قلیچداراوغلو: از تحقق رویاهای اردوغان جلوگیری می‌کنم

هبر مهمترین حزب اپوزیسیون ترکیه وعده داد که از تلاش‌های اردوغان برای تغییر سیستم پارلمانی این کشور به سیستم ریاست جمهوری جلوگیری کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب خلق جمهوری‌خواه در سخنرانی خود بعد از دیدار با احمد داوود اوغلو،‌ نخست وزیر ترکیه درباره قانون اساسی جدید و تلاش دولت برای تغییر سیستم سیاسی ترکیه گفت: ایجاد چنین سیستمی موجب تفرقه افکنی در جامعه می‌شود.

وی با خطاب قراردادن رهبران حزب حاکم ادامه داد: یکی از نتایج سیستم ریاست جمهوری این است که باعث جدایی و تفرقه افکنی در کشور می‌شود اگر خواهان تفرقه افکنی میان گروه‌ها در جامعه هستید به دنبال سیستم ریاست جمهوری باشید. ما تجربه200 ساله در اجرای سیستم پارلمانی در اداره کشور داریم. شما این تجربه 200 ساله را به سطل آشغال می‌اندازید. اگر ما در این سیستم پارلمانی خطایی داشته باشیم بیایید این خطا را برطرف کنیم اما شما تنها خواهان سیستم ریاست جمهوری بوده و پاسختان نسبت به هرگونه اصلاحات منفی است.

او ادعاهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و مقامات دولتی مبنی بر اینکه کشورهای پیشرفته جهان با سیستم ریاست جمهوری اداره می‌شوند را به باد انتقاد و استهزا گرفت.

قلیچدار اوغلو در ادامه با اشاره به درگیری‌های دولت و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) گفت: ترکیه به یک حلقه آتش تبدیل شده است. کودکان جان خود را از دست می‌دهند و هر روز اخباری درباره شهدای کشور می‌شنویم. اردوغان تنها تک بعدی فکر می‌کند و می‌گوید من باید به هر شکل ممکن رئیس جمهور بمانم.

او ادامه داد: ما درباره اظهارات اردوغان تحقیق کردیم که آیا این فرد درست می‌گوید یا نه. براساس شاخص توسعه انسانی سازمان ملل در میان 20 کشور اول پیشرفته جهان 17 کشور براساس سیستم پارلمانی اداره می‌شوند و تنها دو کشور دارای سیستم ریاست جمهوری است. در مقابل از 20 کشور کم‌تر پیشرفته جهان، 14 کشور براساس سیستم ریاست جمهوری اداره شده و پنج کشور سیستم نیمه ریاست جمهوری دارند.

301302

کد خبر: 570463

وب گردی

وب گردی