نوبخت: علت تاخیر ارائه لایحه بودجه ۹۵، تعیین تکلیف برجام بود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور علت تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال آینده کل کشور را تعیین تکلیف برجام دانست و گفت: امیدوارم بتوانیم در روزهای پایانی سال و حتی در هفته سوم فروردین لایحه بودجه را به صورت مصوبه و قانونمند از مجلس تحویل بگیریم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (دوشنبه 24 اسفند) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه لایحه دو دوازدهم بودجه سال 95 کل کشور، گفت: در سال‌های 93 و 94 لایحه بودجه کل کشور در زمان مقرر تقدیم مجلس شد؛ در بررسی لایحه بودجه سال 95 نیز برای اینکه چنین رعایت زمانی صورت گیرد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در آبان‌ماه لایحه بودجه 95 را تهیه کرد تا دولت هم بتواند آن را بررسی کرده و در تاریخ 15 آذرماه تقدیم مجلس کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: از مسائل مهم در بودجه پیش‌بینی منابع است، منابعی که در بودجه 95 مشابه بودجه‌های قبلی برای تامین پیش‌بینی شده بود، از محل مالیات‌ها، نفت و اوراق مالی بود ولی از آنجا که مسئله نفت به مسئله برجام و رفع تحریم‌ها وابسته بود و اینکه سیاست نظام نیز بر آن بود که به هیچ وجه با توجه به توافق صورت گرفته برای برجام، آن را قطعی تلقی نکند تا اقداماتی از سوی طرف مقابل صورت گیرد.

وی ادامه داد: به همین جهت به رغم آنکه مقدمات لایحه بودجه 95 آماده شده بود، اما نمی‌توانستیم مانند سنوات گذشته آن را در موعد مقرر تقدیم مجلس کنیم که البته به محض آنکه برجام اجرایی و عملیاتی شد، این لایحه تقدیم مجلس شد.

نوبخت از هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق که در دوران انتخابات و پس از آن زمان کافی برای رسیدگی به این لایحه گذاشته، تشکر ویژه کرد و افزود: امیدوارم بتوانیم در روزهای پایانی سال و حتی در هفته سوم فروردین لایحه بودجه را به صورت مصوبه و قانونمند از مجلس تحویل بگیریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تشکر از کمیسیون تلفیق سال 95 به دلیل تصویب کلیات لایحه دو دوازدهم پس از انتخابات، اضافه کرد: هم اکنون بخش درآمدها به اتمام رسیده و وارد بخش هزینه ها شده‌ایم و انشاءالله در آینده نزدیک لایحه به صورت قانون به دولت ابلاغ شود. پیش بینی می شود اگر این کار به مدت یک هفته مداوم در جلسه علنی مجلس بررسی شود هفته سوم فروردین می توانیم بدون نیاز به چند دوازدهم، لایحه را به صورت قانون داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ مجلس محترم به دلیل اطمینان از رعایت قانون، لایحه دو دوازدهم را خواستار شد به همین دلیل دولت دو دوازدهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

نوبخت افزود: خلاصه لایحه دو دوازدهم این است که مجلس اجازه دهد، دولت به هر دلیلی از جمله عدم قانونمند شدن این لایحه بتواند طی دو ماه اول سال در همان سقف قانون بودجه سال 1394 برای سال آینده نیز اقدام کند که به این ترتیب بودجه دو ماه اول سال 95 نیز به همین سیاق انجام خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در پایان گفت:‌ انشاءالله با در نظر گرفتن این موارد بتوان دریافت ها و پرداخت ها را مدیریت کرد تا قانون رعایت شده باشد چرا که لایحه ای که در مجلس به تصویب می رسد می تواند مبنای عمل قرار بگیرد.

203/201

کد خبر: 607573

وب گردی

وب گردی