نهاوندیان: در برجام 2 بخشی نگری جایی ندارد /دوره هم افزایی است

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به حجم گسترده سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد به عنوان بخش غیرقابل انکار توسعه‌ای اقتصاد کشور تأکید کرد که دولت تدبیر و امید اجازه نخواهد داد صنعت داخلی از جمله صنعت فولاد به دلیل تکانه‌های خارجی آسیب ببیند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد نهاوندیان روز سه‌شنبه در ششمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار افزود: دولت ترجیح خود در زمینه سیاست‌گذاری برای صنعت فولاد را نسبت به تولیدات داخلی ادامه خواهد داد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری که در جمع مدیران و کارشناسان صنعت فولاد ایران و جهان سخن می گفت، نیاز داخلی برای رشد پایدار صنعتی، صادرات به بازاهای جهانی، ظرفیت برای اشتغال زایی، وجود پتانسیل‌های معدنی در کشور و مزیت نسبی و رقابتی ایران در حوزه انرژی را از دلایل توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری در بخش فولاد برشمرد.

نهاوندیان با اشاره به اینکه سیاست تعرفه‌ای برای حمایت از تولید داخلی ادامه خواهد یافت، گفت: نظرات صنعتگران درباره نظام تعرفه‌ای به دولت ارائه شده و قطعاً در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رییس دفتر رییس‌جمهوری به ضرورت افزایش بهره وری با هدف رقابتی کردن تولیدات در بازارهای جهانی اشاره کرد و ادامه داد: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و پیشرفته و تکمیل زنجیره تولید، لازمه رقابتی شدن است.

دکتر نهاوندیان با اشاره به اهمیت تولید صادرات گرا در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، گفت: در بخش فولاد نیز باید این نگاه مورد تأکید قرار گیرد و تولید فولاد داخلی ناظر به بازار خارجی شود.

وی بر ضرورت اصلاح در رویه‌های گمرکی با توجه به سیاست‌های تعرفه‌ای سیاست‌گذاران تأکید کرد و گفت: باید جلوی برخی سوء استفاده ها از تعرفه ها گرفته شود و تسهیل تجاری در گمرک چه در واردات و چه در صادرات بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

نهاوندیان با تأکید بر این که مشارکت جدی بخش خصوصی در امور تصدی گری، از سیاست‌های قطعی دولت تدبیر و امید است، تصریح کرد: مردمی کردن اقتصاد به معنای این است که دولت امور را به تدریج به بخش خصوصی واگذار کند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: لازمه این حضور، ایجاد بنگاه‌های توانمند در بخش خصوصی و آوردن منابع سرمایه ای است.

نهاوندیان با بیان این که اکنون اقتصاد ایران توجیه کافی در استفاده از فاینانس‌های خارجی توسط بخش خصوصی دارد، اظهار داشت: تأمین مالی برای مشارکت بخش خصوصی در همه بخش‌ها به ویژه فولاد ضروری است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود تعامل سازنده و برد – برد را رویکرد جدید و موفق دولت یازدهم در مذاکرات هسته‌ای دانست و گفت: این نگاه در سیاست‌های چشم‌انداز 20 ساله و اقتصاد مقاومتی مورد تأکید و تصریح قرار گرفته است و در همین ارتباط منظور از تعامل سازنده، تعامل با جهان برای ساختن ایران و درک ما از برد – برد نیز احساس برنده بودن طرفین در مذاکرات است.

نهاوندیان تأکید کرد: نگاه برد - برد نه تنها در سیاست خارجی بلکه در اقتصاد و مفاهیم فرهنگی و اجتماعی چراغ راه خواهد بود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان این که در اقتصاد ایران نیاز به حرف‌های جذاب و بزرگتر از واقعیت نداریم، ادامه داد: رویکرد ما در ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی ایران تهیجی نبوده، بلکه اقناعی است.

نهاوندیان با اشاره به دستاوردهای دولت یازدهم در زمینه کاهش تورم و فرونشاندن التهابات و نوسانات در بازار ارز با وجود این که کشور کماکان در دوران تحریم بود، گفت:‌ این پیامی واقعی برای جهان بود که مدیریت اقتصادی کشور هم می‌خواهد و هم می‌تواند اقتصاد ایران را پیش‌بینی پذیر کند که پیش‌بینی پذیری اقتصادی لازمه هر برنامه‌ریزی بلند مدت اقتصادی است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری ادامه داد: کاهش التهابات و نوسانات در بازار ارز می‌تواند این پیام را به سرمایه‌گذار داخلی و خارجی بدهد که نرخ برابری ارز ما آیینه منعکس کننده واقعیات اقتصادی است.

نهاوندیان با تأکید بر این که برای اولین بار در نظام مدیریت شناور ارز چنین برآیند و عملکرد اطمینان بخشی به سرمایه‌گذار منتقل شد، اظهار داشت: اشتیاق هیأت‌های اقتصادی که به کشور ما سفر می‌کنند تکیه بر همین واقعیات دارد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به کاهش قیمت جهانی نفت و شرایط نامناسب اقتصادی در کشورهای صادر کننده نفت اظهار داشت: اثرگذاری تکانه بزرگ بازار نفت بر روی اقتصاد ایران، کمترین میزان بود.

دکتر نهاوندیان تأکید کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید در تعامل با بخش خصوصی، تقسیم کار بسیار روشن و تعریف شده‌ای است که دولت خود را موظف به بهبود وتقویت محیط کسب و کار می‌داند اما ایجاد کسب و کار را از بخش خصوصی توقع دارد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به تأکیدات رییس جمهوری درباره برنامه جامع اقدام مشترک ملی در دوران پسابرجام گفت: در برجام دو نگاه ما هم افزا بوده و رویکرد بخشی نگری جایی نخواهد داشت.

نهاوندیان ادامه داد در این حرکت باید دولت، بخش خصوصی و سرمایه‌گذار خارجی قرائتی مشترک از اهداف و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران داشته باشند و لذا این همایش، نقشی مثبت در همگرایی برای ترسیم افق آینده کشور، سرمایه‌گذاری‌ها، اشتغال‌زایی و بالا بردن بهره‌وری خواهد داشت.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان این که اقتصاد ایران در پسابرجام برای سرازیر شدن واردات نبوده بلکه اقتصادی برای مشارکت، سرمایه‌گذاری مشترک و تولید صادراتی است، تأکید کرد: در این راه بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی و مشارکت سرمایه انسانی تحصیلکرده ایرانی مورد توجه بوده و هر کسی که در دنیا با این اصول مایل به همکاری با ایران باشد ، آماده تعامل هستیم.

نهاوندیان در ابتدای سخنان خود برگزاری نشست محققان و صاحب‌نظران فولاد ایران بعنوان مرکزیت و پایتخت فولاد خاورمیانه را فرصتی برای تبادل نظر صاحب‌نظران و اهل عمل دانست و گفت: با توجه به هدف‌گذاری سه برابری تولید فولاد در ایران طی سال‌های آینده امیدواریم که جایگاه ایران در فولاد جهانی و منطقه برجسته‌تر از گذشته شود.

201/201

کد خبر: 600885

وب گردی

وب گردی