تهران-ایسکانیوز:نشست خبری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد امروز در حالی برگزار شد که وی از شهاب مرادی خواست تا موضع خود را درباره موسیقی صریحا اعلام کند.


به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز،مدیر کل دفتر موسیقی در اولین نشست مطبوعاتی خود که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شده بود در پاسخ به خبرنگار ایسکانیوز مبنی ممنوعیت تدریس موسیقی در فرهنگسراها گفت: آقای شهاب مرادی باید هرچه سریعتر موضع خود را اعلام کند. اگر نه دفتر موسیقی هم موضع خود را به صورت رسمی در این باره اعلام خواهد کرد.



شهاب  مرادی فرهنگسراها را با فرهنگستان هنر اشتباه گرفته است

 مدیر کل دفتر موسیقی گفت:آقای شهاب مرادی ادعا کرده بود‌، کیفیت موسیقی در فرهنگسراها خوب نیست و باید ارتقاء پیدا کند و سپس اعلام کرد که قصد دارد در فرهنگسراها مسترکلاس برگزار کند. این در حالی است که فرهنگسرا یک مکان محله‌ای است و نباید مستر کلاس برگزار کند. تعریف آقای مرادی از فرهنگسرا اشتباه است و آنجا را با فرهنگستان هنر اشتباه گرفته است


IMG_9642


ارجمند با اشاره به اینکه شهاب مرادی در تصمیماتش به فرمایشات مقام معظم رهبری استناد می‌کند‌، گفت: ایشان در این‌باره همیشه بر سخنان رهبری تاکید دارند؛ در حالی که مقام معظم رهبری هیچ وقت دستور نداده‌اند که موسیقی حذف شود بلکه همیشه اهداف را به سمت تعالی پیش می‌برند و ما هم دستورات ایشان را رعایت می‌کنیم.



حکم فریدون شهبازیان به دولت قبلی باز می گردد

 پیروز ارجمند در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسکانیوز درباره حکم فریدون شهبازیان برای رهبری ارکستر ملی گفت: با اینکه یک ماه به پایان کار دولت قبلی باقی مانده بود آقای فریدون شهبازیان برای رهبری ارکستر ملی حکم گرفت؛ در حالی که اکنون فرد دیگری برای حضور در ارکستر ملی تعیین شده است.


او تاکید کرد: فریدون شهبازیان هنرمند برجسته‌ای است و تجربه‌های گرانقیمتی دارد که قطعا در بخش موسیقی پاپ و کلاسیک از ایشان بهره‌ خواهیم برد اما ایشان در زمینه موسیقی ملی مدنظر ما نیستند

پیروز ارجمند در بخش دیگری از صحبت هایش، به بیان وضعیت ارکستر ارکستر ملی، سمفونیک و کر دفتر موسیقی پرداخت و با اشاره به اینکه آزمون‌های ارکستر سمفونیک تهران برگزار شده است، گفت: حکم رهبران ارکستر‌ها آماده است و امیدواریم این ارکستر تا یک ماه دیگر کارش را آغاز کند.


وی افزود: برای رهبری ارکستر سمفونیک گزینه هایی وجود داشت،  علی رهبری و شهرداد روحانی از گزینه‌های ما برای رهبری ارکستر بودند اما در نهایت منوچهر صهبایی به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک انتخاب شد.


او در مورد ارکستر ملی گفت: این ارکستر را به بنیان گذارش یعنی آقای فخرالدینی سپردیم و او شورای فنی را خودش انتخاب و آزمون آن را نیز برگزار کرده است و بعد از عقد قرارداد با نوازندگان کار را شروع خواهیم کرد.


ارجمند در مورد فعالیت  گروه کر گفت: این گروه، در مرحله دوم آزمون‌ها قرار دارد و قرار است حمید عسگری رهبری گروه را بر عهده بگیرد.



کیتارو با اعضای ارکستر سمفونیک کنسرت دارد

وی با اعلام اینکه مهر ماه اولین کنسرت این ارکسترها برگزار خواهد شد، گفت:بعضی از هنرمندان نسبت به دفتر بی‌اعتماد شده‌اند که امیدواریم این دیوار بی‌اعتمادی شکسته شود.


پیروز ارجمند در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا همیشه اجرای ارکسترها به آینده موکول می‌شود گفت: ارکسترهای ایران کارشان را آغاز کرده‌اند زیرا آزمون‌ها برگزار شده‌اند و کارها در حال پیگیری‌ است. ناوگان ارکسترها فرسوده شده بود و ما نیاز به خرید ساز و تهیه اتاق‌های تمرین داریم، از طرفی به بودجه نیز نیاز است و تا زمانی که این بودجه به دست ما برسد کارهای دیگر را پیگیری خواهیم کرد.


او درباره خبری درباره حضور کیتارو و اجرایش با ارکستر سمفونیک تهران گفت: کیتارو با ارکستر سمفونیک تهران اجرا ندارد بلکه قرار است جمعی از نوازندگان ارکستر سمفونیک او را همراهی کنند



نیروی انتظامی هم با تفکیک جنسیتی کنسرت ها مخالف است!

مدیر کل دفتر موسیقی در بخشی از این نشست، با اشاره به حضور دلالان موسیقی، در دوران پیش از مدیریت او گفت: زمانی دلالان، سیاست های موسیقی کشور را تعیین می‌کردند. هدف ما سالم سازی فضاست، تا مکان امن و امانی برای هنر موسیقی باشد.


او درباره تفکیک جنسیتی در کنسرت شهرستان‌ها گفت: خوشبختانه نیروی انتظامی اعلام کرد که با موضوع تفکیک جنسیتی در کنسرت‌ها به شدت مخالف است و تفکیک جنسیتی کنسرت ها، تنها نظر یکی از شوراها در استان‌ها بوده است.



اشعار شعرای کلاسیک نیاز به مجوز ندارد

پیروز ارجمند درباره آغاز کارش در دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: زمانی که مسئولیت دفتر موسیقی را برعهده گرفتم با یک مجموعه نابسامان روبرو شدم. ما مجبور شدیم با آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های هدفمند در بخش موسیقی از ظرفیت‌های این دفتر استفاده کنیم. زمانی که پرونده‌ها و آثار به دستمان می‌رسید تعدادشان خیلی زیاد بود و حتی آثاری بودند که بررسی‌شان دو تا سه سال طول می‌کشید که این زمان صرف کردن نیازمند آسیب شناسی بود.


وی افزود: مجوز کنسرت‌ها با سرعت بیشتری صادر می شود و اگر گروهی، در دفتر موسیقی پرونده داشته باشد،‌ کارشان با سرعت بیشتری انجام می‌شود و مجوز کنسرت‌ها طی دو تا سه روز صادر می‌شود.


ارجمند با اشاره به راه اندازی سامانه ای برای سرعت بخشیدن به کار دفتر موسیقی گفت: روزی که به دفتر موسیقی آمدم  روزانه حدود 450 تا 600 پرونده را پیگیری می‌کردم و باید 20 ساعت روی این کار وقت می‌گذاشتم به همین دلیل سامانه‌ای توسط یک تیم مجرب طراحی شد که سرعت فعالیت ما را سه برابر کرد.


وی افزود: امور آلبوم‌ها‌، ثبت شرکت‌ها‌، استودیو‌ها و ... به زودی اینترنتی خواهد شد و سعی داریم کلیه فعالیت‌های ما به این صورت انجام شود.


پیروز ارجمند در ادامه از اضافه شدن دو شورای تخصصی به شورای شعر خبر داد و گفت: اشعار شعرای کلاسیک نیازی به مجوز ندارند.



ما کی گفته ایم که گروه آوازی تهران اول شده است؟

پیروز ارجمند بخش دیگری از نشست خبری‌اش را به موضوع گروه آوازی تهران و اخباری که در رسانه‌ها منتشر شده بود اختصاص داد.


او گفت: ما کی گفتیم که گروه آوازی تهران اول شده است این مسابقات دارای رده بندی است که هر کس امتیاز بالای 80 بیاورد مدال طلا دریافت می کند.

بنده شاهد بودم که این گروه در یک سالن 40 هزار نفره اجرا کرد. من در آن مراسم کنار وزیر فرهنگ چین و روسیه نشسته بودم و خودم مدال را بر گردن آنها انداختم. شرکت کنندگان آن فستیوال 128 هزار نفر بودند و از کشور لتونی 112 گروه شرکت کرده بود. گروه آوازی تهران با اجرایش داوران را شگفت‌زده کرد. ما از چنین حرکت‌هایی حمایت می‌کنیم  زیرا در کشوری که سابقه کر وجود ندارد مدال طلا افتخار است‌.

وی افزود: در خبرها گفته شده بود که این فستیوال مخصوص گروه‌های آماتور است؛ در حالی که مفهوم حرفه‌ای بودن در چنین جاهایی فرق دارد. حرفه‌ای بودن یا نبودن به معنی بلد نبودن نیست.

 پیروز ارجمند

او در پاسخ به سوالی دربارۀ اینکه چرا از سایر کسانی که در فستیوال‌ها رتبه می‌آورند تقدیر نمی‌شود، گفت: من از هر جوانی که برای کشور افتخار بیاورد تجلیل می‌کنم. من در اوج کارم همراه با گروه آوازی تهران به لتونی رفتم. جوانان فعال در این سال‌ها تحقیر شده‌اند. این تحقیر از سوی پیشکسوتان صورت گرفته است. قطعا اگر رسانه‌ها هم به ما اطلاع بدهند ما از سایر هنرمندان صاحب رتبه تقدیر خواهیم کرد و در این مورد حق کسی خورده نشده است
 60 درصد موسیقی زیرزمینی ، رو زمینی شده است

پیروز ارجمند در مورد فعالیت های صورت گرفته در زمینه موسیقی طی مدت زمان حضورش در دفتر موسیقی گفت: در این مدت حدود 60 درصد موسیقی زیرزمینی روزمینی شده است زیرا دفتر موسیقی برای انتشار تک آهنگ‌ها در فضای مجازی مجوز صادر می‌کند.


این آهنگساز از تعامل با سه شبکه تلویزیونی و دو شبکه رادیویی خبر داد.



 مجوز کنسرت کوروش یغمایی و انوشیروان روحانی را بررسی می شود

پیروز ارجمند در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه دیپلماسی فرهنگی، گفت: امسال در جشنواره موسیقی فجر گروه‌های شاخصی حضور خواهند داشت.


مدیر کل دفتر موسیقی از بررسی فعالیت هنرمندان ایرانی خبر داد و گفت: در حال بررسی فعالیت مجاز کوروش یغمایی و انوشیروان روحانی در کشور هستم.
طرح ارزان سازی بلیت کنسرت اجرایی می شود

پیروز ارجمند در بخش دیگری از این نشست با اعلام اینکه در سال 93 اقدامات خوبی در راستای مجوزهای موسیقی صورت گرفته است، گفت: در نتیجۀ این اقدامات، رفت و آمد مردم به کنسرت خوانندگان کشورهای خارجی حاشیه ایران، کمتر شده است.


مدیر کل دفتر موسیقی با اشاره به طرح ارزان سازی بلیت کنسرت، گفت: امسال باید طرح ارزان‌سازی بلیت کنسرت انجام شود. این امر در اختیار ماست اما ما تا کنون از این اختیار استفاده نکرده‌ایم و در صورت نیاز از این قدرت استفاده خواهیم کرد و تعیین قیمت بلیت را خودمان برعهده خواهیم گرفت.



آینده جشنواره ها؟

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام  برگزاری جشنواره موسیقی جوان جایزه ققنوس‌، جشنواره مقاومت و ... در سال جاری گفت: جشنواره موسیقی جوان مانند سال گذشته به کار خود ادامه می دهد و در کنار آن جایزه ققنوس به دبیری جلال مشوق امسال برای اولین بار برگزار خواهد شد که موضوع آن نماهنگ است.


او درباره دلایل برگزار نشدن جشنواره موسیقی مقاومت گفت: جشنواره موسیقی مقاومت چند سال برگزار شد. این جشنواره سال گذشته کیفیت خوبی نداشت. برای همین امسال به آسیب شناسی آن پرداختیم زیرا موضوعات ارزشی در آن به وهم گرفته شده بود.

پیروز ارجمند درباره موسیقی نواحی گفت: دبیر جشنواره موسیقی نواحی هنوز مشخص نیست و امیدواریم تا هفته دیگر مشخص شود.

 

کد خبر: 58165

وب گردی

وب گردی