میرزاده خبر داد: راه اندازی شبکه یکپارچه برترین آزمایشگاهها و کارگاههای در سراسر کشور

نهمین جلسه هیات امنای استان مرکزی از سلسله اجلاس هیات های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی، به ریاست دکتر میرزاده و با حضور اعضا در سازمان مرکزی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای جلسه، دکتر علیرضا نظام آبادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به ارائه گزارشی از عملکرد و وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی در این استان، تعداد واحدها و مراکز دانشگاهی، رشته محل ها، تعداد دانشجویان مقاطع مختلف، اعضای هیأت علمی و... پرداخت.

در ادامه، دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن خوشامدگویی به اعضای هیات امنای استان مرکزی، به سهم دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش عالی استان مرکزی اشاره کرد و گفت: این دانشگاه 45درصد از سهم آموزش عالی استان را برعهده دارد. اگر بخواهیم سهمی در توسعه آموزشی و پژوهشی استان داشته باشیم، باید هیات علمی را تقویت کنیم.

میرزاده همچنین به نقش پررنگ طرح ساها در توسعه کیفی دانشگاه اشاره کرد و گفت: طرح ساها درواقع یک آزمایشگاه ملی است که در سراسر کشور اثربخشی فراوانی دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در سند آمایش که به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شده است، پیشنهاد داده ایم که با توجه به فضای آموزشی و اعضای هیأت علمی در اختیار، دانشگاه آزاد اسلامی سهم 60درصدی در آموزش عالی کشور داشته باشد.

دکتر میرزاده خطاب به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی و اعضای هیأت امنا گفت: افزایش درآمدهای غیر شهریه ای و افزایش جذب اعضای هیأت علمی تمام وقت ازجمله عوامل موثر در توسعه دانشگاه آزاد اسلامی استان است.

وی افزود: با توجه به افزایش تعداد دانشگاههای رقیب، دانشگاه آزاد اسلامی با بالا بردن رتبه علمی اساتید، ارتقا کیفیت آموزشی، افزایش طرح های برون دانشگاهی، توسعه مراکز رشد و مشارکت در اشتغال فارغ التحصیلان می تواند نقش بسزایی در آموزش عالی استان ایفا کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری دوره های بازآموزی برای فارغ التحصیلان و دوره های آموزشی کاربردی کوتاه مدت را نیز ازجمله مهمترین راههای کاهش وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به شهریه برشمرد.

میرزاده با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی نقش 20درصدی در تولید علم دارد، اظهار داشت: مطمئناً دانشگاه آزاد اسلامی مشارکت بسیار موثری در تولید جهانی علم دارد. باید توجه داشت اگر دانشگاه آزاد اسلامی نبود، ایران نمی توانست جزو کشورهای برتر از نظر مشارکت در تولید جهانی علم باشد.

وی افزود: تولیدات علمی جهان، تنها متعلق به حدود 90 کشور است و براساس گزارش منابع معتبری مانند SCOPUS ، ایران رتبه هفدهم را داراست. خوشبختانه تولید علم در دانشگاه آزاد اسلامی رو به افزایش است و بر همین اساس اگر دانشگاه آزاد اسلامی را حذف کنیم، ایران از پوسته اول و دوم حذف می شود.

ابلاغ بخشنامه رکود علمی طی روزهای آینده

دکتر میرزاده از ابلاغ بخشنامه رکود علمی طی روزهای آینده خبر داد و گفت: برخی اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تولید علم، چاپ مقاله و ارتقای رتبه علمی نیستند. از این رو بنا داریم با ابلاغ و اجرایی کردن این بخشنامه، اعضای هیأت علمی و اساتید را تشویق به پژوهش و پیشرفت علمی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در مراسم دیدار روسای دانشگاهها با مقام معظم رهبری، ایشان بر پژوهش محور شدن دانشگاهها تأکید ویژه ای داشتند، گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهوری و آیت الله هاشمی رفسنجانی بر تأسیس پژوهشگاه آزاد اسلامی، بنا داریم به زودی این پژوهشگاه را راه اندازی کنیم.

وی افزود: بهترین و مرغوب ترین آزمایشگاهها و کارگاهها در ایران از طریق شبکه به یکدیگر متصل خواهند شد. این طرح مشابه طرح ساها است با این تفاوت که در این طرح، آزمایشگاهها و کارگاههای برتر هر استان به صورت یکپارچه در خواهند آمد.

میرزاده با اشاره به کارکردهای این شبکه تصریح کرد: وظیفه این شبکه، تجاری سازی تحقیقات، انتخاب اساتید نمونه و برتر برای انجام طرح های پژوهشی، ارتباط با صنعت و تقویت بنیان های تجاری سازی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، از معاونان پژوهشی، برنامه ریزی و آموزشی خواست در هر استان یک آزمایشگاه برتر در هر رشته، را انتخاب و برای عضویت در این شبکه معرفی کنند.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن این طرح تا تابستان 95، در کنار فعالیت طرح های ساها و شفا، ورود نسل جدید هیأت علمی جوان و جایگزینی روش ها و منش های جدید، بتوانیم شرایط جدیدی مهیا کنیم تا دانشگاه آزاد اسلامی از اتکای صرف به شهریه، رهایی یابد.

در نهمین جلسه هیأت امنای استان مرکزی، مواردی از قبیل بودجه سال 95، منتخبی از برنامه های توسعه ششم دانشگاه، درآمدها و هزینه های مصوب و عملکرد سال 93 و... مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه، با تصویب اعضا، به واحدهای دانشگاهی اختیار داده شد که به دلیل رقابت با دانشگاههای دیگر، بتوانند افزایش شهریه در مورد رشته های غیرپزشکی را با تصمیم کمیسیون دائمی تا 15 درصد در نظر بگیرند.به این معنی که بر اساس تقاضا در رشته ها شهریه را بدون افزایش یا افزایش تا حداکثر 15 درصد در نظر بگیرند.

لازم به ذکر است شهریه پایه برای دانشجویان فعلی دانشگاه آزاد اسلامی افزایش نخواهد داشت.

درخصوص طرح های دانش بنیان نیز مصوب شد که اگر طرحی توجیه اقتصادی داشته باشد و به تصویب شورای راهبردی اقتصاد دانش بنیان و کمیسیون دائمی هیات امنای استان رسیده باشد، از ارسال آن طرح برای تصویب نهایی به سازمان مرکزی خودداری شود و مستقیماً به عنوان مصوبه، اجرایی شود.

در ادامه، کلیات برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 استان مرکزی تصویب و قرار شد با اعمال اصلاحاتی، در کمیسیون دائمی تصویب نهایی شود.

همچنین تشکیل کمیسیون چهارنفره متشکل از نماینده استاندار، نماینده معاونت عمرانی، نماینده دفتر حقوقی سازمان مرکزی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی برای بررسی و تعیین تکلیف اراضی دانشگاه آزاد اسلامی استان، به تصویب اعضا رسید.

20101

کد خبر: 569651

وب گردی

وب گردی