در قلب  میدان مین قلاویزان جنگل  می کاریم

کمتر کسی است که نداند مهران 6 سال  تمام از سال‌های ۵۹ تا ۶۵ در اشغال ارتش  صدام بود و با فداکاری  صدها شهید و جانباز در عملیات کربلای 5  در سال 65 آزاد شد  از همان زمان مشخص شد که همه محدوده مهران را مین کاری کرده اند عجیب تر اینکه هنوز پس از گذشت  30 سال این محدوده به صورت کامل باز سازی نشده است اما  اداره کل منابع طبیعی استان ایلام  تصمیم گرفته با پاکسازی زمین ها کمربند سبزی را ایجاد کند و برای این کار 4 تانک  زمین کوب در منطقه های مین کاری شده مستقر شده تا این  اقدام اجرایی شود.

زهره حاجیان- ایسکانیوز : اینکه نگران باشی پایت را روی کدام نقطه از زمین بگذاری و دلت بلرزد که نکند روی مین پا گذاشته ای کافی است تا به جوانانی که در کابین تانک های بزرگ مین کوب که روی مین ها می روند و آنها را نابود می کنند افتخار کنی اما تا نروی و از مسئولان اداره منابع طبیعی استان ایلام و شهرستان مهران سوال نکنی که چرا این منطقه را برای جنگل کاری انتخاب کرده اند دلت آرام نمی گیرد .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان ایلام در پاسخ به این سوال می گوید:این پروژه‌ توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری با هدف مقابله با گردوغبار و بیابان‌زایی انجام می شود.

دکتر رضا احمدی می گوید: درطرح جنگل‌کاری که با تانک‌های مین‌کوب و بیل‌های مکانیکی درمنطقه قلاویزان شهرستان مهران اجرا می شود قرار است به‌موازات خط مرزی ایران و عراق به طول ۹ کیلومتر در ۱۹ ردیف به عرض ۱۹۰ متر با فاصله ۱۰ متر به ۱۰ متر نهال‌های اکالیپتوس و نهال‌های مقاوم کاشته شود.

چرا درخت اکالیپتوس ؟ احمدی در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایسکانیوز می گوید: این درخت به دلیل مقاومت بالا و سرعت رشد زیاد انتخاب شده به طوری که در 6 ماه به ارتفاع یک‌ونیم تا دومترمی‌رسد وکمربند سبزی در منطقه ایجاد خواهد کرد ومهمتر اینکه تا حدودی از ورود گردوغبارها و توفان‌های گرم که از عراق وارد کشور می‌شود جلوگیری می کند.

احمدی این را می گوید و به تانک های سنگینی که دو بیل مکانیکی که در پشت‌سر مین‌کوب‌ها وصل شده اشاره می کند و می گوید: پس از اینکه تانک های مین کوب مین ها را منفجر می کنند بیل های مکانیکی روی قسمت‌های پاکسازی‌شده حرکت می کند و چاله‌هایی به عمق یک‌متر در طول و دومتر در عرض ایجاد می کند و بعد از اتمام کار بیل های مکانیکی ، کارگران مشغول به کارمی شوند ونهال‌های درخت اکالیپتوس را در چاله ها می کارند .

او تاکید می کند: این چاله‌ها بر اساس مطالعات و برنامه ریزی های انجام شده توسط کارشناسان منابع طبیعی حفاری می شود و حفر چاله ها برای ایجاد فضای سبز و درنهایت استفاده از بارش‌ها ضروری است چرا که این چاله ها حکم تله آبی را دارند و ضریب آبگیری این چاله‌ها بالاست به طوری که درهربار بارش در کمترین حالت 2 هزار لیتر آب جمع‌آوری و جذب زمین می‌شود که علاوه بر تقویت نهال، برای سفره‌های آب زیرزمینی و همچنین فضای سبز بین این نهال‌ها بسیار مفید خواهد بود».

به گفته احمدی استان ایلام ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و به‌همین‌دلیل هم جبهه گرم آب‌وهوایی این کشور به دلیل مسیر غربی- شرقی وزش باد بلافاصله به ایران وارد می‌شود و با خود گردوغباری که ازبیابان‌های بین‌النهرین بلند می شود را وارد آسمان ایلام و ایران می‌کند همچنین در گرم‌شدن هوا موثر هم است.

پوشش‌های جنگلی موجود در ایلام که ۶۴۲ هزار هکتار است و با این کمر بند سبز که جنگل کاری لبه کشورمحسوب می شود نقش مهمی در کاهش گرد و غبار و بهتر شدن هوا خواهند داشت.

آیا مسئولان کشور عراق هم در کاهش گرد و غبارهمکاری می کنند ؟ دکتر احمدی پاسخ می دهد: سال گذشته هیأتی از استانداری استان واسط عراق که هم‌مرز با ایلام است برای همکاری متقابل، برای مشارکت در این پروژه و خرید نهال از ایران به ایلام آمده بودند تا کارشبیه به اقدام ایران را آن‌سوی مرز در عراق انجام دهندجلسات خوبی هم برگزار شد اما به دلیل مشکلات داخلی عراق هنوز اقدامی نکرده‌اند.

اینجا تپه های قلاویزان است

اهالی جبهه و جنگ این منطقه را خوب می شناسند اینجا نقطه صفر مرزی ایران و عراق در منطقه قلاویزان شهرستان مهران است که در 8 سال دفاع مقدس سخت ترین حمله را تجربه کرده است و حالا به همت منابع طبیعی اسلام تبدیل به جنگل و کمربندی سبز می شود.

به گفته مسئول طرح پاکسازی میدان مین جنگل کاری در این منطقه انجام می شود حتی به قیمت هراس و نگرانی از منفجر شدن مین هایی که 30 سال پیش کاشته شده است.

سید روح الله موسوی می گوید:از صبح 4 مین در همین منطقه منفجر شد اما کارگران و مسئولان سازمان منابع و همه مرد ایلام امیدوارند شاهد جنگلی باشیم که قراراست وسط این میدان مین سبز شود.

105105

کد خبر: 587659

وب گردی

وب گردی