خرمشاهی اعلام کرد: رشد نقدینگی بانک ها با گشایش ال سی

رییس کمیسیون قضایی و حقوق مالکیت فکری اتاق ایران ، گفت: به جز موسسات مالی و اعتباری و قرض الحسنه تا حدودی سوییچ تمام بانک های دولتی و خصوصی که دارای مجوز از بانک مرکزی هستند، باز شده است.

سید ضیاءالدین خرمشاهی، در گفتگوی اختصاصی با گروه اقتصادی ایسکانیوز، درباره تاثیر بازگشایی هزار فقره ال سی بعد از اجرایی شدن برجام بر وضعیت اقتصادی کشور، گفت: با اجرا شدن برجام به دنبال گشایش بازارهای خارجی و روان شدن مبادلات تجاری هستیم که این امر در حال اجرا شدن است.

رییس کمیسیون قضایی و حقوق مالکیت فکری اتاق ایران، به تاثیرگذار بودن ال سی ها بر فضای اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: با نگاه واقعی به مباحث اقتصادی و داد و ستد متوجه خواهیم شد که گشایش هر یک فقره ال سی در سرعت بخشیدن گردش مالی و پولی تاثیر بسزایی دارد.

خرمشاهی، با اشاره به بازگشایی ال سی های بیشتر در آینده، گفت: عدد هزار به تنهایی به عنوان یک عدد یا نماد نیست بلکه با هر یک از این ال سی ها حجم زیادی از جامعه اقتصادی و نیروهای کار کشور به گردش در می آیند و این امر باعث می شود تا هم ملت و هم دستگاه های متولی حذف مالیات و عوارض از مزایای آن بهره مند شوند.

ال سی بر بستر سوئیفت اتفاق می افتد

وی، درباره تفاوت ال سی با سوئیفت، گفت: سوئیفت در واقع مرکز مبادلات پولی و بانکی جهانی است که مرکز اصلی آن در کشور بلژیک است و تا قبل از اینکه نهاد سوییفت تاسیس شود تمام مبادلات بین بانکی از طریق Telex انجام می شد.

او، با بیان اینکه کانون سوئیفت در سال ۱۹۷۳ میلادی تاسیس شده است، گفت: سوئیفت در ابتدا توسط 6 کشور تاسیس شد، اما بعد از مدتی کشورهای دیگر هم به سوئیفت ملحق شدند، در واقع این بستری است که بین بانک ها فعالیت می کند و به معاملات ارزی بین بانک ها سرعت و امنیت می بخشد.

خرمشاهی در ادامه تصریح کرد: ال سی به نوعی گشایش اعتبار است که بر بستر سوئیفت اتفاق می افتد.

او، با بیان اینکه گیت های سوئیفت در دوران تحریم بر روی ایران بسته شده بود، گفت: بعد از انقلاب با توجه به مسایل جنگ و نا به سامانی هایی که در کشور پیش آمده بود ایران نتوانست به سوئیفت بپیوندد، اما نهایتا از سال 1371 تا ده سال گذشته که هنوز تحریم ها بر ایران تحمیل نشده بود توانست از مزایای سرعت و امنیت سوئیفت برخوردار شود.

خرمشاهی، با اشاره به اینکه طی ده سال گذشته دریچه سوئیفت بر ایران بسته شد، گفت: با توجه به قطعنامه های صادره از سوی شورای امنیت و کشورهای اتحادیه اروپا دریچه سوئیفت بر ایران بسته شد بدین گونه که ایران دیگر توانایی باز کردن ال سی و مبادلات تجاری بر پایه استانداردهای جهانی را نداشت.

او، گفت: در آن زمان تمام نیازهای ما به بخش پولی از طریق راه های غیر رسمی، پرهزینه و پر خطر صورت می گرفت که یکی از متداول ترین راه های آن استفاده از شبکه صرافی ها بود.

خرمشاهی، با بیان اینکه شبکه صرافی در عین حال که شبکه ای مفید است، اما سرعت، امنیت و صرفه جویی در هزینه اش قابل مقایسه با شبکه بانکی نیست، گفت: طی ده سال گذشته افراد زیادی آسیب های جدی را متحمل شدند و سرمایه و ثروت خود را به لحاظ برخوردار نبودن از امنیت سوئیفتی از دست دادند.

وی، با اشاره به باز گشایی سوئیفت تعدادی از بانک ها، گفت: برخی از بانک ها گله مند هستند که علیرغم بازشدن سوییفت همچنان مبادله ای را نتوانسته اند انجام دهند، اما برخی دیگر از بانک ها از این اقدام اعلام رضایت می کنند.

خرمشاهی، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر ایران با کدام یک از بانک های خارجی از طریق سوئیفت ارتباط برقرار کرده است؟ گفت: سوییفت در واقع یک بحث بین بانکی است که تمام بانک های مربوط به خود را به یکدیگر متصل می کند.

وی،گفت: در ایران به جز موسسات مالی و اعتباری و قرض الحسنه تا حدودی سوییچ تمام بانک های دولتی و خصوصی که دارای مجوز از بانک مرکزی هستند، باز شده است.

خرمشاهی، درباره گشایش ال سی اتاق بازرگانی، گفت: در این زمینه اتاق بازرگانی هیچ نقش و وظیفه ای ندارد، ال سی را هر یک از تجار بازرگانی و صنعتگران براساس اعتبارات شخصی خود که نزد بانک عاملشان دارند در خواست می کنند و بانک ها براساس سفارش مشتری خود، اقدام به باز کردن ال سی مورد نظر خواهند کرد.

ال سی؛ مهم ترین منبع درآمدی بانک ها

او، درباره اثرات مثبت سوئیفت بر روی بانک های خصوصی، گفت: یکی از منابع درآمدی بانک ها، کارمزد حوالجات ارزی و گشایش ال سی ها است طی ده سال گذشته بانک ها از این منبع درآمد محروم شده بودند، اما با باز شدن سوئیفت بانک ها مجددا به این درآمد دست پیدا خواهند کرد.

خرمشاهی، با اشاره به اینکه با بسته شدن سوئیفت بانک ها تا حدودی درآمد خود را از دست داده بودند،گفت: یکی از وظایف بانک ها انجام حوالجات ارزی است که بانک ها آن را از دست داده بودند از سوی دیگر به دلیل عدم استفاده از شبکه بانکی برای نقل و انتقالات پولی، هزینه حواله بالا رفته بود.

او، با بیان اینکه هزینه حواله یکی از عوامل موثر در قیمت تمام شده کالا است، گفت: در حال حاضر با برطرف شدن برخی از معظلات قیمت تمام شده کالایی که می خواهد وارد کشور شود پایین می آید در نتیجه کالای ایرانی در خارج از کشور قدرت رقابت با مشابه خارجی خود را پیدا می کند و همچنین کالایی هم که وارد کشور شود با قیمت کمتری به دست مصرف کنندگان می رسد این حداقل خاصیتی است که با باز شدن سوئیفت به جامعه هدیه خواهد شد.

وی، ادامه داد: برخوردار نبودن از شبکه امن بانکی برای انجام حوالجات ریسک بالایی را به متقاضی تحمیل می کرد بدین معنا که در بسیاری موارد شبکه غیر رسمی موجب از بین رفتن سرمایه متقاضی می شود.

خرمشاهی در پایان اضافه کرد: امیدوارم کشور ایران هیچ گاه با موانعی که طی ده سال گذشته مواجه بود روبرو نشود و انتظار داریم دولتمردان ما با رفتارهای مدبرانه مانع چنین آسیبی هایی در جامعه شوند زیرا آسیب هایی که متاثر ازچنین قضیه هایی باشد در همان لحظه آثار منفی خود را در جامعه جا نمیگذارد بلکه ده ها سال طول می کشد سال که جامعه تحت تاثیر این رفتارها قرار میگرد.

گفتگو از رویا ذوالفقاری

401102

کد خبر: 588328

وب گردی

وب گردی