نوبخت:تعهد خود را نسبت به برجام متناسب با رفتار طرف مقابل تنظیم کرده‌ایم

سخنگوی دولت گفت: در صورتی که طرف مذاکره کننده به وعده خود در برجام متعهد نباشد ما نیز نخواهیم بود و تعهد خود را نسبت به برجام متناسب با رفتار آنها تنظیم کرده ایم.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز محمدباقر نوبخت در دومین همایش گردهمایی استانداران و فرمانداران سراسر کشور در آستانه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که عصر امروز در وزارت کشور برگزار شد افزود: در ماههای اخیر با شدت بیشتری کشور با محدودیت منابع مواجه بود که با همه این ها انتظار انتقال این مشکلات به استان ها و جامعه توقعی نیست که از دولت تدبیر و امید این چنین تصور شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه باید با همه منابع به نحوه مناسب تخصیص ها توزیع کنیم گفت: همه منابع باید گردش خود را داشته باشند و بتوانیم در مواردی که امکان صرفه جویی هزینه ها وجود دارد را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در ماههای باقیمانده تا پایان سال برای ماه بهمن و اسفند پیش بینی مان این است که بتوانیم با سقف مصوب 220 هزار میلیارد تومان برای بودجه سال جاری که در حدود 90 درصد تحقق درآمد داشته باشیم بیان کرد: برای پرداخت های جاری تا سقف حدود 60 تا 62 هزار میلیارد تومان این پرداخت انجام می شود که حدود 7 هزار میلیارد تومان این پرداخت انجام خواهد شد. که 7 هزار میلیارد تومان از این هزینه ها هزینه استانی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه بودجه گفت: برای اعتبارات طرح تملک دارایی سرمایه ایی پیش بینی ما این است که بتوانیم حدود 34 هزار میلیارد تومان پرداخت برای طرح های عمرانی داشته باشیم.

نوبخت بیان کرد: البته آهنگ پرداخت طرح های عمرانی ما در ماههای گذشته اندکی کند است و امیدمان این -است که با توجه به تسهیل منابع طی دو ماه آینده بتوانیم سقفی که اعلام کرده ایم در طرح های عمرانی تخصیص دهیم.

سخنگوی دولت در ادامه افزود: اکنون 18 هزار و 700 میلیارد تومان به صورت نقد به طرح های عمرانی بر اساس آخرین گزارش خزانه پرداخت شده است و بیش از 3 هزار میلیارد تومان که البته مکتوب آن هنوز بدستم نرسیده و این مبلغ را بر اساس 3 هزار میلیارد تومان اعلام می کنم اما بر اساس اخبار جدید این مبلغ به 4 میلیارد تومان افزایش یافته است.

نوبخت بیان کرد: پرداخت های عمرانی از طریق اوراق مالی و اسناد خزانه صورت گرفته است که اگر 2 هزار میلیارد تومان اعتباراتی که برای مهار آب های مرزی به آن اضافه کنیم مبلغی بیش از 26 میلیارد تومان امکان پرداخت برای این طرح فر اهم آمده است. که مانند هر سال در ماههای پایانی شدت خواهد یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه و بودجه تصریح کرد: با توجه به اینکه استان ها در هزینه های جاری بویژه در بخش رفاهی و اضافه کار کارمندان همه ساله با مشکلات مواجه می شوند به گونه ای تمشیت کرده ایم که در پایان سال سقف پرداخت های جاری در بخش پرسنلی به گونه ای انجام شود که بیش از سقف 10 درصد را هم برای جبران خدمت خدماتی که در استان ها همکاران دارند بتوانیم موفق عمل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه همه تمرکزمان برای سال آینده است گفت: برخلاف روال گذشته بودجه با تاخیر به مجلس ارائه دادیم ضمن اینکه در آبان ماه لایحه آماده بود و به دولت تقدیم شد و هیأت وزیران نیز امکان بررسی آن را داشتند.

وی در تصریح لایحه بودجه گفت: مبانی مباحثمان در بودجه بر پایه رفع تحریم ها بود که 2 میلیون و 250 هزار بشکه نفت برای فروش و صادرات در بودجه پیش بینی شده است که قطعا این میزان قبل از رفع تحریم ها معقول نبود و از طرفی تأکید مقام معظم رهبری بر مشروط بودن اعمال نشان می داد که از لحاظ مصالح ملی هم مقتضی نبود که طرف مذاکره کننده بداند که ما برنامه هایمان را بر این اساس بسته ایم لذا همواره اعلام می کردیم که در صورتی که طرف مذاکره کننده به وعده خود بر برجام متعهد نباشد ما نیز تعهد خود را نسبت به برجام متناسب با رفتار آنها تنظیم کرده ایم.

نوبخت بودجه کل کشور را در لایحه ای که به مجلس دولت ارائه کرد 953 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حدود 12.5 درصد بودجه سال 95 نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

وی افزود: بودجه کل کشور به دو بخش عمومی و شرکت ها و بانکها و موسسات اقتصادی تقسیم می شود و بودجه ای که برای بودجه عمومی تعیین کردیم حدود 307 هزار میلیارد تومان است که 12 درصد رشد دارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه حدود 682 میلیارد تومان به شرکتها اختصاص داده شده تصریح کرد: این بودجه نیز در حد 12.5 درصد رشد را نشان می دهد و تلاش شده است که ترکیب منابع ما و ترکیب مصارف در بودجه سال آینده در راستای اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با بیان اینکه ترکیب منابع مطلوب این است که به سمت درآمد مالیاتی برویم و از وابستگی بودجه به نفت بکاهیم بیان کرد: در بودجه 95 این اتفاق افتاد و توانسته ایم رشد اعتبارات و درآمد ها را طوری تنظیم کنیم که سهم نفت در بودجه عمومی 22.03 درصد باشد که نسبت هزینه ها به درآمد طوری است که توانسته ایم که 75 درصد هزینه ها را از درآمد تأمین کنیم.

سخنگوی دولت سهم اعتبارات عمرانی را در بودجه از 21 درصد به 23 درصد دانست و افزود: سهم اعتبارات عمرانی جاری خیلی تقلیل پیدا نکرده لذا علت آن این است که سهم جاری را در بودجه بالا نبردیم و علت آن این است که در همین سقف بودجه نابرابری هایی در پرداخت وجود داشته است که در تلاشیم در سال نخست برنامه ششم توسعه این موارد را اصلاح کنیم.

نوبخت با تأکید بر اینکه در پرداخت های مربوط به شاغلین و بازنشستگان نابرابری هایی وجود دارد افزود: در آغاز سال 94 اعلام شد که بتوانیم در دو مرحله نسبت به این پرداخت اقدام کنیم که در فاز نخست نابرابری پرداخت جبران شود و در فاز بعدی نیز همه را بتوانیم طی برنامه ششم افزایش دهیم.

وی بیان کرد: بازنشستگان کشوری 1 میلیون و 260 هزار نفر هستند که از این تعداد بیش از 1 میلیون نفر آنها کمتر از 1 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند و این به آن دلیل است که بازنشسته شدند این افزایش ها شامل آنها نشده است و بسیاری از آنها با مدارک تحصیلی و جایگاه و منزلت اجتماعی بالا برخوردارند که برای جبران این عقب ماندگی دولت این موافقت را داشته که به طور متوسط 20 درصد رشد برای آنها در نظر بگیرد.

به طوری که باید حقوق 750 هزار تومان به 1 میلیون تومان برسد.

201/201

کد خبر: 574239

وب گردی

وب گردی