ابطحی خبر داد: فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در مجامع بین المللی علوم پزشکی/ جذب دانشجوی خارجی در برنامه های آینده

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد: برای اولین بار حدود از 30 نفر از دانشجویان رشته پرستاری را از کشور عراق دعوت کردیم. یک دوره آموزشی در دانشگاه پرستاری علی آباد کتول در حال برگزاری است که هفته آینده پایان می پذیرد. این دانشجویان از دانشگاه آزاد اسلامی درخواست کردند تا رشته ارشد روانپزشکی پرستاری را در این دانشگاه بگذرانند.

سید علیرضا ابطحی، در گفت و گو با ایسکانیوز در رابطه با اقدامات صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی و تحقق شعار دانش، اقتصاد و فرهنگ گفت: یکی از اقدامات موثر و بسیار مهم مدیریت کلان دانشگاه ها در طول این 29 ماه گذشته تشکیل حوزه علوم پزشکی بود. این حوزه بعد از تشکیل مدیر کل 4 بخش مهم شامل: بخش سلامت، حوزه توسعه آموزش دانشجویی، حوزه توسعه پژوهش و فناوری و حوزه توسعه منابع داشت.

ابطحی با بیان اینکه حوزه علوم پزشکی در توسعه منابع یک حوزه اجرایی نیست، گفت: حوزه علوم پزشکی حوزه ای است که برنامه ریزی، نظارت و تفکر می کند و از این جهت حوزه توسعه منابع ما خیلی محدود بوده و کار اجرایی مالی و پشتیبانی ندارد اما در سه حوزه دیگر برنامه مفصلی انجام شده و دسترسی هم به توفیقات بارز است.

او در ادامه با اشاره به اقدامات این معاونت در حوزه توسعه خدمات سلامت و منابع دانشگاه بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی 11 بیمارستان داشت که در حال حاضر 4 بیمارستان دیگر به آن اضافه شده و در مجموع به 15 بیمارستان رسیده است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اعتبار بخشی بیمارستان ها در راستای توسعه کیفی آنها گفت: اعتباربخشی و رساندن بیمارستان های دانشگاه به استانداردهای وزارت بهداشت کار بسیار سختی بود. از این جهت کارشناسان را به کار گرفتیم و در نتیجه تلاش یک ساله ما ، بیمارستان در اعتباربخشی کشوری در زمره بیمارستان درجه 1 اعلام شد.

او با اشاره به بیان اینکه بخش دوم اعتباربخشی در معاونت پزشکی اعتبار بخشی آموزشی بوده است، گفت: ما باید قبل از این که وارد اعتباری بخشی آموزشی بشویم اعتباربخشی در بیمارستان ها انجام شود. حُسن این کار این است که وقتی رتبه ما در آموزش اعتباربخشی بهتر شود، جذب دانشجویان خارجی ما هموارتر و سهل تر خواهد شد.

ابطحی گفت: حدود سه ماه است که کل واحدها، رشته محلها، دانشکده ها، بیمارستان ها ارزیابی درونی شدند و الان در اینجا ما همه واحدمان را که مجری علوم پزشکی هستند، وضعیتشان را در شاخص های مورد قبول می دانیم.

او از اعتبار بخشی آموزشی اولین واحد علوم پزشکی خبر داد و گفت: دانشکده داروسازی واحد تهران اولین واحدی است که اعتبار بخشی آموزشی در آن آغاز می شود. با موافقت ریاست دانشگاه از شنبه کار اعتبار بخشی شروع شده و امیدواریم نتایج این اعتبارسنجی آموزشی طوری باشد که بتوانیم با سنجش هایی که وزارت بهداشت اعلام کرده به رتبه های مورد نظر در سنجه های مورد قبول برسیم.

معاون علوم پزشکی در ادامه گفت: برای ارتقای کیفیت آموزش در سطح کشور قرار بر این بود که دانشگاه پیش شرط هایی را اجرا کند. یکی از این پیش شرط ها جذب هیات علمی بود که دو فراخوان برای این کار انجام شد. با موافقت وزیر محترم بهداشت فعلا تعداد 16 نفر از استادانی که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد متعهد به وزارتخانه بودند به دانشگاه آزاد راه پیدا کردند.

او در رابطه با تعداد هیات علمی در بخش علوم پزشکی گفت: حدود1800 نفر هیات علمی داریم. با این وجود مجوز جذب 800 هیات علمی صادر شده است. این در حالی است که تعداد جذب هیات علمی باید به حدود 2500 نفر ارتقا پیدا کند. همه چیز برای این اقدام آماده است فقط باید داوطلبین ما شرایط استخدام و هیات علمی را دارا باشند.

ابطحی با اشاره به برگزاری اولین دوره آموزش بالی پیش از شروع به کار فارغ التحصیلان در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رشته های علوم پزشکی نیازمند توسعه هستند که بر اساس نیازها ما مجوز 104 رشته جدید را در طول 29 ماه گذشته اخذ کردیم و حدود 260 رشته هم ما آماده کردیم تا در صورت قبولی از سوی وزارت بهداشت به آنها اضافه کنیم. امیدواریم که این مساله هم با یک روند رو به تسریعی در وزارتخانه انجام بشود.

او در ادامه خبر داد: برای اولین بار حدود از 30 نفر از دانشجویان رشته پرستاری را از کشور عراق دعوت کردیم. یک دوره آموزشی در دانشگاه پرستاری علی آباد کتول در حال برگزاری است که هفته آینده پایان می پذیرد. این دانشجویان از دانشگاه آزاد درخواست کردند تا رشته ارشد روانپزشکی پرستاری را در دانشگاه آزاد بگذرانند.

او با اشاره به برنامه های آینده این معاونت گفت: یکی از برنامه های آینده دانشگاه در حوزه پزشکی جذب دانشجویان خارجی است. در همین راستا نامه ای به وزارتخانه بهداشت ارسال کرده ایم تا در چند نقطه از کشور مانند گلبهار مشهد, علی آباد کتول, در تبریز که آمادگی جذب دانشجویان خارجی را دارند، از کشورهای همسایه به خصوص افغانستان و عراق دانشجو جذب کنیم.

20104

کد خبر: 600836

وب گردی

وب گردی