لزوم استفاده از اعضای هیئت علمی تمام وقت بجای نیروهای حق‌التدریس/ هدف توسعه تحصیلات تکمیلی کم کردن هزینه‌های دولت

در سومین روز از برگزاری اجلاس هیات های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیات امنای استان آذربایجان غربی به منظور تصویب بودجه  و برنامه ششم توسعه این استان، در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی حضور یافتند.

به گزارش ایسکانیوز، در این جلسه که با حضور دکتر میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین قریشی نماینده ولی فقیه و امام جمعه، دکتر سعادت استاندار آذربایجان غربی و جمعی از مسئولان دانشگاه برگزار شد، پس از بحث و بررسی اعضا بودجه این استان از حیث منابع 200 میلیارد تومان و از حیث درآمد-هزینه ها 170 میلیارد تومان به تصویب رسید.

واگذاری اختیار تصویب طرح های دانش بنیان به شورای اقتصاد دانش بنیان استان

همچنین تعیین نرخ شهریه واحدهای این استان مطابق سیاست های کلی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر مصوبات این جلسه بود.

دکتر میرزاده در دویست و پنجاه و شمشمین جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد(ص)، امام صادق(ع) و فرا رسیدن هفته وحدت اظهار داشت: امیدوارم این هفته زمینه ساز وحدت میان امت اسلامی قرار بگیرد.

وی با اشاره به توسعه تحصیلات تکمیلی در استان آذربایجان غربی گفت: موافقت با افزایش رشته محل های کارشناسی ارشد این استان از 68 رشته در سال 92 به 223 رشته در سال 94 و ایجاد 34 رشته دکترای تخصصی، امری تصادفی نبوده بلکه ارتقای شاخص های لازم مانند اصلاح هرم هیات علمی و توسعه امکانات آموزشی و پژوهشی از دلایل اصلی این موافقت به شمار می رود.

دکتر میرزاده با اشاره به گسترش بی رویه موسسات آموزش عالی در دولت گذشته در کشور گفت: در حال حاضر حدود 2 هزار و 855 موسسه آموزش عالی در کشور فعالند که از این تعداد حدود 89 موسسه به رقابت با واحدهای استان آذربایجان غربی می پردازند به همین خاطر مسئولان این استان باید به دنبال تمهیداتی برای کاهش چالش های پیش رو باشند.

وی با اشاره به پتانسیل های موجود در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه با امکانات مادی و معنوی که در اختیار دارد، می تواند 63 درصد از سهم آموزش عالی هر استان را برعهده بگیرد که در افق 1404 دانشگاه نیز به آن اشاره شده که این پیشنهاد البته در قالب طرح آمایش به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ارائه شده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه این پیشنهاد با هدف کم کردن هزینه های دولت است، خاطر نشان کرد: در سال 83 سهم دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی استان ها بالای 50 درصد بوده است اما به دلیل اتخاذ سیاست های نادرست دولت گذشته و از دیگر سو کاهش جمعیت جوان کشور این سهم کاهش قابل ملاحظه ای یافته است.

دکتر میرزاده بار دیگر به مسئولان واحدهای این استان تاکید کرد: محور و تکیه شما نباید صرفا بر روی تامین درآمد از طریق شهریه دانشجویان باشد، اگر تنوع بخشی به درآمدها از طریق اجرای طرح هایی مانند ساها، طرح شفا، توسعه شرکت های دانش بنیان، جذب دانشجویان خارجی و ... اتفاق بیفتد بسیاری از موانع دانشگا برطرف می شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی جذب سالانه 5 هزار عضو هیات علمی را یکی از دستاوردهای این دانشگاه طی مدت اخیر برشمرد و اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده تا سال آینده بیش از 10 هزار عضو هیات علمی به مجموعه اعضای هیات علمی تمام وقت این دانشگاه افزوده خواهد شد و این در حالی است که دو مجموعه بزرگ دولتی وزارت بهداشت و وزارت علوم در مجموع حدود 2هزار نفر جذب هیأت علمی در این سالها داشته اند.

وی با بیان اینکه 26 هزار متقاضی با مدرک دکترای تخصصی در پرتال وزارت علوم درخواست های خود را ثبت کرده اند از مسئولان واحدهای استان آذربایجان غربی خواست تا از جذب استاد به شکل حق التدریس خودداری کنند.

دکتر میرزاده با تاکید بر اینکه هیچ دانشگاهی بدون هیات علمی نمی تواند توسعه یابد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید برای جذب متقاضیان دارای مدرک دکترا برنامه ریزی کرده و آنها را جایگزین حق التدریسی ها کند.

وی با اشاره به الگوی موفق کشورهایی مانند چین و هند در صادرات خدمات علمی خود به سایر کشور ها گفت: باید به دنبال راهکاری برای صدورخدمات علمی-فنی ایران به دیگر کشورها باشیم قرار نیست که تمامی فارغ التحصیلان دوره دکترا تنها در ایران جذب شوند.

20101

کد خبر: 568624

وب گردی

وب گردی