رفع ابهام طرح الکترونیکی  انتخابات  توسط مجلس /قطعا این طرح  به انتخابات اسفند ماه می رسد

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشورگفت: بنا به بررسی و  تصمیم مجلس قطعا طرح انتخابات الکترونیکی به انتخابات اسفند ماه می رسد و در اکثر شهرها  امکان برگزاری  انتخابات الکترونیک وجود دارد .

حجت الاسلام دخیل عباس زارع زاده مهریزی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز پیرامون رفع ایراداتی که شورای نگهبان نسبت به مصوبه مجلس در ارتباط با انتخابات الکترونیکی گرفته بود گفت : در جلسه عصر یکشنبه کمیسیون شورا ها و امور داخلی کشور که با حجت الاسلام سلیمی عضو حقوقدان شورای نگهبان برگزار شد به بررسی و رفع ابهامات انتخابات الکترونیکی پرداختیم و امروز این بررسی ها به شورای نگهبان ارسال می شود تا این نهاد نظر نهایی خود را اعلام کند.

وی افزود: در صورت تایید شورای نگهبان این طرح برای تصویب و اعمال به مجلس می آید .

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در باره اینکه آیا این طرح پتانسیل اجرایی شدن در انتخابات اسفند را دارد بیان کرد: بنا به بررسی و تصمیم کمیسیون شورا ها قطعا این طرح به انتخابات اسفند ماه می رسد و در اکثر شهرها امکان برگزاری انتخابات الکترونیک وجود دارد .

وی درباره رفع ابهامات طرح انتخابات الکترونیکی تصریح کرد : مقرر شد که صندوق های رای دستگاه الکترونیکی پرینتی که از آراء ارائه می دهند حکم ته برگ داشته باشد و شمارش آراء به وسیله دستگاه انجام گیرد . همچنین باید مشخص می شد که منظور از صندوق رای چیست آیا به خود دستگاه ها طلاق می شود و یا اینکه صندوقی است که در آن رای اخذ می شود .

حجت الاسلام زارع زاده مهریزی در باره اینکه به نوع و ساخت صندوق‌ها ایراداتی گرفته شده بود و آیا اکنون نسبت به امنیت آن اطمینان حاصل شده است گفت : تا حدودی برطرف شده است و این دستگاه‌ها اخذ رای الترونیکی ساخت چین است اما در داخل کشور تغییراتی بر روی آن اعمال شده است .

وی در مورد طرح اصلاح قانون احزاب که مورد تایید شورای نگهبان قراد نگرفت تصریح کرد: در مورد فعالیت احزاب مجلس اصرار دارد تا نمایندگان مجلس صاحب دو رای باشند و مقر در صورت عدم پذیرش این طرح از سوی شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

عضو کمیسیون شوراها در پاسخ به اینکه قانون انتخابات کشور دارای چه مشکلاتی است که باید مورد اصلاح قرار گیرد گفت : قانونی که برای انتخابات مصوب شد جامع است و با بازنگری کامل ثبت نام ها صورت گرفت و جراحی لازم در این خصوص انجام شده است و نیاز انتخابات را برطرف می کند .

ایرادات شورای نگهبان به الکترونیکی شدن انتخابات شامل مواردی نظیر اینکه 1.چون تعرفه اخذ رأی در روش دستی مشخص است باید روشن شود در این ماده منظور از تعرفه رأی چیست؟ همچنین در تبصره ماده مزبور که این برگه‌ها را در حکم برگه رأی دانسته است، مشخص نیست چه احکامی بر آن حاکم است 2.در ماده 5 الحاقی، آیا منظور از صندوق همان دستگاه است یا خیر؟ 3. در ماده 8 الحاقی، در صورتی که در یک شعبه به لحاظ ایجاد اختلال قسمتی از رأی‌گیری به صورت الکترونیکی و قسمتی به صورت دستی انجام بگیرد، از این جهت که مشخص نیست بازخوانی‌ها و تجمیع‌ها به چه نحوی صورت خواهد گرفت، ابهام دارد.4. ماده 9 الحاقی، با این عبارت کلی و سایر عناوین ذکر شده راجع به فرایندهای قبل از روز اخذ رأی، روز اخذ رأی و بعد از روز اخذ رأی روشن نیست؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.5. کسانی که قادر به رأی دادن از طریق الکترونیکی نیستند، تکلیفشان از حیث رأی دادن مشخص نیست، آیا باید در جایی به صورت دستی رأی دهند، یا اینکه می‌توانند افراد معتمد خود را جهت رأی دادن به همراه بیاورند؛ به هر صورت باید کیفیت این امر روشن شود.6. روشن نیست آیا کارشناس فنی الکترونیکی می‌تواند در محل اخذ رأی حضور داشته باشد یا خیر؟

203/201

کد خبر: 571490

وب گردی

وب گردی