رئیس شورای رقابت: خودروسازان قیمت ها را افزایش ندهند

رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، با بیان اینکه بازار خودرو در شرایط رکود به سر می برد، توصیه کرد‌: خودروسازان قیمت ها را افزایش ندهند.

به گزارش ایسکانیوز، رضا شیوا، اظهار داشت: در شرایطی که عرضه مازاد بر تقاضاست و قدرت خرید هم محدودیت دارد، هیچ کارشناس و اقتصاددانی افزایش قیمت را توصیه نمی کند بلکه خودروسازان باید با بهبود فناوری ها و مدیریت هزینه ها، قیمت تمام شده را کاهش دهند.

وی، افزود: البته شورای رقابت بر بازار خودروهای کوچک و سواری که در کشور انحصاری است نظارت دارد و طبق قانون متناسب با نرخ تورم و سبد تورم نهاده های تولیدی خودروسازان، فرمول تعیین قیمت را بررسی و ارائه خواهد کرد.

شیوا، گفت: شورای رقابت تشکل فراقوه‌ای‌است و به استناد قانون عمل می‌کند و به خودرو محدود نیست و در حوزه صنعت فولاد و پتروشیمی نیز وارد شدیم، اما این شورا دستورالعمل قیمتی برای همه خودروها ندارد و فقط برخی خودروهای پرتقاضا را تحت پوشش داردیم.

شیوا اظهارداشت: خودروهای موجود بازار به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شود و خودروهای ایرانی که انحصاری است و مشابه خارجی ندارد مشمول قیمت‌گذاری و رعایت دستورالعمل این تشکل می شود.

وی تاکیدکرد: در محاسبه قیمت ها به سه عامل بهره‌وری، کیفیت و تورم نهاده‌های تولید توجه می کنیم و سقف قیمتی را مبنا قرار می‌دهیم و برای سال 1395 ممکن است این فرمول بازنگری شود.

شیوا گفت:‌ بانک مرکزی در پایان هر سال نرخ تورم بخشی را اعلام می کند و ما هم متناسب با این تغییرات و همچنین ارزیابی کیفیت و کارآمدی این صنعت، فرمول قیمت را تعیین خواهیم کرد.

شیوا افزود: خودروهای وارداتی با توجه به ثبات و کاهش نرخ ارز ، نه تنها افزایش ندارد بلکه در مواردی کاهش هم یافته است.

وی، گفت: در دوره ای که اقتصاد دچار رکود است و بخشی از تولیدات در انبارها قرار دارد، معمولا باید تلاش شود که قیمت ها کاهش یابد تا قدرت خرید و تقاضا تحریک شود و به همین خاطر توصیه می کنیم که قیمت ها را افزایش ندهند و البته باید با بهبود فناوری و مدیریت طرف های هزینه، قیمت تمام شده را ساماندهی کنند تا ضمن توسعه بازار فروش به سود منطقی هم برسند.

401

کد خبر: 608066

وب گردی

وب گردی