معاون آموزشی وزارت بهداشت: ایران ظرفیت کسب جایگاه مرجعیت علمی در منطقه را دارد

معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست شورای داروسازی و تخصصی کوریکولوم های آموزشی را مهمترین و ارزشمندترین سرمایه های هر نظام آموزشی بیان کرد و افزود: بازنگری این برنامه ها و تطبیق آنها با نیازهای روز و بهره مندی از فناوریهای نوین در پیاده سازی آنها از جمله اقداماتی است که می تواند به تحول در آموزش منجر شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وبدا، دکتر باقر لاریجانی در نشست شورای داروسازی و تخصصی که در ستاد وزارت بهداشت در حال برگزاری است، با بیان این که 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور وجود دارد، گفت: حدود 180 هزار نفر دانشجوی در حال تحصیل، 18 هزار عضو هیات علمی، بیش از 180 انجمن علمی گروه پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور داریم.

معاون آموزشی با اشاره به وجود حدود 50 قطب علمی در کشور در حوزه علوم پزشکی، تعداد دانشکده های داروسازی در کشور را 25 دانشکده بیان کرد و گفت: در حال حاضر سالانه حدود 1200 دانشجوی داروسازی، حدود 200 دانشجو در مقطع دکترای تخصصی و 120 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می شوند.

دکتر لاریجانی در ادامه، با بیان این که برنامه راهبردی حوزه آموزش براساس ماموریت های نظام سلامت در حوزه آموزش پزشکی، سیاست های توسعه آموزش پزشکی، راهبردهای توسعه آموزش پزشکی و ترجمان سیاست در برنامه تحول نظام سلامت تدوین شده است، گفت: نهادینه سازی رویکرد آموزش پاسخگو در نظام سلامت، گسترش عدالت در آموزش عالی سلامت، توسعه دانش های نوین با تاکید بر حیطه های میان رشته ای و تمرکز بر علوم و فناوری های نوین، حضور در عرصه های آموزشی منطقه ای و جهانی، شبکه سازی در نظام آموزش عالی سلامت و نهادینه سازی اخلاق حرفه ای از سیاست های کلان در این برنامه است.

به گفته وی، بهره مندی از فناوری های نوین در آموزش عالی سلامت، ارتقای منابع انسانی بخش آموزش عالی سلامت، تمرکز زدایی در نظام آموزش عالی سلامت، خلق ثروت دانش بنیان در عرصه آموزش عالی سلامت و تولید و بومی سازی شواهد معتبر علمی برای ارتقای آموزش عالی سلامت از دیگر سیاست های کلان برنامه راهبردی حوزه آموزش است.

معاون آموزشی افزود: به دنبال تدوین برنامه جامع حوزه آموزش، به منظور برنامه ریزی برای تحقق سیاست ها و راهبردهای مندرج در آن، بسته های تحول و نو آوری در آموزش علوم پزشکی تدوین شد تا براساس آنها برنامه های عملیاتی و پروژه های سالانه اجرا شوند.

دکتر لاریجانی در ادامه در خصوص تبیین ماموریت های قابل واگذاری در راستای تحقق بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: این برنامه به منظور ارائه الگویی شاخص مدار و ماموریت محور برای تحقق اهداف بسته های تحولی تدوین شده است که براساس الگویی مشخص میان مناطق آمایشی ده گانه، دانشگاه های علوم پزشکی و برخی مراکز دیگر توزیع شد.

به گفته وی، براساس اهداف تحقق بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و پس از اخذ نظرات کارشناسان و صاحب نظران حوزه آموزش و برنامه های ارائه شده از سوی دانشگاه ها وظایف و ماموریتهای مختلفی احصا شد.

دکتر لاریجانی افزود: به منظور تقویت بسترهای قانونی لازم برای تحقق بهینه بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تلاش شد موضوع این بسته ها در قالب بندهای قانونی مناسب در برنامه ششم توسعه گنجانده شود.

معاون آموزشی همچنین، به تشکیل شورای مشاوران حوزه آموزش با هدف تلاش برای بازنگری و اصلاح برنامه ها، سیاست ها و آیین نامه های حوزه آموزش از دیدگاه فنی اشاره کرد و افزود: ارتقای کیفی متغیرهای حوزه معاونت آموزشی با تاکید بر رویکرد مبتنی بر شواهد و ایجاد بستر مناسب همکاری با اساتید دانشگاه های علوم پزشکی در تدوین، ارزیابی و اصلاح برنامه ها و سیاستها از ادهداف تشکیل این شورا است.

دکتر لاریجانی با بیان این که شورای فناوری اطلاعات به منظور ایجاد تحول در بکارگیری فناوری اطلاعات حوزه معاونت تشکیل شده است، افزود: این شورا در راستای تحقق عدالت محوری، حفظ محرمانگی و امنیت اطلاعات، یکپارچه سازی اطلاعات آموزش علوم پزشکی ، ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی، توزیع عادلانه منابع و بهینه سازی مصرف منابع و اصلاح مدیریت نظام آموزش علوم پزشکی مبتنی بر اطلاعات صحیح، دقیق و یا قابلیت دسترسی سریع، کاهش هزینه های آموزش علوم پزشکی کشور و ارائه خدمات نوین الکترونیکی کشور فعالیت می کند.

معاون آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: دانشگاه های علوم پزشکی کشور باید با توجه به این سند ملی، ترجمان برنامه تحول را درسطح دانشگاه تدوین و آن را ملاک عمل خود قرار دهند.

ایران ظرفیت کسب جایگاه مرجعیت علمی در منطقه را دارد

دکتر لاریجانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص کسب مرجعیت علمی در حیطه های مختلف دانش، افزود: در حال حاضر، ایران جایگاه مناسبی را در حیطه های مختلف دانش در منطقه و جهان دارد و حتی در برخی حیطه ها به سرآمدی در منطقه نایل شده است.

وی بر حفظ و ارتقای این جایگاه در جهان تاکید کرد و افزود: کشور از این مجرا می تواند به عنوان یک قطب دانشی در جهان ایفای نقش کند و اقتدار خود را در دانش و پژوهش اعتلا دهد.

معاون آموزشی با تاکید بر لزوم ترسیم نقشه راه و بینشی آینده نگارانه در این مسیر، گفت: لازم است این امر مهم به عنوان یکی از مهمترین محورهای تحول در آموزش علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد.

دکتر لاریجانی یکی از مهم ترین ابزارهای آینده نگاری و تحقق مرجعیت علمی در آموزش علوم پزشکی را استقرار نظامی برای رصد و مدیریت بیان کرد و افزود: راه اندازی مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی زمینه های لازم برای تحقق این مسئله می باشد.

تدوین کتب مرجع در علوم پزشکی با هدف توجه به دانش بومی و ایجاد زمینه برای تحقق مرجعیت علمی

معاون آموزشی در ادامه یکی از اقدامات اثر بخش در راستای توجه به دانش بومی و ایجاد زمینه برای تحقق مرجعیت علمی را تدوین کتب مرجع در علوم پزشکی بیان کرد و گفت: در این راستا کتب مرجع ملی دندانپزشکی با همکاری اعضای بورد های تخصصی دندانپزشکی و اساتید دانشگاه ها به عنوان اولین قدم در این خصوص تدوین شد.

به گفته وی، تاکنون 14 جلد از این کتب تدوین شده است که 5 جلد آن چاپ و توزیع شده است.

دکتر لاریجانی در ادامه، آغاز تدوین الزامات و نقشه راه تحقق مرجعیت علمی را یک ماموریت ویژه برای دانشگاه های علوم پزشکی بیان کرد و افزود: در این نقشه راه، الزامات مرجعیت، شاخص ها و سنجه های کسب مرجعیت علمی تدوین و مبنای رصد حرکت قرار خواهد گرفت و دانشگاه های علوم پزشکی بر این اساس در الگوی پایش، مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

معاون آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود، مطالعه بزرگ بار بیماری ها و عوامل خطر مرتبط را یکی از مهمترین اطلاعات برای برآورد نیاز به نیروی انسانی متخصص در کشور بیان کرد و افزود: تغییرات هرم جمعیتی و میزان دسترسی به فناوریهای پیشرفته تشخیصی و درمانی از مولفه های اثرگذار در این برآورد است.

لزوم ورود سریع تر دانشجویان پزشکی به عرصه های بالینی جامعه نگر

دکتر لاریجانی در ادامه، یکی از راهکارهای اساسی به منظور توجه به عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت را تلاش برای ورود سریع تر دانشجویان پزشکی به عرصه های بالینی جامعه نگر دانست و گفت: در این راستا متناسب سازی طول دوره تحصیل در پزشکی عمومی و برخی از رشته های تخصصی و فوق تخصصی می تواند کمک کننده باشد.

به گفته وی، بازنگری در الگوی تربیت نیروهای پرستاری و توجه به نقش نیروهای حدواسط از دیگر اقدامات در زمینه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است.

معاون آموزشی همچنین در خصوص راه اندازی تخصص پزشک خانواده، گفت: رشته تخصصی پزشک خانواده در 8 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور از سال جاری با 70 نفر پذیرش دستیار آغاز به کار خواهد کرد.

دکتر لاریجانی در ادامه، یکی از ابعاد آموزش پاسخگو در نظام سلامت را تلاش برای تامین نیازهای کشور به منابع انسانی بخش پرستاری عنوان کرد و افزود: با توجه به کمبود پرستار، توسعه آموزش پرستاری به عنوان یکی از اولویت های مهم وزارت بهداشت در نظر گرفته شد.

به گفته وی، استفاده از ظرفیت بیمارستان ها برای تربیت نیروی پرستار، تنوع بخشی به رشته مقاطع علوم پرستاری، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پرستاری، توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله دکترای تخصصی پرستاری، تدوین آیین نامه هیات علمی بالینی پرستاری، تقویت انجمن های علمی مرتبط با پرستاری و گسترش آموزش های مهارتی در این حیطه اجزای مختلف برنامه توسعه آموزش پرستاری است.

معاون آموزشی از دیگر ابعاد آموزش پاسخگو را به روز نگه داشتن دانش و فنون صاحبان حرف پزشکی بیان کرد و گفت: این امر از طریق برنامه های آموزش مداوم قابل پیاده سازی است.

نخبگان و استعدادهای درخشان سرمایه های آینده نظام سلامت هستند

دکتر لاریجانی در ادامه، بر توجه به نخبگان و استعدادهای درخشان به عنوان سرمایه های آینده نظام سلامت تاکید کرد و افزود: توجه به این افراد از ابعاد مهم تحول و نوآوری در آموزش پزشکی است که در این راستا شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت بهداشت و کمیسیون های ویژه حمایت از استعدادهای درخشان دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور تشکیل شد.

معاون آموزشی همچنین، کوریکولوم های آموزشی را مهمترین و ارزشمندترین سرمایه های هر نظام آموزش بیان کرد و افزود: بازنگری این برنامه ها و تطبیق آنها با نیازهای روز و بهره مندی از فناوریهای نوین در پیاده سازی آنها از جمله اقداماتی است که می تواند به تحول در آموزش منجر شود.

20104

کد خبر: 585937

وب گردی

وب گردی