لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت/4 تا 4.5 میلیارد دلار از بازار حوزه سلامت ایران متکی به واردات است

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه 4 تا 4.5 میلیارد دلار از بازار حوزه سلامت ایران متکی به واردات است، بر لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند در اولین همایش ملی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت با بیان اینکه ثبات اقتصادی در کشور با توجه به توافق بزرگی که انجام شد، ایجاد می‌شود، گفت: برخی تحلیل‌ها بر آن است که در آینده بیشترین رد اقتصادی را ایران تجربه می‌کند. همچنین ایران از نظر امنیت و ثبات سیاسی نیز در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و سرمایه‌گذاری در آن مناسب است.

او با بیان اینکه سرمایه‌گذاری نباید تنها به خود کشور اختصاص یابد و کشورهای اطراف نیز باید برای این کار در نظر گرفته شوند، افزود: به صورت کلی شرایط ما در حوزه سلامت، هزینه‌ها و زیرساخت‌های آن شرایط بدی نیست و در بین کشورهای با درآمد متوسط به بالا دستاوردهای حوزه سلامت ایران از نظر بهره‌وری در 30 سال اخیر جزو بالاترین‌ها بوده است.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به وظایف سازمان غذا و دارو و با بیان اینکه این وظایف شرایطی را به ما تحمیل و بسترهایی را فراهم می‌کند، گفت: بنابراین باید حتما به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی روی آوریم. از جمله وظایف ما ارتقای کیفیت، ثبت دارو، توسعه صادرات و... است که زیرساخت‌های سیاسی ما را ایجاد می‌کند. به طور کلی در حوزه سلامت یک بازار حدود 4.2 میلیارد دلاری در دارو و بازاری حدود 1.5 میلیارد دلاری در زمینه تجهیزات پزشکی در سال 94 داشته‌ایم و بازار کلی سلامت ما اعم از مکمل‌های غذایی و ورزشی، وسایل آرایشی و بهداشتی، وسایل پزشکی و دارو، حدود 6 میلیارد دلار است.

دیناروند با بیان اینکه اکنون 55 درصد این بازار تولید داخل بوده و 45 درصد آن واردات است، ادامه داد: بنابراین حدود 4 تا 4.5 میلیارد دلار از بازار ما به واردات متکی است و این بازار فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران است، آن هم اگر فقط به جمعیت خودمان نظر داشته باشند.

او دسترسی همه مردم به دارو و وسایل پزشکی، ارتقای کیفیت داروها، حمایت از صنعت داروسازی و... را از سیاست‌های سازمان غذا و دارو دانست و افزود: به طور کلی سیاست‌های فعلی ما حمایت از تولید داخل است و اکنون صنعت داخلی دارو و تجهیزات پزشکی کمتر در معرض رقابت با واردات قرار دارد، چراکه سیاست‌های وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل است. همچنین حمایت از داروهای گرانقیمت نیز وجود دارد و به همین دلیل وزارت بهداشت 800 میلیون دلار سوبسید به داروهای گرانقیمت می‌دهد.

رییس سازمان غذا و دارو نسبت بازار دارویی ایران را 60 به 35 عنوان کرد و گفت: یعنی 35 درصد بازار دارویی ما در اختیار واردات است.

در زمینه تجهیزات پزشکی نیز 60 درصد آنها در اختیار واردات هستند. بنابراین از آنجایی که سیاست دولت، سرمایه‌گذاری در سلامت و افزایش دسترسی مردم به خدمات است، این موضوع افزایش سرمایه‌گذاری را نیز می‌طلبد. مثلا اکنون 50 درصد بیماران دیابتی و 60 درصد بیماران قلبی و عروقی به دارو دسترسی ندارند؛ نه اینکه دارو وجود نداشته باشد بلکه علت این است که یا از بیماری خود اطلاع ندارند و یا دیر مطلع می‌شوند، بنابراین توسعه دسترسی مردم منجر به افزایش مصرف و نهایتا توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری می‌شود.

دیناروند با بیان اینکه برای داروهای گرانقیمت و بیماران صعب‌العلاج با توجه به حمایت‌های دولت، بازار وجود دارد، گفت: اما در فرآورده‌های بیولوژیک و پلاسمایی نقطه ضعف داریم و 60 درصد واردات ما در این حوزه‌هاست.

او همچنین درباره کاهش قیمت تجهیزات پزشکی گفت: ما برای تجهیزات پزشکی تولید داخل سیاست کاهش قیمت نداریم و سیاست ما کاهش قیمت تجهیزات پزشکی وارداتی است.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره چگونگی قیمت‌گذاری تولید داروهای وارداتی برند در کشور افزود: مصوبه‌ای داریم که براساس آن قیمت داروهای وارداتی برند براساس قیمت مرجع تعیین می‌شود.

20106

کد خبر: 573842

وب گردی

وب گردی