بهترین دانشگاه ها در کشورهای برتر  برای ادامه تحصیل کدامند؟

فکر رفتن به خارج و ادامه تحصیل این روزها ممکن است در سر هر کسی بچرخد؛ به خصوص زمانی که مقطع کارشناسی را به قصد یافتن یک کار متناسب با رشته تحصیلی پشت سر گذاشته باشی و هر چقدر که در کارت پیش بروی نیاز بیشتری را به ارتقا مدارج علمی بالاتر احساس کنی.

به گزارش ایسکانیوز، با وجود توسعه آموزش عالی در ایران، اما هنوز هم بسیاری از جوانان علاقمند تحصیل در دانشگاه های خارجی هستند. البته عمدتا برای دوره های تحصیلات تکمیلی و در رشته هایی که در ایران توسعه نداشته اند. نخبگان علمی عمدتا دنبال بهترین دانشگاه برای تحصیل در خارج از کشور هستند. دانشگاهی که اقامت تحصیلی در آن آسان باشد، هزینه های تحصیل، اقامت و حتی رفت و آمد به آن کم تر از سایر دانشگاه ها آب بخورد و حتی آموختن زبان دوم برای دانشجویان ایرانی آسان باشد، از جمله مواردی است که بسیاری از دانشجویان برای انتخاب دانشگاه به آنها توجه می کنند.

اما در این میان آنچه که بیش از سایر موارد اهمیت دارد این است که دانشگاهی را که برای تحصیل انتخاب می کنید و هزینه های بسیاری برای تحصیل در آن متحمل می شوید مورد قبول وزارت علوم و تحقیقات باشد. به همین دلیل اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم در بهمن ماه سال جاری لیستی از دانشگاه و موسسات آموزشی کشورهای خارجی را برای دانشجویانی که از قصد دارند از سپتامبر ۲۰۱۶ (شهریور 95) دانشگاه های خارجی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند منتشر کرده است.

در این سطح بندی نام 77 کشور به عنوان کشورهای مورد تایید وزارت علوم به میان آمده است. براساس این سطح بندی هر کشور دارای چهار گروه دانشگاه شامل: الف (ممتاز)، ب (خوب)، ج (متوسط) و د (ضعیف) است.

به گزارش ایسکانیوز، کشور آمریکا با داشتن 82 دانشگاه ممتاز رکورددار بیشترین دانشگاه برتر در لیست وزارت علوم است. پس از آن فرانسه با 78 دانشگاه برتر، انگلستان با 57 دانشگاه برتر، ایتالیا و آلمان با 25 دانشگاه ممتاز، اسپانیا با 22 دانشگاه ممتاز، جزو کشورهایی هستند که بیشترین دانشگاه را در گروه الف به خود اختصاص داده اند.

کشور

دانشگاه گروه الف (ممتاز)

دانشگاه برتر

رتبه

آمریکا

82

دانشگاه هاروارد

1

فرانسه

78

دانشگاه پیر و ماری کوری

46

انگلستان

57

دانشگاه کمبریج

4

ایتالیا

25

دانشگاه میلان

55

آلمان

25

دانشگاه فنی مونیخ

27

دانشگاه اشتوتگارت

88

برترین دانشگاه در برترین کشورها

دانشگاه هاروارد

براساس رتبه بندی دانشگاه ها در سال 2015 این دانشگاه در صدر 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. دانشگاه هاروارد یکی از دانشگاه‌های خصوصی عضو لیگ دانشگاه‌های آیوی یا مجتمع نیلوفری است، مجتمعی متشکل از هشت دانشگاه مشهور جهان که به دلیل ساختمان‌های قدیمی که نمای آنها با پیچک پوشانده شده به این شکل نامگذاری شده‌اند.

براساس آخرین اطلاعاتی که از این دانشگاه منتشر شده است. دانشگاه هاروارد 46 رشته در مقطع لیسانس، 134 رشته در مقطع فوق لیسانس و 32 رشته در مقاطع بالاتر را برای دانشجویانش عرضه کرده‌است. هاروارد در سال تحصیلی 2008-2009 درحدود هزار و 664 مدرک کارشناسی، 400 مدرک کارشناسی ارشد، 512 مدرک دکترا و چهار هزار و 460 مدرک تخصصی اهدا کرده‌است. براساس اطلاعاتی آنچه که دانشگاه در وب سایت خود منتشر کرده، دانشگاه هاروارد از بیش از 20 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری ثبت نام به عمل آورده و تا کنون بیش از 360 هزار فارغ التحصیل در سراسر جهان دارد.

دانشگاه پیر و ماری کوری (Universite Pierre et Marie Curie)

دانشگاه براساس فهرستی که در سال 2015 توسط یو.اس.نیوز از 500 دانشگاه برتر جهان منتشر شده است، دانشگاه پیر و ماری کوری در کشور فرانسه به عنوان برترین های جهان شناخته شده است که در جایگاه 46 جهان قرار دارد. این دانشگاه یکی از شعب سیزده گانه دانشگاه سوربن پاریس است که قدمت 907 ساله دارد. این دانشگاه به سال ۱۱۰۹ میلادی باز می گردد.

دانشگاه کمبریج (University of Cambridge)

کشور انگلستان علاوه بر اینکه با داشتن 57 دانشگاه ممتاز سومین کشوری رکورددار در لیست وزرات علوم برای مهاجرت تحصیلی است، نام 19 دانشگاه آن در شماره برترین های جهان قرار داد. دانشگاه کمبریج در سال 2015 چهارمین دانشگاه برتر در میان 100 دانشگاه برتر جهان شناخته شده است. این دانشگاه پیش از این نیز در سال 2012 و 2011 به عنوان بهترین دانشگاه جهان شناخته شده و گوی سبقت را از هاروارد و آکسفورد ربوده بوده است. کمبریج محل تحصیل کسانی مثل چالز داروین بوده است.

دانشگاه میلان (Polytechnic University of Milan)

ایتالیا با داشتن 25 دانشگاه ممتاز در لیست کشورهای مورد تایید وزارت علوم برای ادامه تحصیل است. شهر میلان در این کشور بهترین دانشگاه ها را در خود جای داده است. براساس رتبه بندی QS در سال ۲۰۰۲ به دلیل بزرگی، تعدد دانشجویان، جو بین المللی و تاثیر بر روی صنعت مد جهانی، میلان در رتبه‌ی ۲۱ بهترین شهرها برای دانشجویان قرار گرفت. دانشگاه میلان با رتبه 55 بهترین دانشگاه ایتالیا است. دانشگاه میلان دوره های پیشنهادی زیادی را برای دانشجویان بین المللی دارد ازجمله ۳ دوره شامل اقتصاد، انفورماتیک و رشته ‌های دانشکده‌ی پزشکی که کاملا به زبان انگلیسی هستند. همچنین برنامه ای تحت عنوان " ورود به سطح " در این دانشگاه وجود دارد که طی آن دانشجویان می‌توانند ۴۵ تا ۶۰ واحد ابتدایی خود را به زبان انگلیسی بگذرانند و بقیه واحدها را به زبان ایتالیایی.

دانشگاه فنی مونیخ (Technical University of Munich)

کشور آلمان با داشتن 25 دانشگاه در گروه الف یا همان دانشگاه های ممتاز پنجمین کشور مورد تایید برای مهاجرت تحصیلی از سوی وزارت علوم است. دانشگاه فنی مونیخ یک دانشگاه تحقیقاتی است که یکی از بزرگترین و برجسته‌ترین موسسات فناوری آلمان نیز محسوب می شود. این دانشگاه در سال 2015 در میان 100 دانشگاه برتر جهان در مقام 27 قرار دارد. در میان 25 دانشگاه ممتاز کشور آلمان دانشگاه های فنی بیشترین تعداد را دارند.

دانشگاه اشتوتگارت (University of Stuttgart)

دانشگاه اشتوتگارت یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور آلمان است. این دانشگاه عضو انجمن موسسات فناوری آلمان (TU9) بوده و از موسسات پیش‌روی آلمانی در زمینه فناوری به شمار می‌رود. این دانشگاه در رتبه 88 در میان 100 دانشگاه برتر جهان در سال 2015 است.

این دانشگاه هرچند در رشته فنی بسیار فعال است اما رشته های دیگری از جمله: معماری و برنامه‌ریزی شهری، مهندسی عمران و علوم محیط زیستی، شیمی، فناوری انرژی و زیست‌فناوری، برق، علوم رایانه و فناوری اطلاعات، هوافضا و زمین‌سنجی، طراحی، ساخت و فناوری خودرو، ریاضیات و فیزیک، فلسفه و تاریخ، علوم اقتصادی و علوم اجتماعی را تدریس می کرد.

برترین دانشگاه های آسیایی کدامند؟

هرچند که دانشگاه هایی چون کمبریج، سوربن و هاوراد دانشگاه هایی هستند که آرزوی هر ایرانی تحصیل در آن است. اما مشکل اصلی اکثر دانشجویان هزینه های کلان این دانشگاه ها برای تحصیل است و هزینه زندگی در چنین کشورهایی است. فارغ از این اما فرهنگ متفاوت این کشورها بخشی از مشکلاتی است که دانشجویان ایرانی در پی مهاجرت به کشورهای دوری چون انگلستان و فرانسه و آمریکا با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد. به همین دلیل بیشتر دانشجویان متقاضی برای تحصیل در کشورهای هم جوار که هم هزینه رفت و آمد، هزینه زندگی و هم فرهنگ نزدیک تری به ایران دارند جزو اولین گزینه های دانشجویان برای ادامه تحصیل هستند.

کشور

دانشگاه گروه الف (ممتاز)

گروه ب (خوب)

دانشگاه برتر

رتبه

روسیه

20

۴۶

دانشگاه دولتی مسکو لومونوسف

68

چین

10

14

دانشگاه پکن

24

مالزی

3

3

دانشگاه مالایا

151

ترکیه

2

7

دانشگاه بیلکنت

204

براساس آنچه که وزارت علوم از کشورهای مورد تایید خود در زمینه مهاجرت تحصیلی اعلام کرده است، کمتر کشوری وجود دارد که دانشگاه ممتاز در آن دیده شود. در فهرست وزارت علوم کشور روسیه با 20 دانشگاه ممتاز، چین با 10 دانشگاه ممتاز و 52 دانشگاه در گروه ب رکورددار بیشترین دانشگاه های ممتاز و خوب در کشورهای آسیایی است. بعد از آن کشور ژاپن در کنار چین با داشتن 10 دانشگاه ممتاز و 14 دانشگاه خوب دومین کشور آسیایی است که در لیست وزارت علوم به عنوان دانشگاه های مورد تایید یاد شده است. مالزی با 3 دانشگاه ممتاز و 3 دانشگاه خوب، ترکیه با 2 دانشگاه ممتاز و 7 دانشگاه خوب جزو گزینه های اصلی دانشجویان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی هستند.

دانشگاه مالایا

در این میان کشور مالزی به دلیل نزدیکی اش به کشور یکی از گزینه های اصلی و محبوب ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی است. سه دانشگاه کشور مالزی از سوی وزارت علوم مورد تایید قرار گرفته است که یکی از آنها که برترین دانشگاه مالزی نیز محسوب می شود دانشگاه مالایا یه همان دانشگاه یو ام است.

دانشگاه یو ام یکی از مهمترین دانشگاه های کشور مالزی به شمار می رود. نام این دانشگاه مالایا مالزی است که همه آن را با نام اختصاری (um) می شناسند. دانشگاه مالایا تقریبا 50 سال پیش در شهر کوالالامپور ساخته شد و یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاههای مالزی به حساب می آید. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاههای مهم و معتبر و تراز اول در دنیا هست که با اکثر دانشگاههای معتبر دنیا، اروپا و امریکا تفاهم نامه علمی برای تبادل استاد و دانشجو دارند. این دانشگاه برای کلیه مقاطع تحصیلی از لیسانس تا دکترا دانشجو می‌پذیرد، اما اخد پذیرش در مقطع لیسانس در دانشگاههای دولتی به دلیل کم بودن سهمیه امکان پذیر نیست و شرایط پذیرش هم نسبت به دانشگاههای خصوصی بسیار سختگیرانه تر است.

در رنکینگ معتبر کیو اس رتبه علمی این دانشگاه در سال ۲۰۱۴ در جایگاه ۱۵۱ و رتبه مهندسی آن در جایگاه ۸۳ دنیا قرار گرفته است.

البته براساس آنچه که وزارت علوم در فهرست دانشگاه های معتبر برای تحصیل آورده، بیان کرده که فقط دانشکده های اصلی دانشگاه مالایا مورد تایید است. وزارت علوم همچنین هشدار داده است که سایر کالج ها، دانشگاه های وابسته یا مشترک مالزی همچون ای.یو.ام.ولز (IUMW) مورد تایید وزارت علوم نیستند.

دانشگاه بیلکنت ترکیه

در میان دانشگاه های ترکیه تنها 2 دانشگاه یکی دانشگاه بیلکنت و دیگری دانشگاه دانشگاه بغازیچی مورد تایید وزارت علوم هستند.

دانشگاه بیلکنت یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی ترکیه واقع در شهر آنکارا است. بیلکنت واژه ای مخفف به معنی شهر دانش است. این دانشگاه در رتبه بندی سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲ بهترین دانشگاههای دنیا که توسط موسسه تایمز انجام شده رتبه ۲۰۴ جهان را بدست آورد. این دانشگاه بر اساس همین رتبه بندی بهترین دانشگاه خاورمیانه‌ نیز بوده است.

در رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۳ کشور ترکیه با ۵ دانشگاه بیشترین دانشگاههای برتر را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده بوده است. رتبه بندی دانشگاه های ترکیه در نظام رتبه بندی به این شرح است: دانشگاه فنی خاورمیانه با امتیاز ۴۵.۸، دانشگاه بیلکنت با امتیاز ۴۱.۷، دانشگاه کچ با امتیاز ۴۱.۵، دانشگاه بوغازچی با امتیاز ۳۸.۹ و دانشگاه فنی استانبول با امتیاز ۳۸ به ترتیب با کسب رتبه های ۲۲، ۲۸، ۳۱، ۳۷ و ۳۸ را به خود اختصاص داده اند.

20104

کد خبر: 599856

وب گردی

وب گردی