رئیس بنیاد مستضعفان: اقتصاد مقاومتی با اعتماد به مردم تحقق می یابد

سعیدی کیا تاکید کرد: برای حضور مردم در عرصه اقتصاد مقاومتی باید اعتماد آنها جلب شود و مسئولان باید به این مردم اعتماد کنند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد سعیدی‌کیا گفت: مردم ایران بسیار تیزهوشند و وقتی اعتماد می‌کنند کار به سرانجام می‌رسد و باور کنیم مردم توانایی آن را دارند اما باید بستر حضور فراهم شود.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی باید جزو هویت ملی ما شود همه با هم باید به دنبال ایجاد جنبش اقتصاد مقاومتی باشیم و از تجارب خوب گذشته مانند پیروزی انقلاب اسلامی ،8 سال دفاع مقدس و برگزاری انتخابات گذشته به دلیل حضور هه جانبه مردم در این زمینه استفاده کنیم.

رئیس بنیاد مستضفان با بیان اینکه این موضوع باید از دولت شروع شود زیرا دولت پرچمدار و بسترساز است ، مهمترین کار برای تحقق اقتصاد مقاومتی را بسترسازی عنوان کرد.

وی گفت: باید مسئولان به این باور برسند که تنها با حضور مردم است که اقتصاد مقاومتی سیر تکاملی خود را طی می کند.

سعیدی‌کیا ادامه داد: کشور با پول نفت آباد نمی‌شود و این موضوع در چند سال اخیر تجربه شد و آبادی تنها با حضور مردم امکان پذیر است، هر چه بیشتر شاهد افزایش این حضور باشیم کشور آبادتر خواهد شد.

سعیدی کیا با اشاره به اینکه تنها ایجاد زیر ساخت های اولیه برای محرومیت‌زدایی و ابادانی کافی نیست، تاکید کرد: باید مناطق محروم را به مفهوم واقعی کلمه آباد کنیم و سپس از منطقه خارج شویم و برای مناطق کم برخوردار طرح رفع محرومیت جامع لازم است تا از محرومیت خارج شود.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به منویات مقام معظم رهبری برای آبادانی مناطق محروم مبنی بر آبادانی کامل یک منطقه محروم و رفع محرومیت‌زدایی گفت: فعالیت بنیاد مستضعفان با کمیته امداد متفاوت است و بنیاد باید در رفع محرومیت کار کند و ما در

یک سال گذشته در یکی از مناطق کرمان به نام قلعه‌گنج در جنوب این استان برای محرومیت‌زدایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و امروز منطقه ای با جمعیت 80 هزارنفر و وسعت 10کیلومتر مربع به سمت آبادانی پیش می‌رود.

وی اضافه کرد : روش کار ما با مردم و برای مردم است و بسترسازی می‌کنیم تا مردم با تلاش خودشان فعالیت کنند و در مدتی که در منطقه قلعه‌گنج بودیم به دنبال آباد کردن آن و رفع محرومیت‌زدایی قدم برداشتیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون پول زیادی برای آبادانی صرف شده است ، گفت : این در حالی است که ما تا کنون شاهد آبادانی موثر نبوده ایم. البته برای ابادانی مناطق ،آب، برق و راهسازی انجام دادیم و این زمینه‌ساز است اما کافی نیست و باید مسائل آموزشی، بهداشتی ، اشتغال پایدار و معیشتی مردم برطرف شود.

سعیدی‌کیا اظهار داشت : برای منطقه قلعه‌گنج طرح‌های اقتصادی مناسب با منطقه برنامه‌ریزی کردیم که در آنجا با سرمایه‌گذاری بر روی تولید نژاد خاصی و بهره ور بز شیری آن را به مردم واگذار و شیر آن را جمع می‌کنیم و این کار در جهت اشتغال مردم برای آنها انجام شد یا اینکه در این منطقه که ظرفیت لازم را برای تامین کنجد مورد نیاز بخش قابل توجهی از بازار جنوب کشور را دارد در حال احداث کارخانه روغن کنجد هستیم و در آینده آن را به مردم منطقه واگذار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای منطقه قلعه‌گنج بیان کرد: یکی دیگر از مزایای این منطقه معادن بود که با یکی از هلدینگ‌های بنیاد مستضعفان برای مطالعات اولیه ایجاد کارخانه و معدن اقدام کردیم و برای ایجاد اشتغال و ابادانی در منطقه تلاش می کنیم.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: با کمک مردم منطقه تعاونی ایجاد شد تا کارها به خود مردم واگذار شود و منطقه در جهت رشد و توسعه قرار گیرد؛حتی با امکانات کاملا بومی یک میهمانسرا در آنجا احداث کردیم و در این منطقه نخلستان های زیادی وجود داشت که برای توسعه و احیای آنها پرداخت وام به کشاورزان را شروع کردیم.

سعیدی‌کیا با اشاره به نرخ سود بانکی 22 درصد در نظام بانکی کشور گفت: در شرایط فعلی هیچ کار اقتصادی با 22 درصد سود جواب نمی‌دهد و از نظر اقتصادی تامین سرمایه با این روش به صرفه نیست و اگر سود بانکی کاهش نیابد برای افزایش تولید و بهره وری با مشکل مواجه خواهیم شد. البته بانکها با روش‌های خود نرخ 22 درصد را افزایش می‌دهند.

وی تاکید کرد: با یک همدلی و ایجاد یک چشم انداز مناسب پس از کاهش 5 درصد سود بانکی از سوی استانداری و همچنین تخصیص یارانه 5درصد سود بانکی از سوی بنیاد علوی به مردم منطقه قلعه‌گنج موفق شدیم وام با سود 12 درصد برای توسعه و اشتغال زایی پرداخت کنیم.

همچنین در جهت آموزش و مسائل بهداشتی اقداماتی شد و برای نمونه آموزشگاه قالیبافی ایجاد کردیم و به بانوان خانه‌دار آموزش دادیم به طوری که در اولین دوره 60 نفر ازدانش اموختگان فارغ التحصیل شدند و در حال حاضر به صورت حرفه ای اقدام به فرشبافی می کنند و بنیاد مستضعفان قول خرید فرش پس از تکمیل را به انها دادیم حتی با هدف تشویق در بین آنها مسابقه ای برای تسریع در تحویل فرش هم ترتیب داده است.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به توانمندسازی مردم عنوان داشت: اگر بستر مردم فراهم شود خودشان کارها را انجام می‌دهند به طوری که ما در روستاهای قلعه‌گنج گروه‌های 10 نفره ایجاد کردیم و از آنها خواستیم پس‌اندازهای خود را در حساب بانکی واریز کنند که در کمتر از 3.5 ماه مردم محروم 20 روستا با همکاری هم 90 میلیون تومان پس انداز و به حسابی در بانک سینا واریز کردند.

سعیدی کیا افزود : امروز این مبلغ با افزایش سرمایه از سوی بنیادمستضعفان به 180 میلیون تومان رسیده است و از همان محل به بیش از 200 نفر تاکنون وام برای اشتغال زایی و توسعه از جمله خرید بذر برای کشاورزی ، ایجاد دار قالی و ..... وام داده شده است.

سعیدی کیا افزود: این پول در جهت ایجاد اشتغال پرداخت می‌شود به طوری که حتی تعاونی برای بازاریابی محصولات آنها ایجاد شده و خوشبختانه برای ما یک افتخار است که اعتماد و مشارکت سایر روستا های قلعه گنج به این طرح جامع ابادانی به گونه ای است که دیگر روستاهای دیگر منطقه ضمن گلایه از تاخیر در اجرای طرح در روستاهایشان خواهان حضور ما هستند.

وی در پایان با بیان اینکه کار بانک باید باعث ایجاد اشتغال و آباد کردن مناطق محروم باشد ، گفت: 60 درصد روسای گروه‌های تشکیل شده در روستاهای قلعه‌گنج بانوان هستند و در این منطقه توانستیم با خود مردم اقدامات زیادی را برای آبادانی آن انجام دهیم.

602/401

کد خبر: 607720

وب گردی

وب گردی