سیدعباس صالحی:متأسفانه مصرف محصولات فرهنگی در کشور پایین است

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: عملا سهم حوزه فرهنگ در سبد مصرف فرهنگی نسبت به 10 سال گذشته نه‌تنها ارتقا پیدا نکرده، بلکه کاهش نیز یافته است.

به گزارش ایسکانیوز افتتاحیه نهمین نمایشگاه کتاب استان ایلام با حضور سیدعباس صالحی - معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی - برگزار شد.

صالحی در این مراسم، به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی اشاره و اظهار کرد: بحث کتاب همواره مورد توجه بزرگان دین و انقلاب و مقام معظم رهبری بوده است. یکی از افتخارات انقلاب اسلامی توجه به کتاب بوده است. گرچه شاهد رشد قابل توجه نشر کتاب در مقایسه با قبل از انقلاب هستیم، اما متأسفانه مصرف محصولات فرهنگی در کشور پایین است. براساس گزارشی که در سال 93 از مرکز آمار ایران منتشر شده، مصارف مربوط به آموزش، تفرج و حوزه‌های فرهنگی 2.5 درصد بوده، در حالی که این رقم در سال 1383، 3.4 درصد بوده است.

او با اشاره به عوامل مختلف در زمینه پایین بودن سهم کتاب در سبد مصرف فرهنگی کشور، گفت: در سال 1357 متوسط قیمت کتاب 495 ریال بود؛ اما در سال 1393 متوسط قیمت کتاب 13 هزار تومان است. گرانی قیمت کتاب تنها عامل در این حوزه نیست، بلکه دسترسی به کتاب نیز مهم است و باید به آن توجه جدی شود.

صالحی در ادامه اظهار کرد: دسترسی ما به کالاهای فرهنگی اندک است. نمایشگاه‌های کتاب استانی، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به‌لحاظ کمیت و کیفیت باعث ارتقای سهم کتاب در سبد فرهنگی شود.

وی با اشاره به نزدیک شدن به برپایی سیصدمین نمایشگاه کتاب استانی، گفت: با یارانه‌هایی که دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این نمایشگاه‌ها تأمین می‌کند، به‌دنبال این هستیم که قیمت کتاب تغییر کند و اقبال مردم برای خرید کتاب بیشتر شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توزیع 250 میلیون تومان بن خرید کتاب به‌صورت الکترونیکی در این نمایشگاه با تخفیف 30 درصدی به‌عنوان یک مُسکن موقتی برای کاهش گرانی کتاب و دسترسی مردم به کتاب است. عرضه حدود 40 هزار عنوان کتاب در این نمایشگاه فرصت مناسبی برای دیده شدن تازه‌های نشر و در دسترس قرار گرفتن کتاب برای مردم است.

او افزود: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که جایگاه کتاب در سبد مصرف مردم ارتقا یابد و با این نگاه، همه حرکت‌های حمایتی که می‌توان از کتاب داشت، مد نظر قرار می‌گیرد. نمایشگاه‌های کتاب استانی به‌عنوان یک نگاه ویژه برای ارتقای کتاب در حد مقدورات دنبال می‌شود و ان‌شاءالله با حمایت‌هایی که از این حوزه می‌شود، روند روبه رشدی را شاهد خواهیم بود.

نهمین نمایشگاه کتاب استان ایلام با همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از 3 تا 9 دی‌ماه برگزار می‌شود.

502502

کد خبر: 567112

وب گردی

وب گردی