"نقطه کور" فیلمی خوب اما کشدار

"نقطه کور" سومین فیلم سینمایی مهدی گلستانه پس از دو فیلم "دردسر بزرگ" و "نازنین" است. نقطه کوردر اولین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و با استقبال گرم مخاطبان روبرو شد.

"نقطه کور" سومین فیلم سینمایی مهدی گلستانه پس از دو فیلم "دردسر بزرگ" و "نازنین" است. نقطه کور شب گذشته در اولین روز برگزاری جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و با استقبال گرم مخاطبان روبرو شد.

این فیلم که احسان بیگلری و پریسا هاشم پور نویسندگان آن هستند به زندگی خسرو می پردازد. مردی که پس از ۲۳ روز زندگی و کار بر پهنه دریا به تهران می آید تا مدتی در کنار خانواده اش باشد؛ اما با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت مثل خوره ذهنش را می خورد، وارد خانه‌اش در تهران می‌شود. پس از ورود خسرو به خانه، تمامی ذهنیت‌هایش عینیت می‌یابند و او قادر به مقابله با مسائل پیش آمده نیست.

سومین فیلم گلستانه در مقایسه با دو اثر قبلی این کارگردان فیلم بهتری است. گلستانه در انتخاب فیلمنامه و نویسندگان آن وسواس بیشتری به خرج داده و نتیجه اینکه نقطه قوت فیلم "نقطه کور" فیلمنامه آن است. قصه یک شبانه روز از زندگی خانواده خسرو و چهار خانواده دیگر را به تصویر می کشد و می توان گفت مضمون اصلی فیلم خیانت است حتی اگر خیانت توهمی بیش نباشد که همینطورهم هست. خسرو در بدو ورودش به منزل از زبان شایان فرزند کوچکش متوجه حضور مردی در خانه می شود و همین موضوع شک خسرو به همسرش ناهید را پررنگ تر می کند. قرار است همان شب تولد شیما دختر خسرو باشد و همین اتفاق پای چند خانواده دیگر را به قصه باز می کند. برادر و خواهر خسرو، همچنین خواهر ناهید و دوقلوهایی که دوست شیما هستند مدعوین جشن هستند.میهمان ها می آیند و بحث و دعوای خسرو و ناهید بالا می گیرد و میهمان ها متوجه موضوع می شوند و همین عیان شدن باعث می شود که مشکلات خانوادگی دیگر میهمان ها هم مطرح شود. قصه ادامه پیدا می کند و بالاخره با موشکافی خسرو مشخص می شود که خیانتی در کار نیست و همه اتفاق ها توهمات ذهنی شایان است.

گلستانه در فیلم سومش بازهم به سراغ موضوعی اجتماعی رفته است و خانواده و معضلات آن را دستمایه قرار داده است. شاید بتوان گفت " نقطه کور" فیلمی روانشناسانه است زیرا به ماهیت روحی روانی افراد می پردازد و این روانپریشی که زاده جو حاکم بر آدمهای امروز است گریبانگیر همه آدمهای است؛ از خسرو گرفته تا ناهید و معصومه خانم زن همسایه و حتی خواهر و برادر خسرو و خواهر ناهید و بچه های فیلم همه به نوعی مشکل روانی دارند و در حالت عادی به سر نمی برند.

"نقطه کور" ریتم مناسبی دارد. فیلم تعدد لوکیشن ندارد و این اتفاق های پی در پی هستند که ریتم و تمپوی مناسبی به فیلم می دهند و وارد شدن یک به یک شخصیت ها به قصه هراز گاهی انرژیی لازم را به فیلم تزریق می کند. با اینکه گلستانه در یک دست نگاه داشتن ریتم و تمپوی فیلم تا حدودی موفق بوده اما زمان طولانی فیلم باعث خستگی مخاطب می شود.

محمدرضا فروتن به خوبی از عهده نقش درآمده و هانیه توسلی توانسته از عهده نقش ناهید برآید. محسن کیایی نقش متفاوتی را بازی کرده است. درکل باید گفت مهدی گلستانه بازیگران مناسبی را برای آدمهای فیلمش انتخاب کرده و در نهایت بازی خوب بازیگران فیلم است که اثر آخر مهدی گلستانه را به فیلمی متوسط به بالا تبدیل می کند.

مهدی گلستانه علاوه بر کارگردانی، تهیه کنندگی فیلم "نقطه کور" را به عهده داشته و هانیه توسلی،محمدرضا فروتن،شقایق فراهانی، محسن کیایی، مریم بوبانی، خاطره اسدی، نیکی مظفری، علیرضا زمانی نسب، سیداحمد محمدی، سارا ربیعی، سجاد شهرابی، یلدا نوریان، مهدی پارسا یونا تدین، نیوشا جهانی، نیوشا گودرزی،‌ حسام رحیمی منش، نرگس و نیلوفر یزدان پرست بازیگران فیلم هستند و دیگر عوامل فیلم عبارتند از:مجری طرح: پیمان جعفری. مدیر برنامه ریزی: علی افشین راد، دستیار اول کارگردان: رضا شریفی، منشی صحنه: شهره فهیمی، برنامه ریز: رضا غفارنژاد مولایی، دستیار کارگردان: مریم مجیدی، مدیر تولید: وحید مشاری، مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری، تدوین:خشایار موحدیان، دستیار تدوین:وحیده طوسیان، دستیاران فیلمبردار: وحید ابراهیمی، اسماعیل واشقانی، کرین و تراولینگ: محسن بجنوردی، گروه فیلمبرداری: سیاوش مزروعی، امیرحسین گوران، ایمان سرلک، مدیر صدابرداری: بهروز معاونیان، دستیار صدابردار: آرش نجفیان، طراح صحنه و لباس: آنیتا جواهرچی، ‌ دستیاران صحنه: رامین غفوری، فرهاد ابراهیمی، امیر کلهری پور، گروه لباس: گلاره دربندی، بهاره توزیع، طراح گریم:‌ مهرداد میرکیانی، اجرای گریم: خلیل نظری، لیلا پرهیزکاری، یاسمن محب اهری، عکس: علی نیک رفتار، فیلم پشت صحنه: فرهاد فرهنگ، مدیر هنری تبلیغات: میثم میرزایی، مشاور رسانه ای:‌ احسان عباسی، مدیر تدارکات: جواد راهزانی، تدارکات: مهرداد شاه میرزایی، راشد صحرایی، پشتیبانی فنی: اسماعیل نیسی، حمید سرگزی، پیشگامان آریا، مدیر مالی: ابراهیم تفرشی، مشاور روانپزشکی فیلمنامه: دکتر افشین یداللهی، مشاور بیمه: پرهام کریمی، سرپرست هنروران: آرش رادمرد، بدلکاران: گروه ۱۳ ارشا اقدسی و مهسا احمدی، اکسسوار : امیر یوسفی، علی یوسفی، تامین خودروهای صحنه : نیما خداپرست، برق : کریم جانبخش سفید کمر، پذیرایی : کاچی، ترابری: جواد نظری، سید اسحاق نظری، حمید شمشادی، علی صادقی خارابی، رضا خادم، ‌غلامرضا چگینی کولیوند.

502502

کد خبر: 587381

وب گردی

وب گردی