طه هاشمی: تعالیم اسلامی سبک زندگی کارآمد را به مردم نشان می‌دهد

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی به دنبال زدودن زنگار از تعالیم اسلامی است، عنوان کرد: این تعالیم اسلامی است که جامعه را اداره می‌کند و سبک زندگی کارآمد را به مردم نشان می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت الاسلام دکتر سیدطه هاشمی در نخستین همایش ملی حقوق شهروندی و فقه مدنی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه برگزار شد، با بیان اینکه حفاظت و صیانت از حقوق شهروندی از الزامات نظام مردم‌سالار دینی است، افزود: البته مفاهیمی که در درون این واژه گنجانده شده، سیر تاریخی مختلفی داشته است.

وی با بیان اینکه عقلانیتی که در حکومت اسلامی حاکم است با عقلانیت سایر حکومت‌ها متفاوت است، بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) برای قالب حکومت، ظرف جمهوریت را انتخاب کرد و مردم نیز به آن رای دادند و بدین شکل، نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی نوین در جهان معاصر شکل گرفت. اما تفاوتی که نظام ما با سایر نظام‌های دموکراتیک دارد آن است که عقلانیت حاکم بر نظام جمهوری اسلامی عقلانیت دینی و اسلامی است و عقلانیت سایر نظام ها ،‌ عقلانیت لیبرالیسم است.

طه هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه مسئله شهروندی، رابطه بین دولت و مردم است، بیان کرد: شهروندی رابطه بین دولت و مردم را تعریف می کند و رابطه‌ای دوسویه است. وی همچنین اضافه کرد: شهروند دارای حقوقی است که به عهده دولت است تا آنها را تامین کند و در عین حال، شهروند نیز دارای تکلیف است و نسبت به دولت باید تکالیفی را انجام دهد.

به گفته معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، از نظر ما مسلمانان، اسلام دین خاتم است؛ پس اسلام باید پاسخگوی همه نیازهای ثابت و متغیر بشر در امروز و در طول دوره ‌های آینده باشد. بدیهی است کسانی که با عملکرد غلط خود، چهره‌ای از اسلام ارائه می‌دهند که از حل مسائل کلیدی جامعه ناتوان باشد؛ به اسلام خیانت می‌کنند؛ لذا فقه مدنی یعنی فقهی که راه مناسب و درست را برای حل معضلات اجتماعی جامعه ارائه کند.

وی با تاکید بر اینکه اتکای فقه در اسلام برای پاسخگویی و نیازهای بشر، قرآن کریم است؛ اضافه کرد: بر اساس آموزه های دینی ما و بر پایه کلام امام صادق (ع)، علم 27 حرف است و تا زمان ظهور حضرت حجت، تنها دو حرف از 27 حرف علم، مکشوف می‌شود. وی ادامه داد:‌ این تصویر کاملا با توسعه تکنولوژی و پیشرفت علم، تطابق دارد. امروز فیزیولوژیستها ثابت کرده‌اند که بشر تاکنون از ظرفیت مختصری از مغز خود استفاده کرده است و زمانی فرا خواهد رسید که قدرت پردازش اطلاعات در مغز با استفاده از ظرفیت همه سلولهای مغز ، ممکن می‌شود و در آن روز، بشر به همه اسرار و رموز هستی دست می‌یابد و بر کرات و سیارات آسمان و کهکشانها از یک سو، و ریزترین اسرار هستی از سوی دیگر، مسلط می‌شود. آنگاه است که انسان احساس می کند این جهان برای او کوچک است. به همین خاطر، اسلام مدعی است که در یک چنین وضعیتی قادر است جامعه جهانی را اداره کند. این در حالی است که امروز کسانی با ضعف و ناتوانی خود، به گونه ای عمل می کنند که نشان می دهند انگار اسلام در زمان متوقف شده است و قادر به حل مسائل کلیدی جامعه نیست. اینها کسانی‌اند که با جمود فکری خود و عملکردهای غلط، جوانان و جامعه را از اسلام ناامید میکنند، به همین خاطر، این افراد خادم اسلام نیستند.

دکتر طه هاشمی با تاکید بر اینکه دین عالیترین منشور حقوق بشر است، افزود: در دین به رعایت حقوق شهروندی توصیه زیادی شده است. در فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر، ایشان در تصویرسازی جامعه می‌‌فرمایند: «...فانهم امّا اخ لک فی الدین و امّا نظیر لک فی الخلق / خلقِ مردم، یا برادر دینی تو هستند یا در خلقت شبیه تو هستند». پس حکومت باید و مکلف است حقوق همه انسانهای تحت مدیریت خود را با هر نوع گرایش و اعتقادی تامین کند و امروز اگر ما از اسلام و طرز حکومت علوی حرف می زنیم باید نمونه عملی آن را نشان دهیم نه اینکه فقط توصیه کنیم که گفته‌اند : دو صد گفته چو نیم کردار نیست.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برگزاری چنین همایش‌های علمی در محیط‌های دانشجویی را منجر به ارائه تصویر زیبایی از دین دانست که مهم‌ترین تاثیر آن گرفتن زنگار از روی برخی آموزه‌های دینی است.

دکتر هاشمی با توجه به تحرکات جریانات تکفیری و داعش در معرفی نادرست دین مبین اسلام، تاکید کرد: امروزه باید با ترسیم تصویری زیبا از دین اسلام به عنوان بر‌ترین ادیان، سبک زندگی معنوی و مدرن را که نیاز بشریت امروزی است، معرفی کرد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در مدیریت جدید از مهر سال ۱۳۹۲، علاوه بر برگزاری همایش‌های متعدد دانشگاهی به تبیین مولفه‌های بزرگ زندگی پرداخته است.

به گفته دکتر هاشمی در این مدت، بالغ بر ۲۰ همایش با الهام از زندگی اهل بیت (ع) در موضوعات مختلف دینی و مطابق با نیاز جامعه، در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده است تا بتوان مردم را به اجتهاد اجتماعی رساند.

در ادامه این مراسم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه نیز با تاکید بر لزوم نهادینه کردن رعایت حقوق شهروندی و استحکام بخشیدن به زوایا و اضلاع این موضوع گفت: از آنجا که تدوین و مراحل قانونی شدن آن در حال طی شدن است و با نظر به تاکید دین مبین اسلام و تبلور آن در سیره نبوی و علوی بر رعایت حداکثری حقوق شهروندی و شفافیت قانون اساسی، بنابراین اهتمام به تحقق حقوق شهروندی از اهمیت خاصی برخوردار است.

دکتر مجید گندمکار با تاکید بر اینکه بالندگی نظام در پرتو اعتماد عمومی به تحقق حقوق شهروندان است، بیان کرد: از این رو دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه اقدام به برگزاری اولین همایش ملی حقوق شهروندی و فقه مدنی کرد.

وی بیان کرد: امیدواریم این همایش و کنفرانس علمی زمینه ساز همایش‌ها و تحقیقات بیشتری در آینده بوده و هر چه بیشتر بستر رعایت حقوق شهروندی و اهتمام به جوانب آنکه قطعا رفاه و امنیت و توسعه پایدار در گرو آن است، محقق شود.

وی با بیان اینکه رشته حقوق در واحد ساوه سه سال قدمت دارد و در دو سال اخیر نیز در حوزه تحصیلات تکمیلی کار‌شناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد، افزود: با تلاش‌هایی که صورت گرفته رشته حقوق تبدیل به یک برند مناسب و پر افتخار شده است.

دکتر اعظم یوسفی، مسئول برگزاری این همایش نیز گفت: مبانی حقوق شهروندی ۱۴۰۰ سال پیش از سوی دین مبین اسلام مطرح شده و اینکار در زمانی انجام شده است که هیچ کس به چنین حقی واقف نبود.

او با بیان اینکه در قرآن کریم بالغ بر ۸۰۰ بار از واژه آرامش و امنیت سخن به میان آمده است، اضافه کرد: گفتمان حاکم آموزه‌های دینی در این حوزه ما را بر آن داشت تا اقدام به برگزاری چنین همایش ملی کنیم.

وی پرداختن قانون اساسی در اصول ۱۹، ۱۵ و ۴۷ بر مبانی حقوق شهروندی را از دیگر موضوعات قابل تاملی دانست که نیازمند توجه همگانی است و افزود: حقوق شهروندی همگانی است و تمام امور اجتماعی و روزمرگی انسان را در برمی گیرد.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد ساوه با توجه به فراخوان این همایش ملی بیان کرد: پس از ارسال فراخوان حدود ۸۰ درصد مقالات از سوی دانشجویان و اساتید مرتبط با رشته حقوق و مابقی از بین جامعه دانشگاهی غیر مرتبط با حقوق به دبیرخانه ارسال شد که نشان از فراگیر بودن حقوق شهروندی به لحاظ ارسال مقالات از سوی اساتید و دانشجویان غیر مرتبط با رشته حقوق داشت.

20101

کد خبر: 575023

وب گردی

وب گردی