که شروع کرده ، زمانی پژوهشگر می تواند موفق باشد که حتما حتما از صاحب نظران و اساتید مطرح مشورت و راهنمایی گرفته باشد و همسو با نظرات اساتید خود پیش رود آنوقت می توان گفت پژوهشگر موفق بوده است.

*آیا ایده ی جدید یا پژوهش جدیدی در دست اتمام دارید؟

در حال حاضر پژوهشی را آغاز کرده ام و درصدد هستم تا آن در صنعت اجرایی کنیم و امیدوار هستم بزودی اجرایی خواهد شود.

*آیا وظیفه دانشگاه و جامعه دانشگاهی است که از پژوهشگران حمایت کند؟ یا نهادهای دیگری نیز در حمایت از پژوهشگران سهیم هستند؟ در صورتی که دانشگاه وظیفه حمایت پژوهشگران را برعهده دارد باید چه حمایت هایی از پژوهشگران به خصوص پژوهشگران برتر به عمل آورد؟

دانشگاه بعنوان بازوی اصلی و حامی پیشبرد برای آینده ای بهتر وطیفه حمایت از پژوهشگران خود را دارد. در صورتیکه ما خودمان را عضویی از خانواده بزرگ دانشگاه آزاد می دانیم باید از منابع و ظرفیت های بزرگترین دانشگاه حضوری جهان استفاده کنیم. اگر حمایت های لازم انجام نشود خستگی بر روی دوش محقق و پژوهشگر باقی می ماند. بزرگترین مشکل پژوهشگران حمایت های مالی برای انجام آزمایشات و تحقیقات میدانی است که دانشگاه در این زمینه هیچ کمکی نکرد.

*وضعیت پژوهش در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما باید خودمان برای کشورمان هدف تعیین کنیم و حداکثر استفاده را از نیروهای مستعد و با هوش کشور ببریم. اگر اینگونه عمل کنیم نسبت به بسیاری از کشورها سرآمد خواهیم بود. مسلما با سرمایه گذاری در این خصوص می توانیم گام های بزرگتری هم در این راه برداریم. در واقع با حمایت از پژوهشگر ایجاد انگیزه می کنیم برای سازندگی کشور.

*چه اقداماتی را می توان انجام داد تا پژوهش در کشور نهادینه شود؟

فقط زمانی پژوهش نهادینه می شود که پژوهشگر احساس امنیت شغلی و مالی داشته باشد و حمایت های تشویقی از سوی دانشگاه و نهاد های مرتبط صورت پذیرد. البته مهمترین نکته در این زمینه حمایت و استقبال صنعت از پژوهش های موفق است.

*و حرف آخر...

در پایان از خانواده عزیزم که همیشه هم قدم و همراه من بوده اند صمیمانه تشکر می کنم. از مسئولان باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران هم برای حمایت و پوشش اخبار پژوهشگران تشکر می کنم.

20101

کد خبر: 565087

وب گردی

وب گردی