علی‌اکبر صالحی، جزو ۱۰ چهره‌ی علمی برتر سال مجله‌ی نیچر

نشریه‌ی «نیچر» (Nature) لیست ده چهره‌ی برتر علمی سال ۲۰۱۵ را منتشر کرد. در بین اسامی این ۱۰ نفر، نام «علی‌اکبر صالحی»، مدیر برنامه‌ی اتمی ایران هم به چشم می‌خورد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دیجی کالا، نشریه‌ی Nature درباره‌ی علی‌اکبر صالحی اینگونه نوشته است:‌

در چهاردهم جولای سال ۲۰۱۵، ایران توافقی با شش قدرت بزرگ جهان تنظیم کرد؛ توافقی که برنامه‌ی هسته‌ای ایران را در برابر برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی محدود می‌کند. اگر این توافق با موفقیت اجرا شود، می‌تواند باعث تبدیل ایران به یکی از مهره‌های مهم علمی جهان شود.

بخش بزرگی از همین توافقی که تا به امروز انجام شده است، به خاطر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران است. او با همتای امریکایی‌ خود «ارنست مونیز‌»‌ درباره‌ی جزییات فنی توافق همکاری‌های زیادی داشت.

علی‌اکبر صالحی در دانشگاه امریکایی‌ بیروت و هم‌چنین در دانشگاه MIT شهر کمبریج تحصیل کرده است. او پس از انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ به ایران بازگشت و به سرعت به پست‌های بزرگ علمی و دولتی در کشور دست یافت. در اوایل قرن بیست و یکم، او چهره‌ی بین‌المللی ایران در برنامه‌ی هسته‌ای این کشور بود. علی‌اکبر صالحی، در عین اینکه به کشورش به‌شدت وفادار است، به عنوان چهره‌ای بزرگ برای انجام مذاکرات در زمان بحران هم شناخته می‌شود.

«رضا منصوری»، از اخترشناسان موسسه تحقیقات علوم پایه تهران، درباره‌ی صالحی می‌گوید که او استعداد زیادی برای ساخت پل‌های مذاکراتی دارد. منصوری که بیش از سه دهه است صالحی را می‌شناسد، می گوید که او ذهن منطقی و مدرنی دارد و می‌تواند کاری کند که افراد بتوانند با هم صحبت کنند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

نشریه‌ی ساینس (Science) هم امسال از صالحی به عنوان سزار برنامه‌ی هسته‌ی ایران نام برده بود:

نشریه‌ی Nature در کنار صالحی، نه نفر دیگر را به عنوان مهم‌ترین چهره‌های علمی سال انتخاب کرده است که بعضی از آن‌ها را در زیر آورده‌ایم:

کریستینا فیگرز (Christiana Figueres): از فعالان توافق تغییر اقلیم امسال

جونجیو هوانگ (Junjiu Huang): از متخصصان زیست‌شناسی که اولین تغییرات را روی ژن‌های رویان انسان انجام داد

آلن استرن (Alan Stern): مدیر پروژه‌ی افق‌های نو ناسا که اطلاعات بیشتری از پلوتو و قمرهای‌اش کشف کرد

ژنان باو (Zhenan Bao): از مهندسان شیمی که به دنبال ادغام بدن انسان با وسایل الکترونیکی است

دیوید رایک (David Reich): از فعالان در زمینه‌ی ژنتیک و دی‌ان‌ای که تاریخ مهاجرت انسان‌ها را بیشتر از قبل بررسی کرد

میکاییل ارمتز (Mikhail Eremets): سازنده‌ی اولین برق بدون مقاومت دنیا و قدم برداشتن در ساخت اولین موادی که در دمای اتاق هم ابررسانا هستند

برایان نوسک (Brian Nosek): از فعالان در زمینه‌ی روانشناسی که به دنبال بهبود بازده در پروژه‌های علمی بود.

10102

کد خبر: 566188

وب گردی

وب گردی