حجت الاسلام  احمدی: عمان و ایران نگاه‌های مشترک به مسائل منطقه دارند/سعودی‌ها رویکردشان در منطقه را اصلاح کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: عمان کشوری است که می تواند میانجی گر رابطه بین ایران و عربستان باشد اما به اعتقاد من قبل از این که میانجی گرها بخواهند در این زمینه اثرگذار باشند باید عربستان سعودی رویکردهای سیاسی اش را در منطقه اصلاح کند.

حجت الاسلام وحید احمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با ایسکانیوز با بیان این که روابط بین ایران و عمان از لحاظ تاریخی همیشه یک رابطه بسیار خوب، پابرجا و ثابتی بوده است گفت: بعد از انقلاب اسلامی هم رابطه ما با این کشور از یک وضعیت مناسب و ثابتی برخوردار بوده و این بستگی به دیدگاه رهبران دو کشور دارد که اساسا این ارتباط را تقویت کرده و هر روز از طرف رهبران دو کشور بر ثبات آن پافشاری شود.

وی با بیان اینکه اگر چه تنش ها و سردی روابط بین برخی از کشورها حاشیه خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران بوده است گفت: اما دوستان ما در عمان تلاش کرده اند که همیشه از یک موضع معتدل و مناسب برخورد کنند و اجازه ندهند وضعیتی در منطقه به وجود بیاید که کشورهای غیر از منطقه بهره اش را ببرند و تنش را در منطقه ایجاد کنند.

تاکید بر استمرار و ادامه بین روابط تهران و عمان

وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران تصریح کرد: رابطه ما با عمان همیشه یک رابطه استراتژیک و تعریف شده بوده است که از یک ثبات خوبی برخوردار است و به نظر من این سفرها همیشه بر تقویت و توسعه این روابط تاکید می کند و به نفع دو کشور است.

احمدی با تاکید بر استمرار و ادامه روابط بین تهران و عمان افزود: همیشه این روابط براساس منافع مشترک بوده و جمهوری اسلامی ایران و عمان دائما نسبت به مسائل منطقه ای تقریبا نگاه های مشترک داشته اند.

این نماینده در رابطه با دلیل عدم طرفداری عمان از مخالفت اکثر حوزه های خلیج فارس با ایران گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس غالبا به تحریک آمریکا و کشورهای غربی مانند انگلیس و ارتباطات مخفیانه که برخی از آنها با رژیم صهیونیستی دارند، این ها را به مسیر اشتباهی انداخته و موضع گیری غلطی را دارند.

نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین ادامه داد: در واقع پروژه ایران هراسی که همیشه از ناحیه آمریکایی ها پمپاژ شده است، متاسفانه برخی از کشورهای منطقه این اشتباه را مرتکب شدند و پای کشورهای غربی مثل آمریکا را در منطقه باز کردند و موجب آن شد تا برخی از سوءتفاهمات به وجود بیاید؛ اگر منطقه بخواهد از آرامش و امنیت برخوردار باشد این مربوط به کشورهای منطقه می شود و کشورهای خارج از منطقه دلسوز نخواهند بود.

وی افزود: به اعتقاد من کشورهای حاشیه خلیج فارس بایستی که این رویکرد اشتباه که بنا به تحریک برخی از کشورها از جمله رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی مثل آمریکایی ها و انگلیسی ها است را اصلاح کنند و اجازه ندهند که کسانی از آن سوی مرزها برای منطقه بخواهند تصمیم بگیرند، زیرا این به سود کشورهای منطقه نبوده و نخواهد بود.

میانجی گری عمان در بین رابطه تهران و ریاض

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه عمان می تواند یکی از کشورهای میانجی گر میان تهران و ریاض باشد گفت: اما به اعتقاد من قبل از این که میانجی گرها بخواهند در این زمینه اثرگذار باشند باید عربستان سعودی رویکردهای سیاسی اش را در منطقه اصلاح کند.

وی در ادامه افزود: چنانچه رویکردهای عربستان اصلاح شود عمان می تواند یکی از کشورهایی باشد که به لحاظ حضورش در منطقه، رابطه اش با دو کشور و به لحاظ آشنایی با فرهنگ دو کشور می تواند این میانجی گری را ایفا کند

این نماینده مجلس در رابطه با پیش بینی همکاری ریاض با تهران گفت: بسیاری از دولتمردان سعودی از عمق فکری و سیاست درستی در واقع رنج می برند. به نظر من برخی از اینها آدم های جوانی هستند که تجربه کافی در بحث منطقه ای و شناخت عوامل در منطقه را ندارند و به همین دلیل گاهی اظهاراتی می کنند که این اظهارات مساله ساز می شود

وی در رابطه با سخنان ظریف در رابطه با همکاری با عربستان گفت: البته آقای ظریف به عنوان یک کشور مستقل همیشه می تواند استقبال کند که ما می خواهیم روابطمان با کشورها رابطه خوبی باشد، اما این رابطه خوب جاده یک طرفه نیست بلکه رابطه دو طرفه است و کشور متقابل هم باید از یک سری لجبازی ها و تحمیل های غلط و بی جایی که مبنا نمی تواند داشته باشد دست بردارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: با اختلافی که بین دولتمردان جدید و دولتمردان سابق عربستان به وجود آمده است و مشکلات اقتصادی که دارند اینها نقاط تهدیدی است که سعودی ها اگر رویکردشان را اصلاح نکنند چه در منطقه چه در مساله داخلی می تواند مشکلات جدی ایجاد کند و ما نمی خواهیم این اتفاق بیفتد.

وی افزود: دولتمردان سیاسی عربستان اگر چنانچه اظهار نظری در مسایل منطقه می کنند سعی کنند اظهار نظرها, اظهارنظرهای سنجیده ای باشد و تعبیر نشود که اینها در مسایل سیاسی سطحی نگر هستند.

202/201

کد خبر: 602009

وب گردی

وب گردی