آخوندی: فرودگاه امام خمینی؛ قطب هاب هوایی منطقه

با افتتاح مرحله نخست منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ، این فرودگاه به عنوان هاب هوایی آغاز بکار می کند.

به گزارش ایسکانیوز؛ عباس آخوندی در مراسم افتتاح مرحله نخست منطقه تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی،گفت: اولین گام برای هاب منطقه عملیاتی کردن منطقه آزاد و ویژه در شهر فرودگاهی، نوسازی صنعت هوانوردی ایران، توسعه فرودگاه، ایجاد نمایشگاه و تمام اجزای منطقه آزاد است.

آخوندی،گفت: به منافع مشترک باور داریم و آنچه در این جا عمل می کنیم بر مبنای اصول برد - برد و منافع مشترک است.

آخوندی، با بیان اینکه بحث لجستیک پارک منطقه ای و حمل و نقل چند وجهی به اینجا وصل می شود، گفت: اینجا به بندرخشک تبدیل می شود و حمل و نقل چهار وجهی و ترکیبی تحقق می یابد.

وی گفت: عمده ترین اولویت منطقه آزاد ارائه خدمات بیمه و نمایشگاهی است و هرگز دروازه ورود کالا به ایران نخواهد شد و بر مبنای توسعه تجارت با مفهوم صادرات حمل و نقل خواهد بود.

آخوندی گفت: از تمام بانک ها، بیمه ها، شرکت های حمل و نقل جهان، نمایشگاه ها و سیستم های هتلداری دعوت می کنم در اینجا سرمایه گذاری کنند.

آخوندی افزود: دامنه نفوذ اینجا تمام منطقه را شامل می شود و ما به مسئولیت های خودمان واقف هستیم و اگر از اقتدار ایران صحبت می کنیم در کنارش به مسئولیت های ایرانی هم آگاه هستیم.

آخوندی گفت: ایران باید به نقطه تعادل اصلی برگردد هر چند مدتی این کانون به خارج از ایران منتقل شد اما باید به کانون تعادل اصلی منطقه برگردد.

وی اظهار داشت: مدتی با بی فکری های برخی در داخل و همکاری قدرت های بزرگ این کانون تعادل به خارج از ایران منتقل شد و خوشبختانه به ایران برمی گردد.

غرب فهمید که ایران باید به مرکزیت منطقه‌ای خود بازگردد

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح مناطق آزاد تجاری و اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی که با حضور سفیران 10 کشور برگزار شد، از آغاز تحول بسیار بزرگ در اقتصاد ایران خبر داد.

آخوندی گفت: امروز اتفاق بزرگی در منطقه در حال رخ دادن است و ایران مرکز تعادل منطقه‌ای خود را از حیث امنیت، اقتصاد، سیاست و فرهنگ در منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و شمال آفریقا دوباره به دست آورد.

وی افزود : مرکزیت تعادل ایران موضوع تازه‌ای نیست، بلکه موضوعی تاریخی است و تاریخ منطقه گواهی می‌دهد ایران همواره مرکز ثقل منطقه بوده است. اگر امروز شاهد تمدن خراسان بزرگ، تمدن ایران‌شهری، جاده ابریشم و ادبیات شکوهمند در این منطقه از جهان هستیم؛ با مرکزیت ایران محقق شده است.

وی ادامه داد: عده‌ای از قدرت‌های بزرگ جهانی تلاش کردند تا این مرکزیت ایران را به صورت تصنعی از منطقه خارج کنند؛ البته عده‌ای در داخل نیز از سر کوته‌فکری و کج‌فکری با آنها هم‌فکری کردند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که امروز منطقه در شرایط سخت و بحرانی قرار گرفته گفت: با وجود ناامنی در منطقه، اما امروز اروپا مشاهده می‌کند ناامنی در ساحل دریای مدیترانه از این سوی دریا تا آن سوی دریا، در حال گسترش است.

آخوندی ادامه داد: اما باید خدا را سپاس گفت در این منطقه حساس تاریخی؛ غرب، آمریکا و منطقه، امروز به این اجماع رسیده‌اند که تا قبل ار این‌که آتش ناامنی در منطقه فروزان شود، ایران به مرکزیت منطقه‌ای خود بازگردد.

وی افزود: آنچه در اقتصاد جهانی می‌بینیم؛ کاهش روند رشد توسعه و تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی، علامت مثبتی نیست و قطعا برای غلبه در این چالش که می‌تواند ابعاد گسترده‌ای داشته باشد، ایران می‌تواند شاه‌کلید توسعه و توجه به امنیت در خاورمیانه و شمال آفریقا باشد.

دعوت آخوندی از سرمایه‌گذاران اروپایی برای مشارکت در طرح‌های شهر فرودگاهی ایران

وزیر راه و شهرسازی از ایجاد لجستیک پارک اولویت نخست منطقه آزاد شهر فرودگاهی خبر داد و از سرمایه‌گذاران اروپایی برای مشارکت در طرح های ان دعوت کرد.

آخوندی امروز در مراسم افتتاح مناطق آزاد تجاری و اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: تحول بسیار بزرگ در اقتصاد ایران اغاز شده است.

وی افزود : آمریکا و منطقه، امروز به این اجماع رسیده‌اند که تا قبل ار این‌که آتش ناامنی در منطقه فروزان شود، ایران به مرکزیت منطقه‌ای خود باز گردد.

آخوندی گفت : آنچه در اقتصاد جهانی می‌بینیم ، کاهش روند رشد توسعه و تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی، علامت مثبتی نیست و قطعا برای غلبه در این چالش که می‌تواند ابعاد گسترده‌ای داشته باشد، ایران می‌تواند شاه‌کلید توسعه و توجه به امنیت در خاورمیانه و شمال آفریقا باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان این‌که ایران به مسئولیت‌های خود در منطقه واقف است، گفت: اگر از اقتدار ایران صحبت می‌کنیم در کنار آن به مسئولیت‌های منطقه‌ای خود واقف هستیم. از شبه قاره هند تا سمت غرب ایران و از سیحون تا خلیج فارس، ما مسئولیت تاریخی داریم و به این مسئولیت تاریخی عمل می‌کنیم.

آخوندی افزود: تمام کریدورهای حمل و نقل ایران اعم از هوایی ، ریلی ، جاده‌ای و دریایی را که از ایران عبور می‌کند و می‌تواند موجب توسعه منطقه و اروپا شود، در اختیار کشورهای منطقه قرار می‌دهیم. به همین جهت به سمت آسمان امن و باز حرکت کردیم و در نظر داریم شبکه ریلی را به شبکه ریلی آسیا، همچنین تمام کریدورهای زمینی را به کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی متصل کنیم.

وی ادامه داد: امروز در نظر داریم با تدوین یک برنامه عملیاتی فرودگاه بین‌المللی امام (ره) را به عنوان هاب هوایی منطقه معرفی کنیم. اگر تاکنون اعلام می‌شد فرودگاه امام هاب هوایی منطقه است، امروز نخستین گام عملیاتی آن با آغاز به کار مناطق ویژه اقتصادی و تجاری ، نوسازی ناوگان و توسعه فرودگاه برداشته شد.

وزیر راه و شهرسازی ایجاد نمایشگاه‌ها و بخش‌های مختلف شهر فرودگاهی امام را گام‌های اساسی در جهت تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای عنوان و اظهار کرد: ایران به منافع مشترک خود باور دارد و آنچه عمل می‌کنیم بر مبنای سیاست برد-برد و منافع مشترک است. از همه فعالان اقتصادی و تجاری دنیا، برای فعالیت در مناطق آزاد و ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی دعوت می‌کنیم. استراتژی توسعه‌ای ما این است که فرودگاه بین‌المللی امام تبدیل به لجستیک پارک منطقه شود؛ بنابراین اولین اولویت، ایجاد لجستیک پارک در منطقه است.

آخوندی با بیان این‌که در شهر فرودگاهی امکان وجود حمل و نقل چندوجهی و امکان اتصال ریلی از بنادر شمال و جنوب به این منطقه وجود دارد ، گفت: این مجموعه تبدیل به بندر خشک می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شهر فرودگاهی امام خمینی به مرکز پردازش صادرات تبدیل می‌شود؛ به این معنا که با ایجاد لجستیک پارک ، ‌بندر خشک و حمل و نقل چند وجهی، می‌تواند این منطقه را به مجموعه‌ای برای پردازش صادرات بدل کند و در همین راستا است که ارائه خدمات بیمه‌ای ، مالی و نمایشگاهی در اولویت قرار می‌گیرد.

آخوندی با تأکید بر اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به عنوان منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی قطعا به دروازه ورود کالا به کشور و فعالیت‌های سنگین صنعتی تبدیل نمی‌شود، افزود: هدف اصلی ما توسعه تجارت و صادرات در این منطقه خواهد بود.

وی تأکید کرد: از بانک‌های بین‌المللی ، شرکت‌های بیمه‌ای جهان و سایر سرمایه‌گذاران اقتصادی و تجاری دعوت به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی می‌کنیم.

آخوندی با اشاره به این‌که دامنه نفوذ شهر فرودگاهی تنها در ایران نیست بلکه می‌تواند کل منطقه را پوشش دهد ، افزود: امروز آغاز یک تحول در صنعت حمل و نقل و توسعه تجارت در منطقه است و امید داریم طی 10 سال آینده ایران به آبادترین کشور منطقه تبدیل شود.

عضو کابینه دولت تدبیرو امید با بیان این‌که منطقه شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان قلب ایران‌شهر می‌تواند در تمام منطقه موثر واقع شود، ادامه داد: امیدواریم شاهد یک همزیستی همراه با خوشبختی و امید تابناک برای تمام منطقه را کلید بزنیم.

401/602

کد خبر: 602634

وب گردی

وب گردی