علی معلم: سینمای آماتور بدون حضور حرفه ای ها به بیراهه می رود

علی معلم گفت:در شرایط فعلی نمی توان انتظار ساخت یک فیلم شگرف را داشت و این اتفاق دلایل فراوانی دارد که نابسامانی اقتصادی و ضعف مدیریتی و اجرایی تنها چند مورد از آنهاست.

علی معلم نویسنده، ناشر، منتقد، تهیه‌کننده و کارگردان سینما که سردبیر و مدیرمسئول ماهنامه دنیای تصویر است درباره کیفیت اجرایی جشنواره فیلم فجر به خبرنگار سینمایی ایسکانیوز گفت: درباره کیفیت اجرایی این دوره از جشنواره نظر خاصی ندارم زیرا تازه جشنواره شروع شده و باید دید روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؛ اما با توجه به دوره های قبلی باید بگویم که جشنواره فجر هرگز جشنواره خوب و مطلوبی نبوده و نیست زیرا این تشکل، دستگاه اجرایی قوی و موفقی ندارد و مدیریت اجرایی آن بسیار ضعیف است و اشتباهاتی وجود دارد که هرسال تکرار می شود بنا به همین دلایل امکان نظم بخشیدن به این جشنواره وجود ندارد.

این منتقد درباره کیفیت آثار شرکت کننده در جشنواره و سیر نزولی و صعودی آن از ابتدا تاکنون گفت: نمی توان این گونه به قضیه نگاه کرد به این دلیل که سینما مثل کشاورزی نیست که بتوان طبق نمودار رشد به آن نگاه کرد. در سینما رشد به معنای فیزیکی وجود ندارد زیرا این هنر، فرآیندی فکری است و یک فرایند فکری برآمده از جامعه و شرایط فرهنگی آن است.

وی در ادامه گفت: این فیلمها هستند که می گویند رشدی وجود داشته یا خیر، و این فیلم ها هستند که معدل می سازند؛ اما واقعیتی که وجود دارد این است که در شرایط فعلی نمی توان انتظار ساخت یک فیلم شگرف را داشت و این اتفاق دلایل فراوانی دارد که نابسامانی اقتصادی و ضعف مدیریتی و اجرایی تنها چند مورد از آنهاست.

معلم درباره عدم حضور بزرگان سینما و تأثیر آن بر کیفیت جشنواره گفت: عدم حضور بزرگان سینما نه تنها کیفیت جشنواره های این چنینی را پایین می آورد بلکه سینمای کشور را دچار بحران می کند زیرا سینمای حرفه ای کارگردان های حرفه ای می خواهد! زمانی که سینمای حرفه ای ضعیف شود قطعأ سینمای آماتور راه درستی را نمی پیماید. البته امکان دارد جریان آماتور آثار قوی تولید کند اما این آثار قوی نمی توانند خلأ سینمای حرفه ای را پر کنند. یعنی نسل جوانی که با پشتکار و تحت هر شرایطی فیلم می سازد نمی تواند سینمای حرفه ای و مستحکمی به وجود آورد.

این نویسنده در ادامه گفت: عدم حضور حرفه ای ها و عدم وجود سینمای حرفه ای موجی کاذب ایجاد می کند و تمایلات روزانه کارگردان های جوان را بر آن می دارد که کورکورانه سبک و سیاق کارگردان های حرفه ای را دنبال کنند و پس از آن موج دیگری به راه می افتد که سینمای اماتور را به بیراهه می برد. مدتی سینمای کیارستمی باب می شود و کمی بعد عده ای دنباله رو اصغر فرهادی می شوند و نتیجه همین می شود که می بینید!

در انتها معلم درباره نحوه دسته بندی و بخش بندی آثار جشنواره سی و چهارم گفت: با این نوع برنامه ریزی اصلا موافق نیستم و آن را غلط و نوعی باج دهی بی معنی می دانم و اگر قرار باشد اتفاق مثبتی روی دهد باید همه زیر ساختها و قوانین تغییر کند.

502502

کد خبر: 587438

وب گردی

وب گردی