میرزاده: دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت به دنبال افزایش اثر بخشی در عرصه های مختلف است/ ابراهیمی‌ترکمان: ظرفیت گسترش فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی مهیاست

تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جهت توسعه همکاری های فرهنگی، علمی و پژوهشی و نیز نیل به اهداف متعالی مشترک و ارتقاء جایگاه به امضا رسید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ورابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، هدف از انعقاد این تفاهم­نامه توسعه، تحکیم، تعمیق همکاری و تبادل اطلاعات و تجربیات و استفاده بهینه از توان و ظرفیت های موجود جهت برطرف نمودن نیازهای متقابل است.

دکتر میرزاده در این جلسه با ابراز خوشحالی از فراهم شدن زمینه برای امضای تفاهم نامه با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با مجموعه های زیادی در عرصه های علمی، پژوهشی، صنعتی و خدماتی تفاهم نامه ها و قراردادهایی امضا کرده که باعث هم افزایی متقابل و افزایش ماموریت های دانشگاه می شود.

دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت به دنبال افزایش اثر بخشی در عرصه های مختلف است

او گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت به دنبال افزایش اثر بخشی دانشگاه در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

دکتر میرزاده با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سازمانی موفق است، گفت: در حال حاضر همراهی، همفکری و همسویی خوبی بین دانشگاه و این مجموعه بوجود آمده که می توانیم از این همکاری برای تقویت ارتباطات، هم افزایی، برطرف کردن نیازهای متقابل، تعمیق و توسعه همکاریهای دو جانبه استفاده کنیم.

توسعه زبان و ادبیات فارسی یکی از برنامه های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه زبان و ادبیات فارسی، گفت: ایشان در یکی از جلسات فرمودند زبان و ادبیات فارسی استعداد تبدیل شدن به زبان علمی دنیا را دارد و باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد از این رو توسعه زبان و ادبیات فارسی یکی از برنامه های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است.

او گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از هر راهی که بتواند برای توسعه زبان و ادبیات فارسی در جهان موثر باشد، استفاده می کند.

دکتر میرزاده با بیان اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در توسعه زبان و ادبیات فارسی سابقه خوبی مخصوصا در خارج از کشور دارد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی دارد برای حفظ ، گسترش و ترویج زبان و ادبیات فارسی همکاری های لازم را با سازمان انجام دهد.

او گفت: این آمادگی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که در زمینه اجرای طرح های مشترک پژوهشی، برگزاری سمینارها، همایشها، کارگاهها و امور مربوط به ارتباطات اسلامی، گفتگوی ادیان، تقریب مذاهب اسلامی، تبادل تجربیات برای تدوین مقالات فرهنگی و علمی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همکاری کند.

دکتر میرزاده با اشاره به حضور بسیاری از ایرانیان در خارج از کشور و فاصله گرفتن آنها از تاریخ، تمدن و هنرهای ایرانی اسلامی، گفت: از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی دارای شعبی در خارج از کشور است می تواند به پایگاهی برای اجرای طرح های فرهنگی و گسترش زبان و ادبیات فارسی تبدیل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما باید پیام انقلاب، فرهنگ و مردم ایران را به گوش مشتاقان تاریخ، ادبیات ومتون فرهنگی اسلامی برسانیم.

او در پایان پیشنهاد داد کارگروهی متشکل از نمایندهای دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای پیگیری مفاد تفاهم نامه تشکیل شود.

دکتر طه هاشمی: عزم جدی دانشگاه آزاد اسلامی در همکاری های مشترک فرهنگی در داخل و خارج از کشور

دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به امضای تفاهم نامه های متعدد دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان های فرهنگی دیگر، گفت: این موضوع نشان از عزم جدی دانشگاه در همکاری های مشترک در حوزه فعالیت های فرهنگی در داخل و خارج از کشور است.

او گفت: وجه بارز دانشگاه آزاد اسلامی جدای از اینکه بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است، شروع تبادلات بین المللی قابل توجه با دستگاه ها و موسسات در خارج از کشور در دوره جدید مدیریتی است که بسیار کار بزرگ و ارزشمندی محسوب می شود.

طه هاشمی با اشاره به زمینه های همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: دانشگاه در دو زمینه می تواند همکاری خوبی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام دهد. یکی از این زمینه ها در حوزه زبان و ادبیات فارسی است که به دستور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی یک برنامه راهبردی با حضور معاونت های دانشجویی و فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و سازمان سما تنظیم شد و به تبع آن یک تحول در حوزه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه اتفاق افتاد.

او با بیان اینکه بیش از 700 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه زبان و ادبیات فارسی هستند، گفت: این ظرفیت عظیمی است که باید از آن استفاده شود. دانشگاه آزاد اسلامی در عین حال که متعلق به مردم و نظام است ولی رنگ دولتی ندارد از این رو بستر مناسبی برای ارتباط ساده تر با دانشگاههای دنیا است.

معاون دانشجویی و فرهنگی با اشاره به دومین زمینه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: یکی دیگر از زمینه های همکاری در بحث مفاخر فرهنگی و مشاهیر است که در این زمینه دانشگاه کارهای بزرگی انجام داده است.

او گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان وظیفه ملی خود به تمام واحدهای دانشگاهی اعلام کرده که بزرگداشت برای تمام مفاخر علمی فرهنگی، دینی، ادبی و هنری خود را در 4 سطح محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی برگزار کند که این موضوع در حال پیگیری است.

طه هاشمی با تاکید بر اینکه ریاست دانشگاه به حوزه پژوهش ماموریت داده که پایان نامه ها را به سمت بازشناسی، بررسی آثار و معرفی شخصیت های بزرگ جهت دهد، گفت: این امر می تواند تحولی جدی در این حوزه پدید آورد. این بزرگترین خدمتی است که دانشگاه آزاد اسلامی برای بزرگداشت شخصیت های علمی در راستای منویات مقام معظم رهبری انجام داده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: برقراری تعامل بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه های خارج از کشور با توجه به رشد روزافزون علمی

ابراهیمی‌ترکمان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه بسط و گسترش مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران در جوامع دیگر با بهره‌گیری از دانش سازمانی و توان فرهیختگان و کارشناسان سازمان فرهنگ صورت می‌گیرد،گفت: روند اجرایی برنامه‌های سازمان با خارج از کشور از طریق امضا و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری انجام می‌شود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: یکی از برنامه‌هایی که سازمان در دستور کار خود قرار داده، تعامل با وزارت علوم است که در پی آن تعداد پنج نفر از رایزنان فرهنگی کشورمان به عنوان نماینده رایزن علمی نیز به اجرای طرح‌های علمی و پژوهشی می‌پردازند.

او گفت: هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهیم که پیش از اعزام رایزنان جدید فرهنگی به خارج از کشور ملاقاتی با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشند تا در حین مأموریتی که دارند به انجام فعالیت‌های علمی ـ پژوهشی همچون انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، بپردازند.

ابراهیمی‌ترکمان گفت: نمایندگی‏های فرهنگی توانسته‏اند با توجه به جایگاه و رشد علمی روزافزون و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‏های سراسر کشور نسبت به تبادل هیات‌های علمی- دانشگاهی، پشتیبانی از محققین و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای سایر کشورها با هدف تکمیل پایان‌نامه‏های تحصیلی در حوزه‏های اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی و زبان فارسی را اجرایی کنند.

او در ادامه سخنان خود از دیگر فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را اعطای فرصت‌های مطالعاتی، اعزام استاد و حمایت از تأسیس کرسی‌های دانشگاهی در خارج از کشور، برگزاری اردوها و سفرهای علمی ـ فرهنگی و دوره‌های دانش افزایی ویژه اساتید، محققان و دانشجویان خارجی مقاطع دکترا و اعطای بورس تحصیلی نام برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انعقاد موافقت‏ نامه‏ های فرهنگی با کشورها و سازمان‏های بین ‏المللی که مبنای روابط فرهنگی با سایر کشورها است از مهم‏ترین فعالیت‏های این سازمان است؛ از این رو برای برقراری تعامل دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه‌های خارج از کشور می‌توانیم زمینه سفر رؤسای این دانشگاه به اقصی نقاط دنیا جهت همکاری و هم‌افزایی در زمینه‌های علمی ‌و دانشگاهی را فراهم کنیم.

او با اشاره به فعالیت‏های مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: این سازمان تاکنون نشست‌های بسیاری میان دانشمندان مسلمان با سایر ادیان برگزار کرده و با اعزام هیات‌های مختلف در گفت‌وگو با سایر ادیان شرکت کرده است؛ بنابر سلسله برنامه‌های تخصصی، می‌توانیم بحث بازدید از دانشگاه آزاد را در دستور کار رهبران دینی و مسئولان فرهنگی سایر کشورها قرار دهیم تا به هنگام سفر به کشورمان با دستاوردهای علمی و دانشگاهی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از نزدیک آشنا شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه ارتباط با نخبگان و اندیشمندان از کارآمدترین روش‌های داد و ستد فرهنگی میان کشورها است گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی براساس نیاز مخاطبان در خارج از کشور نسبت به سیاستگذاری، هدایت و حمایت از نشر آثار ترجمه شده در خارج از کشور و تأمین دسترسی مخاطبان به این آثار اقدام می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از مهم‌ترین مشکلات دانشجویان خارجی را برقراری ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی کشورمان دانست و پیشنهاد داد: عمده دانشجویان خارجی برای تعامل و برقراری ارتباط با مراکز دانشگاهی کشورمان دچار مشکل هستند بدین دلیل که تبلیغات کافی از سوی این دانشگاه‌ها در خارج از کشور صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم بروشوری از اهم فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی تهیه و برای توزیع در خارج از کشور به زبان‌های دیگر ترجمه شود.وی در ادامه سخنان خود به همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های خارج از کشور اشاره و تأکید کرد: با توجه به جایگاه و رشد علمی روزافزونی که دانشگاه آزاد اسلامی از آن برخوردار است، می‌تواند به پشتیبانی از محققین و دانشجویان خارج از کشور و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی بپردازد و در راستای آن به تهیه و تولید کتاب‌های تخصصی ـ علمی به صورت مشترک بپردازد که طرح روی جلد از لوگوی این دانشگاه و دانشگاه کشور هدف تهیه شده باشد.

شایان ذکر است برخی مفاد تفاهم نامه شامل همکاری مشترک در برنامه­ های ملی و بین المللی حفظ، گسترش و ترویج زبان و ادبیات فارسی، اجرای طرح­ های مشترک پژوهشی بنیادی کاربردی با نگاه آینده ­پژوهانه در حوزه فرهنگ با اولویت دیپلماسی فرهنگی، همکاری مشترک در برگزاری همایش ­ها و نشست­ های تخصصی داخلی و خارجی با حضور نخبگان و استادان ایرانی و غیرایرانی، برگزاری کارگاه­ ها، دوره­ های کوتاه­ مدت تخصصی فرهنگی برای اساتید و دانشجویان ایرانی و غیرایرانی در داخل و خارج از کشور، همکاری در برنامه ­ریزی و اجرای برنامه­ های مرتبط با گفت وگوی ادیان و فرهنگ­ ها در داخل و خارج از کشور، همکاری در برگزاری هفته­ های فرهنگی و هنری دانشگاهی با مشارکت دانشگاه­ های غیرایرانی در داخل و خارج از کشور،همکاری در برپایی نمایشگاه و توزیع و فروش تولیدات فرهنگی در سطح داخلی و خارجی و ... است.

20104

کد خبر: 566801

وب گردی

وب گردی